Met deze week o.a. Avant-garde in Rotterdam, een ridder op zoek naar verlossing en de moderevolutie van Mary Quant.

MUSEA & EXPOSITIES

Kunst tijdens het interbellum
In het kader van ‘Boijmans bij de buren’, een project dat ervoor moet zorgen dat de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen ook tijdens de komende renovatie en vernieuwing van het museum te allen tijde zichtbaar en toegankelijk blijft in Rotterdam, heeft Boijmans de handen ineen geslagen met het nabij gelegen Chabot Museum om aldaar de tentoonstelling ‘Branding Rotterdam – De internationale Avant-garde tijdens het interbellum in Rotterdam’ te realiseren. Deze is t/m 1 september te bezoeken en biedt een blik op de ontwikkelingen van de moderne kunst aan het begin van de vorige eeuw, gezien door de ogen van kunstenaarsvereniging De Branding. Die vereniging heeft niet heel lang bestaan (van 1917 tot 1926), maar dankzij de goede internationale contacten van de leden hebben toch veel toonaangevende kunstenaars al vroeg in Rotterdam geëxposeerd. Te zien zijn schilderijen, beelden, tekeningen en grafiek van o.a. Charley Toorop, Piet Mondriaan, Wassily Kandinsky, Jan Sluijters en -last but not least- Henk Chabot, de naamgever van het museum.
Meer info? Kijk hier https://www.chabotmuseum.nl/exhibitions/branding-rotterdam/

Toen was geluk heel gewoon
Museum Swaensteyn, voorheen Stadsmuseum Leidschendam-Voorburg, is zo’n lokaal historisch museum dat de moeite van een bezoekje absoluut waard is. Niet alleen is er aandacht voor plaatselijke kunstenaars en geschiedenis (o.a. het Romeinse Forum Hadriani en prinses Marianne der Nederlanden, die een tijdje in Voorburg heeft gewoond) maar ook wordt er een paar keer per jaar een tijdelijke expositie georganiseerd. Momenteel is dat ‘Een stil geluk. Gerke Henkes, Het Hollandse interieurstuk in de 19e eeuw’, nog te zien t/m 8 juni. Hierin alle aandacht voor Gerke Henkes (1844-1927), een Nederlandse kunstschilder in de stijl van de Haagse School. Waar veel van zijn tijdgenoten een voorliefde toonden voor het landschap, daar koos Henkes bij voorkeur voor het leven binnenshuis: voor interieurs met één of enkele figuren. Zijn werken zijn veelal verstilde momentopnames met oudere dames, deftige heren of spelende kinderen; voorstellingen die het huiselijk geluk vereeuwigen. Uit zijn omvangrijke oeuvre is nu voor het eerst een ruime selectie te zien, met vele schilderijen, aquarellen en tekeningen, allemaal afkomstig uit particuliere collecties.
Meer info? Kijk hier https://www.swaensteyn.nl/nl/wat-is-er-te-zien/actueel/tentoonstelling-gerke-henkes

THEATER

Lust versus religie
In ‘Tannhäuser’ (1845), de ‘romantische Oper’ van Richard Wagner (1813-1883), draait het allemaal om een ridderlijke kunstenaar -het titelpersonage- dat maar niet kan kiezen tussen zinnelijke en geestelijke liefde. Een geliefd thema in de middeleeuwse liederen, sagen en romantische vertellingen, net zoals bijvoorbeeld het thema van de trouwe vazal die verliefd wordt op de vrouw van zijn heer. Ook al zo’n duivels dilemma, want wat is er sterker, liefde of loyaliteit? Enfin, voor ‘Tannhäuser’ concentreerde Wagner zich op de rebellie van de kunstenaar, wiens behoefte zich over te geven aan zinnelijke lust (vertegenwoordigd door de godin Venus in hoogsteigen persoon) hem in conflict brengt met zijn religieus ingestelde verstand. Deze tweestrijd wordt belichaamd door de twee vrouwen die hij bemint: Venus dus, het toonbeeld van zinnelijkheid, en de reine maagd Elisabeth, de nicht van Landgraf Hermann van Saksen. Ook zo benieuwd hoe dat afloopt? Dat kunt u nu gaan zien in Nationale Opera & Ballet te Amsterdam, alwaar ‘Tannhäuser’ -de opera die een belangrijke stap markeert in de ontwikkeling van nummeropera naar muziekdrama- van 6 april t/m 1 mei door De Nationale Opera op de planken wordt gebracht. Regie is van Christof Loy, muzikale begeleiding komt van het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht.
Meer info? Kijk hier https://operaballet.nl/nl/opera/2018-2019/voorstelling/tannhauser

FILM

Use your imagination
Het Imagine Film festival (IFF) is het enige filmfestival in Nederland dat geheel gewijd is aan de fantastische cinema. Van 10 t/m 20 april kunnen liefhebbers zich weer onderdompelen in alles wat het fantastische genre te bieden heeft tijdens de 35e editie van het IFF, dat zoals gewoonlijk wordt gehouden in Eye Film Museum aan de IJpromenade in Amsterdam. Laat je meevieren naar andere werelden -of werp eens een andere blik op onze eigen werelden. Het festival biedt zo’n 50 speelfilms en 35 korte films aan waarin de fantasie centraal staat. Naast dit uitgebreide filmprogramma wordt er ingezoomd op diverse themaprogramma’s d.m.v. workshops, Q & A’s en masterclasses. Ook leuk: een virtual reality & gaming programma. Check het volledige aanbod online!
Meer info? Kijk hier https://imaginefilmfestival.nl/

UIT BIJ DE BUREN

Uitgekeken in eigen land? In de ons omringende landen valt nog genoeg te beleven!
Het Victoria and Albert Museum (V&A) in Londen is gespecialiseerd in toegepaste kunst, zoals gebruiksvoorwerpen en kleding. Met name de groots opgezette modetentoonstellingen trekken altijd veel bekijks. Sinds dit weekend is er volop aandacht voor Mary Quant (geb. 1934), de modeontwerpster die in de jaren 60 furore maakte en ons de hotpants en de minirok bracht -alhoewel de Fransman André Courrèges ook vaak wordt genoemd als de ‘uitvinder’ van dit laatstgenoemde revolutionaire kledingstuk. Hoe het ook zij, de naam van Mary Quant is onlosmakelijk verbonden met de minirok. Net zoals met de gekleurde en rijkversierde panty’s en plastic regenjassen. De tentoonstelling ‘Mary Quant’ komt met meer dan 200 kledingstukken en accessoires, waaronder een aantal nooit eerder getoonde items uit de privécollectie van de ontwerpster. Te zien t/m 16 februari 2020.
Meer info? Kijk hier https://www.vam.ac.uk/exhibitions/mary-quant