Musea & exposities

Italiaanse meesters

Rafaël, Titiaan, Lotto, Tintoretto: de werken van enkele van de grootste kunstenaars van de Italiaanse renaissance zijn nu te bewonderen in Rijksmuseum Twenthe te Enschede. Het gaat om een expositie van zo’n 45 topstukken van 16e-eeuwse Italiaanse schilderkunst, die -naast de beroemde namen- ook een selectie biedt van schilderijen van hier wat minder bekende meesters uit Noord-Italië. Laat u verrassen door de tot dan toe ongekende rationele benadering van de werkelijkheid, door een op de klassieke oudheid geïnspireerde kijk op de wereld en door de schoonheid van een periode die ook wel de bakermat van het moderne Europa wordt genoemd! Nog te zien t/m 18 juni.

Meer info? Klik hier.

Vrouwen_van_RotterdamRotterdamse vrouwen

Die befaamde Rotterdamse wederopbouw van na de oorlog wordt maar al te vaak gepresenteerd als een heldhaftige periode van plannen, mannen, gebouwen en bouwers. De rol die de vrouw speelde gedurende dit proces is altijd behoorlijk onderbelicht geweest. Tot nu! Want in Museum Rotterdam kunt u nog t/m 1 oktober terecht bij de tentoonstelling Vrouwen van Rotterdam, die de verhalen van deze vergeten dames vertelt aan het grote publiek. Er wordt een indringend beeld geschetst van een tijd waarin alles -en met name de positie van de vrouw- veranderde.

Meer info? Klik hier.

Utrechtse ontwerper

Ik heb het in deze rubriek al eerder gehad over de kunststroming De Stijl, die dit jaar precies een eeuw geleden het levenslicht zag. Diverse culturele instellingen besteden aandacht aan deze mijlpaal en deze week verwijs ik u graag naar het Centraal Museum in Utrecht, waar vorige week de expositie Rietvelds Meesterwerk: Leve De Stijl! Is geopend. Deze zoomt in op het leven van Gerrit Rietveld -één van de belangrijkste kunstenaars van De Stijl- en met name op zijn belangrijkste creatie, te weten het Rietveld Schröderhuis; hét internationale icoon van De Stijl in de Domstad.  Te zien t/m 11 juni.

Meer info? Klik hier.

Film

MeinBlindDateMitDerLebenPoster02

Wat is er nieuw in de bioscopen deze week? Een van harte aanbevolen greep uit het aanbod:

-Na de Zuid-Koreaanse film The Handmaiden (hier en daar nog te zien!) bereikt opnieuw een Aziatisch pareltje onze filmzalen; de Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda brent ons het tragikomische familiedrama After the Storm, dat ons een inkijkje biedt in het moderne (gezins)leven in Japan. Centraal staat de aan lager wal geraakte privédetective Ryota, die tijdens een stormachtige zomernacht een tweede kans lijkt te krijgen bij zijn ex-vrouw en zoontje. Meer info? Klik hier.

-Uit Duitsland komt de feelgood-film Mein Blind Date mit dem Leben, die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Op dat van Saliya Kahawatte, om precies te zijn; een Duitser die 95 procent van zijn gezichtsvermogen verloor en dat succesvol verborgen wist te houden tijdens zijn loopbaan in een Beiers vijfsterrenhotel. Klinkt ongeloofwaardig? Toegegeven, in de uitgelaten -en bij vlagen kluchtige- verfilming van regisseur Marc Rothemund is het dat soms ook, maar misschien is het juist dit gebrek aan subtiliteit dat van Blind Date zo’n onweerstaanbare film maakt waar je blij van wordt.

Theater

Kwetsbaar mens

De opera Wozzeck van Alban Berg (1885-1935) wordt alom geprezen als één van de meest vernieuwende opera’s van de twintigste eeuw; het werk laat op onnavolgbare wijze zien hoe een kwetsbaar mens, de jonge soldaat Wozzeck, tot een wanhoopsdaad kan komen. Een instant klassieker die in Amsterdam door De Nationale Opera van 18 maart t/m 9 april op de planken zal worden gebracht. De regie is in handen van Krzysztof Warlikowski en de muzikale begeleiding is van het Nederlands Philharmonisch orkest o.l.v. Marc Albrecht.

Meer info? Klik hier.

dongiovannireisopera

Onderhoudende Don (bespreking)

We eindigen met een opera die ongetwijfeld wat bekender is: Don Giovanni van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), die in 1787 voor het eerst werd uitgevoerd in Praag. Vorig jaar kwam De Nationale Opera al met een nieuwe productie van dit meesterwerk en nu heeft De Nederlandse Reisopera ook een Don Giovanni op het programma staan, die nog t/m 8 april door het land reist. De voorstelling beleefde zijn première in het Wilmink Theater in Enschede, alwaar zowel pers als publiek na afloop zeer te spreken waren over deze zeer humoristische en dynamische versie van het bekende verhaal. Voor wie het niet weet: Don Giovanni is een onverbeterlijke womanizer die overal mee wegkomt -denk aan aanranding, mishandeling en moord- totdat hij ter verantwoording wordt geroepen voor zijn daden. Dan blijkt de man toch wel degelijk over karakter te beschikken, want zelfs in het aangezicht van de dood weigert hij om zijn leven te beteren; dit is wie hij is. Veranderen zal hij nooit! Dit tot grote spijt/ergernis/genoegen (doorhalen wat van toepassing is) van de mensen om hem heen, waaronder zijn dienaar Leporello, de gebruikte Donna Elvira, de aangerande Donna Anna en haar brave verloofde Don Ottavio. En natuurlijk de onverbiddelijke Commendatore, de vermoorde vader van Anna, die in de ijzingwekkende finale Don Giovanni op een enkeltje hel trakteert.

Afgezien van dit einde, dat in deze enscenering in een ziekenhuis is gesitueerd, heeft De Nederlandse Reisopera een feestelijke en daarmee zeer toegankelijke Don Giovanni op de planken gezet, waar het plezier duidelijk vanaf spat. Opmerkelijk is de female touch; deze opera heeft namelijk twee vrouwen aan het artistieke roer staan, te weten Jo Davies als regisseur en Julia Jones als muzikaal leider. En dat bij een opera over een vrouwenverslinder! Het is haast ironisch. Davies en Jones hebben vooral de focus gelegd op de vraag waarom Don Giovanni toch zo populair is, zowel bij mannen als bij vrouwen. Zou het zo kunnen zijn dat zijn schaamteloze houding -naast afgrijzen en wellust- ook jaloezie oproept? Ja, geef het maar toe: diep van binnen willen we eigenlijk allemaal Don Giovanni zijn. Een Don die door Ales Jenis met veel bravoure en tegelijkertijd nonchalance wordt neergezet. Vocaal is hij niet de sterkste zanger -bij vlagen komt hij niet boven het orkest uit- maar zijn spel maakt veel goed. Lukas Jakobski doet als de uit het mortuarium opdoemende Commendatore precies wat hij moet doen, namelijk met onverbiddelijk vocaal vertoon ons de stuipen op het lijf jagen. Verder nog extra punten voor de beide Donna’s, want o wat zingen Anita Watson (Anna) en Anna Grevelius (Elvira) mooi! Check dus snel de site en kijk of de Don binnenkort uw buurt onveilig maakt.

Meer info? Klik hier.