Met deze week o.a. maar liefst twee stijlvolle duo’s, foto’s uit de 19e eeuw en het lab van een Nobelprijswinnaar.

 

Musea & exposities

Modieus duo

Het begon voor Puck Kroon (geb. 1941) en Hans Kemmink (1947) allemaal in 1967, met een winkel in Den Haag. Daar verkocht dit modeduo voor het eerst hun in het oog springende creaties van hun label ‘Puck & Hans’, waarmee ze in de jaren 70, 80 en 90 furore zouden maken. Denk aan handgeschilderde zijden blouses en riemen van wc-bril scharnieren. Winkels in Rotterdam en Amsterdam volgden al spoedig, waar ze -naast hun eigen kleding- als eerste in Nederland ook kleding van Kenzo en Jean Paul Gaultier verkochten. Tot op de dag van vandaag genieten Puck & Hans nog grote bekendheid in de (inter)nationale modewereld, al zal het grote publiek misschien iets minder bekend zijn met hun opvallende kledingstukken, die zich kenmerkten door een mix van exclusieve materialen, kwaliteit en speelsheid. Het Amsterdam Museum probeert daar deze zomer verandering in te brengen met de tentoonstelling Puck & Hans – couture locale (te zien t/m 3 september), die het iconische duo eens flink in het zonnetje zet. Naast collectiestukken zullen ook niet eerder getoonde items van particulieren te zien zijn, dus ik zou zeggen: gaat dat zien!

Meer info? Klik hier https://www.amsterdammuseum.nl/tentoonstellingen/puck-hans-couture-locale.

ravage

Nog een modieus duo

In de jaren 40 zag nog een ander modieus duo het levenslicht, namelijk Clemens Rameckers (1949) en Arnold van Geuns (1949) die door het leven gaan als RAVAGE. Het tweetal studeerde in 1972 af aan de befaamde modeafdeling in Arnhem die nu bekend staat als ArtEZ Fashion Design Arnhem en die ook o.a. Piet Paris, Iris van Herpen en Viktor & Rolf voortbracht. RAVAGE runde eerst nog een aantal jaren de eerste Nederlandse Mode Galerie -ook in Arnhem- alvorens ze naar Parijs vertrokken, waar het duo al snel een eigen signatuur en werkwijze ontwikkelde. Na een carrière van ruim veertig jaar is het tijd voor een overzicht van hun veelzijdige oeuvre, zo dachten ze in Museum Arnhem, alwaar acht inspirerende zalen inzicht geven in hun werkwijze en waar de multidisciplinaire aanpak zichtbaar en hun oneindige ‘Zin’ om te maken voelbaar wordt. RAVAGE. Spelenderwijs / mode, kunst, design is nog te zien t/m 15 oktober.

Meer info? Klik hier http://www.museumarnhem.nl/tentoonstellingen/ravage/.

Revolutionair medium

In de huidige selfie-cultuur vergeten we maar al te gemakkelijk hoe bijzonder het medium fotografie eigenlijk is -en al helemaal hoe groot de impact van deze uitvinding halverwege de 19e eeuw was. Of wat een werk het toen was om ‘even’ een fotootje te maken. Geen groter verschil is denkbaar tussen ons vluchtige moderne ‘handwerk’ en de experimenten van de vroegste fotografen die alleen met grote inspanning tot stand kwamen. Zeker is dat het nieuwe magische medium een revolutionaire stijlbreuk veroorzaakte met de beeldweergave die men tot die tijd gewend was van schilderijen en tekeningen. De expositie New Realities, die de afgelopen week werd geopend in het Rijksmuseum in onze hoofdstad en daar nog t/m 17 september te bewonderen zal zijn, presenteert een groots overzicht van de 19e-eeuwse fotografie; we zien hoe mensen met de camera op pad gingen om de wereld te ontdekken en hoe gevarieerd de fotografie was direct na haar uitvinding in 1839. Te zien zijn portretten, naakten, stadsgezichten en reisfoto’s, maar ook foto’s voor de wetenschap en reclame, en de eerste amateurkiekjes.

Meer info? Klik hier https://www.rijksmuseum.nl/nl/new-realities.

kleuren stijl

Rood, geel & blauw

En dan denkt u natuurlijk meteen: ah, de kleuren van De Stijl! En dat klopt. De gelijknamige tentoonstelling in Kunsthal KAdE te Amersfoort, nog eentje om te vieren dat een eeuw geleden het tijdschrift -en daarmee de kunststroming- De Stijl werd opgericht, zoomt in op het kleurgebruik van de zes protagonisten van De Stijl (Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Bart van der Leck, Gerrit Rietveld, Georges Vantongerloo en Vilmos Huszár) en kijkt vervolgens hoe men na W.O. II onderzoek bleef doen naar de autonome kracht van kleur: via het abstract expressionisme en de concrete kunst in de jaren 60 en 70 naar moderne kunstenaars die kleur als zelfstandig element onderzoeken. Naast belangrijke werken van geselecteerde kunstenaars (o.a. Who’s Afraid of Red, yellow and Blue III van Barnett Newman) zijn documenten te zien over hun kleurconcepten, variërend van tekeningen en brieven tot teksten en voorbeelden van kleurtheorieën waarop zij zich baseerden. De Kleuren van De Stijl is nog te bezoeken t/m 3 september.

Meer info? Klik hier http://www.kunsthalkade.nl/tentoonstelling.php?item=3073.

Zoals het was

Onlangs opende niemand minder dan onze koning de nieuwe vleugel van Teylers Museum in Haarlem: het Lorentz Lab, vernoemd naar de Nobelprijswinnaar Hendrik Antoon Lorentz (1853-1928), de Nederlandse natuurkundige die op die locatie tussen 1909 en 1928 zijn eigen bloeiende laboratorium had. Zien? Dat kan, maar alleen als je je opgeeft voor de theatrale tour De Lorentz Formule, waarmee bezoekers terug in de tijd gaan. Niet alleen naar de tijd van Lorentz, maar ook naar de 18e eeuw, toen Teylers topstuk De Grote Elektriseermachine in Haarlem werd geïnstalleerd; dit gevaarte produceerde vonken van maar liefst 60 centimeter! Dat wilde iedereen wel zien, dus bewonderaars van over de hele wereld kwamen een kijkje nemen. De Lorentz Formule duurt een klein uurtje en biedt een spectaculaire belevenis die exclusief in het Lorentz Lab te ervaren is. Leuk én leerzaam voor iedereen van 10 tot 100 jaar!

Meer info? Klik hier https://www.teylersmuseum.nl/nl/bezoek-het-museum/wat-is-er-te-zien-en-te-doen/de-lorentz-formule-in-het-lorentz-lab.

my_cousin_rachel

Film

Wat is er deze week nieuw in de bioscoop? Een van harte aanbevolen greep uit het aanbod:

-Het bekendste werk van de Britse schrijfster Daphne du Maurier (1907-1989) is ongetwijfeld Rebecca uit 1938, dat door niemand minder dan Alfred Hitchcock werd verfilmd en een Oscar opleverde, maar ze schreef bijvoorbeeld ook de horrorverhalen The Birds en Don’t Look Now, die ook aan de basis stonden van succesvolle films. My Cousin Rachel, een roman uit 1951, vond een jaar later al de weg naar het witte doek (met sterren als Richard Burton en Olivia de Havilland in de hoofdrollen) en werd in de jaren 80 een tv-serie, maar nu is er dan een nieuwe adaptatie. Liefhebbers van kostuumdrama’s met een duistere en romantische inslag zullen aan hun trekken komen bij My Cousin Rachel van regisseur Roger Michell (bekend van o.a. de romcom Notting Hill), een film die op het eerste gezicht wordt opgediend als (moord)mysterie maar die in de kern handelt over de vooroordelen ten opzichte van alleenstaande en zelfstandige vrouwen. Het verhaal in een notendop: de jonge Engelsman Philip (Sam Claflin) verdenkt zijn mooie nicht Rachel (Rachel Weisz) ervan dat zij verantwoordelijk is voor de dood van zijn voogd. Naarmate hij echter steeds verder in haar verleidelijke netten verstrikt raakt wordt het beduidend lastiger voor hem om de waarheid te ontdekken…