theme-sticky-logo-alt
ondernemers-verduurzamen-aan-de-hand-van-3-ps

Ondernemers Verduurzamen aan de Hand van 3 P’s

Ben jij als ondernemer bekend met de drie P’s op het gebied van duurzaamheid? Ten onrechte wordt bij duurzaamheid vaak direct gedacht aan een investering in een elektrisch wagenpark en de verduurzaming van de productielijn. Er is veel meer dan dat! Denk bijvoorbeeld ook eens aan de investering in een elektrische stapelaar, om zo de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te verbeteren. Het past bij de eerste P: people, gevolgd door planet en profit. In dit artikel lees je meer over de wijze waarop bedrijven aan de hand van deze drie P’s kunnen verduurzamen.

Verduurzaming voor een duurzame planeet

Het verduurzamen van een wagenpark, de vervanging van auto’s en vrachtwagens op benzine voor modellen op elektriciteit, draagt bij aan een betere wereld. Er worden minder schadelijke gassen uitgestoot, wat een onnodig zware belasting van het milieu voorkomt. Cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laten zien dat het aantal elektrische (zakelijke) voertuigen op de weg nog altijd groeit. Niet alleen elektrische personenwagens passen bij deze vorm van verduurzaming. Kies ook heel bewust voor elektrische heftrucks en vergelijkbare hulpmiddelen binnen je bedrijfspand of magazijn.

Bijdragen aan een duurzame inzetbaarheid van personeel

De keuze voor een elektrische heftruck vormt een mooie brug naar een andere P, die van people. Duurzame inzetbaarheid is een thema dat veel aandacht krijgt in een tijd waarin er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt. Hoewel het UWV in 2024 spreekt van een krappe, in plaats van zeer krappe arbeidsmarkt is het nog altijd lastig om geschikt personeel te vinden. Een duurzame inzetbaarheid stimuleren kan op verschillende manieren. De keuze voor elektrische heftrucks voorkomt dat medewerkers langdurig in de schadelijke uitstootgassen van alternatieven op diesel en benzine werken. Daarbij hoeven zij minder zwaar werk handmatig uit te voeren. De kans op een langdurige uitval wordt zo voorkomen.

Profit verduurzamen gaat vaak deels automatisch

De derde P, die van profit, stimuleer je over het algemeen automatisch met een investering in de verduurzaming van mens en milieu. Consumenten nemen duurzaamheid als thema steeds vaker mee in hun aankoopbeslissing. Door via sociale kanalen en je website te communiceren over de wijze waarop jouw onderneming bijdraagt aan een duurzame wereld, zal je vrijwel automatisch meer consumenten trekken. Een andere manier om in te zetten op een duurzame omzet is de investering in klantrelaties. Zorg dat afspraken worden nagekomen om klanten en opdrachtgevers niet te verliezen.

15 49.0138 8.38624 arrow 0 bullet 1 4000 1 0 horizontal https://jalta.nl 300 0 1