theme-sticky-logo-alt
makkelijke-manieren-afvallen

13x Belachelijk Makkelijke Manieren van Afvallen

Afvallen lijkt een enorm moeilijke taak, tenminste als je deze fantastische dieettips niet bij de hand hebt. Hier zijn een paar gemakkelijke manieren om af te vallen, zodat je grotendeels nog steeds het voedsel kunt eten waar je van houdt.

1. Meer groenten

groente-gezond-eten

Vul je groente-inname waar mogelijk aan. Koolhydraatrijke groenten (zoals aardappelen, pompoen, maïs) voor sporters, of de niet-zetmeelrijke groenten voor degenen die op hun taille letten. Dus als je bijvoorbeeld trek hebt in pizza, maak dan een zelfgemaakte versie en vul de topping aan met veel groenten zoals paprika, champignons, ui of zelfs babyspinazie, cherrytomaatjes of halfgedroogde tomaatjes. En vul je portie aan met een maaltijdsalade.

Eet je Mexicaans? Vul je taco’s of burrito’s met meer groenten dan vlees. Bespaar geld en calorieën door je gehakt in een maaltijd te halveren en het op te vullen met kidneybonen en extra groenten zoals gesnipperde courgette en wortel.

2. Minder vet

Houd de room, maar probeer producten met minder vet te gebruiken in je maaltijden, zoals room met minder vet en zure room, kaas en melk. Dit bespaart je tot 50% aan extra calorieën en de meeste mensen zullen het verschil in smaak niet eens merken.

3. Portiecontrole

Portiecontrole is de belangrijkste sleutel tot succes, of je nu voller wordt of minder gaat eten. Als je voller wordt – probeer dan de porties eiwitten en koolhydraten op je bord te vergroten, als je mindert – doe dan precies het tegenovergestelde en beperk je koolhydraten en eiwitten tot de helft van je bord en vul de rest met niet-zetmeelrijke salades en groenten.

4. Sauteren of roerbakken

Sauteer en roerbak in water in plaats van olie en vet. Als je één eetlepel olie bij het koken vermijdt, bespaar je al veel calorieën. Gebruik je antiaanbakpannen, bakplaten en bakpapier, zo hoef je geen oliën en vetten te gebruiken bij het koken en hoef je je pannen niet te beboteren als je gaat bakken.

5. Kleiner bord

bord-eten-gezond

Als je minder eet, gebruik dan een kleiner bord als je het moeilijk vindt om je porties onder controle te houden, zo lijkt het alsof je een behoorlijke portie op je bord hebt. Het is natuurlijk veel moeilijker om een kleiner bord vol te proppen met te grote porties!

6. Halveer je eieren

Halveer je eieren tot wat het recept voorschrijft. Als het vraagt om vier eieren, voeg dan twee hele eieren plus twee eiwitten toe. Dit bespaart je 120 calorieën.

7. Verander je jus

In plaats van je jus te maken met pannensappen die vol vet zitten, vervang je de pannensappen door een bouillon met minder zout. Dit bespaart je tot 240 calorieën.

8. Alternatief voor kaas

Halveer de hoeveelheid kaas die je over de bovenkant van je stoofschotels en lasagne strooit. Strooi in plaats daarvan wat volkoren paneermeel, zo krijg je dezelfde knapperigheid maar met veel minder vet.

9. Alternatief voor boter in gebak

Als je muffins en cakes bakt, bespaar dan op vet door een half kopje boter in het recept te vervangen door een half kopje appelmoes. Hiermee bespaar je vijf keer de calorie-inname van dit gerecht, wat volgens ons behoorlijk indrukwekkend is.

10. Alternatief voor kokosmelk

Ken je die magere koffiemelk met een vleugje kokos? Gebruik dit in plaats van je kokosmelk en room in Thaise curry’s. Dit bespaart een derde van je calorie-inname.

11. Alternatief voor zure room

koken-eten-keuken

Vervang je zure room in gerechten door magere yoghurt. Voeg het toe aan je Mexicaanse burrito’s, aardappels in een jasje en aan je rundvlees stroganoff. Zo bespaar je vijf keer zoveel calorieën.

12. Taarten zonder bodem

Je calorie-inname verlagen bij het maken van een taart is eenvoudig. Voeg tijdens het koken geen bodem toe aan je taart. Doe in plaats daarvan filodeeg over de bovenkant en laat het bakken. Dit bespaart je minstens 50 procent extra calorieën.

13. Alternatief voor room

Als alternatief voor room kun je koffiemelk indikken met wat maïzena. Vervang een kopje room door een kopje geëvaporeerde melk en een eetlepel maïzena. Dit bespaart tot twee derde van je calorie-inname voor dit gerecht.

15 49.0138 8.38624 arrow 0 bullet 1 4000 1 0 horizontal https://jalta.nl 300 0 1