theme-sticky-logo-alt
veranderende-landschap-online-marketing

Het immer Veranderende Landschap van Online Marketing

In de altijd snel evoluerende wereld van online marketing is het van belang om op de hoogte te blijven van de laatste trends en strategieën. Zonder online marketing kunnen veel bedrijven immers niet de groei realiseren die ze voor ogen hebben. Van zoekmachineoptimalisatie (SEO) tot betaalde advertenties (SEA) en e-mailmarketing: er zijn talloze richtingen die gekozen kunnen worden binnen dit vakgebied. Hieronder duiken we dieper in deze deelgebieden van online marketing en bieden we inzicht in manieren om het juiste marketingbureau te kiezen.

SEO: Search Engine Optimization

seo-marketing

SEO is een van de oudste onderdelen van online marketing. Wat meer dan een decennium geleden begon met veelal studenten die droomden om rijk te worden door vanaf hun studentenkamer de websites van ondernemers in de buurt naar de top 3 van de Google zoekresultaten te doen stijgen is en blijft een belangrijke pijler van online marketing. Dit wil niet zeggen dat dit nog steeds studenten zijn. Alles behalve dat: het zijn vaak serieuze MKB-bedrijven en er is in toenemende mate een trend waarin bedrijven in meerdere landen worden opgekocht en tot multinationals worden omgesmeed.

De essentie van SEO is redelijk eenvoudig te begrijpen: door een aantal internettechnische zaken aan de website en daaraan gerelateerde zaken op andere websites en tegenwoordig ook binnen de tools van Google aan te passen, kunnen de rankings binnen de Google zoekresultaten verbeterd worden en daarmee wordt het verkeer dat op natuurlijke wijze naar de site toe vloeit (dus exclusief datgene wat uit advertenties voortkomt) vergroot. Zaken die relevant zijn bij SEO zijn het gebruik van relevante zoekwoorden, het creëren van kwaliteitsinhoud en het verbeteren van de technische aspecten van uw site. Met de constante updates in zoekalgoritmes is het echter belangrijk om bij te blijven en strategieën aan te passen.

SEA: Search Engine Advertising

Voor snelle resultaten is SEA een effectief instrument om in te zetten. Door te adverteren op platforms zoals Google Ads, Facebook of bijvoorbeeld op nicheplatforms als Stack Overflow is het mogelijk om een nauwkeurig gedefinieerde doelgroep te targeten. De keuze van het platform is hierbij een eerste stap. Als IT’ers de doelgroep zijn dan is Facebook wellicht niet het beste kanaal en als senioren de doelgroep zijn dan is Stack Overflow wellicht niet de beste optie om te kiezen. Maar ook binnen deze platforms is het mogelijk om op basis van variabelen heel specifiek te definiëren wie de advertentie te zien krijgt. Dit kan door de advertentie toe te spitsen op zoekopdrachten die bepaalde woorden bevatten, maar ook door mensen op bepaalde locaties (bijvoorbeeld Amsterdam of juist buiten de Randstad), in een bepaalde levensfase (bijvoorbeeld studenten) met bepaalde demografische gegevens (zo kan de doelgroep zijn vrouwelijke studentes in Amsterdam tussen de 18 en de 25 jaar oud). Tevens kan er op bepaalde interesses worden gefocust (daarmee kan de focus worden: vrouwelijke studentes in Amsterdam tussen de 18 en de 25 jaar oud die interesse hebben in veganisme). Met een goed doordachte SEA-strategie kan het bereik binnen de gedefinieerde doelgroep gemaximaliseerd worden en veel relevant verkeer (als in: veel potentiële klanten en/of andere stakeholders) naar de website worden geleid tegen een relatief lage kostprijs.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is tevens een veel ingezette methode om verkeer naar de website te genereren. Waar SEO en SEA echter vaak nieuwe mensen naar de site van een bedrijf leiden, is emailmarketing puur en alleen gericht op het maximaliseren van conversie van klanten waar al eerder contact mee is gelegd. Simpel gezegd is het een manier om in contact te blijven met uw klanten en bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen, nieuwe productlanceringen of aanbiedingen met ze te delen. Door waardevolle content aan te bieden, gepersonaliseerde berichten te versturen en gerichte campagnes uit te voeren, kan de betrokkenheid van potentiële klanten bij het merk en verkoop gemaximaliseerd worden. Het is echter belangrijk om een evenwicht te vinden tussen het versturen van relevante inhoud en het vermijden van overmatige e-mailspam, om de reputatie van uw merk te behouden.

Het vinden van een passend online marketing bureau

veranderende-landschap-online-marketing

Het vinden van een online marketing bureau dat past bij een bepaalde uitdaging is een hele uitdaging voor menig ondernemer. De zoektocht naar een online marketing bureau kan op meerdere manieren worden aangepakt en er kunnen met verschillende factoren rekening gehouden worden. Een ondernemer uit de regio Amsterdam wil bijvoorbeeld wellicht gewoon zaken doen met een online marketing bureau in Amsterdam. Het kiezen van een marketing bureau in Friesland of Limburg zal inderdaad voor de meeste Amsterdamse ondernemers niet voor de hand liggen. Maar waar de een echt duidelijk de voorkeur zal hebben om binnen de ring te blijven, zal de ander net zo graag met een online marketing bureau buiten Amsterdam maar wellicht wel binnen de rest van de randstad zaken willen doen.

Inhoudelijk zijn er ook een aantal zaken om rekening mee te houden. Allereerst is vanzelfsprekend hoe ervaren het online marketing bureau is van groot belang. Een bureau met meerdere jaren ervaring heeft waarschijnlijk een dieper inzicht in de industrie en heeft zich bewezen in verschillende situaties.

Daarnaast zijn klantervaringen zoals die blijken uit het aantal sterren op platforms als Google Mijn Bedrijf, Trustpilot of Yelp een waardevolle indicator van de kwaliteit van het werk dat een online marketing bureau levert. Door klantrecensies en testimonials te bekijken, kan snel een idee verkregen worden van de resultaten die andere bedrijven hebben behaald en de algehele tevredenheid met de dienstverlening van het bureau.

Verder is het belangrijk om in overweging te nemen welke specialismen het bureau aanbiedt. Sommige bureaus zijn bijvoorbeeld gespecialiseerd in zaken als SEO, SEA of e-mailmarketing, terwijl anderen een breed scala aan diensten aanbieden. Roxtar.nl biedt bijvoorbeeld zowel SEO, SEA als ook webdevelopment en social media consultancy aan.

Afhankelijk van uw specifieke behoeften kan het zinvol zijn om te kiezen voor een bureau dat gespecialiseerd is in uw gewenste marketingdiscipline of juist een bureau dat een allesomvattende benadering biedt.

Door rekening te houden met deze factoren en grondig onderzoek te doen, kunnen ondernemers het juiste online marketingbureau vinden dat hen zal helpen hun doelen te bereiken en hun bedrijf te laten groeien in het digitale tijdperk.

15 49.0138 8.38624 arrow 0 bullet 1 4000 1 0 horizontal https://jalta.nl 300 0 1