Met deze week o.a. het vernieuwde Naturalis, jong zijn in de 19e eeuw en kleurrijke affiches uit Japan.

MUSEA & EXPOSITIES

Rijkdom van de natuur
Op zaterdag 31 augustus opende het nieuwe Naturalis haar deuren. Dit nationale kennisinstituut over biodiversiteit en tevens familiemuseum, waarin van alles over de natuur ontdekt kan worden, ligt op loopafstand van station Leiden en was een tijdlang gesloten i.v.m. een ingrijpende verbouwing. Eentje die hard nodig was, want de collectie van Naturalis groeide de afgelopen jaren naar ruim 42 miljoen (!) objecten en ook het aantal bezoekers nam gestaag toe. Mede natuurlijk dankzij publiekstrekker Trix, het skelet van de Tyrannosaurus Rex dat de afgelopen twee jaar op tournee is geweest door heel Europa maar nu weer staat te pronken in het vernieuwde museum. Naturalis 2.0 is een combinatie van zien, doen en beleven; in negen indrukwekkende zalen kan volop worden genoten van de rijkdom van de natuur. Leer over Nederland in de ijstijd, maak kennis met de versiertrucs van planten en dieren en ontdek het verwoestende vermogen van vulkanen. Het kan allemaal in Naturalis!
Meer info? Kijk hier https://www.naturalis.nl/museum/museumzalen

De jeugd van toen
In de 19e eeuw veranderde onze kijk op kinderen radicaal, dankzij de opkomst van nieuwe ideeën over opvoeding en onderwijs, kinderrechten, buitenspeelplaatsen en de eerste vaccinaties. Waar kinderen aan het begin van de 19e eeuw nog gezien werden als kleine volwassenen, daar werden ze aan het einde van diezelfde eeuw eindelijk als kind erkend. Voor het eerst in Nederland is er nu een heuse tentoonstelling over deze ontwikkeling: ‘Jong in de 19e eeuw’, die van 7 september t/m 5 januari 2020 te zien zal zien in Teylers Museum te Haarlem. Aan de hand van maatschappelijke onderwerpen zoals onderwijs, opvoeding en de verschillen tussen arm en rijk, presenteert men een overzicht van de Nederlandse schilderkunst met kinderen in de hoofdrol.
Meer info? Kijk hier https://www.teylersmuseum.nl/nl/bezoek-het-museum/wat-is-er-te-zien-en-te-doen/jong-in-de-19e-eeuw

Aan de lopende band
Ambachtelijk gereproduceerde motorblokken, dat is wat de bezoeker kan verwachten die de grote overzichtstentoonstelling ‘Eric Van Hove: Fenduq’ gaat bekijken. Deze is momenteel te zien in het Fries Museum in Leeuwarden en zet het werk van de kunstenaar Eric Van Hove (geb. 1975) centraal, die ooit in Algerije het levenslicht zag -en dat merken we o.a. aan de titel van de expositie, die afkomstig is van de naam van het atelier van Van Hove: ‘Fenduq’. Dit is een samenvoeging van ‘fenn’ (het Arabische woord voor kunst) en ‘funduq’. Funduqs waren tijdelijke handelsposten waar rondtrekkende karavanen neerstreken -en zo komen in het Fries Museum ook ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samen, die ter plekke laten zien wat mensenhanden kunnen maken. Met zijn replica’s van motorblokken -gemaakt van glanzend hout, blinkend koper en geslepen parelmoer- zet Van Hove traditionele ambachten opnieuw op de kaart; het motorblok dient zo als symbool van de industrialisatie, die de overgang markeerde van klassieke ambacht naar lopendebandwerk. Tevens zet het werk van de kunstenaar aan tot nadenken over de globale vraagstukken, zoals de verdeling van de welvaart en de verschillen tussen het westen en de rest van de wereld. Nog te zien t/m 5 januari 2020.
Meer info? Kijk hier https://www.friesmuseum.nl/te-zien-en-te-doen/tentoonstellingen/eric-van-hove/

Japan bekent kleur
De tentoonstelling ‘Kleurrijk Japan’ toont maar liefst 226 Japanse affiches in de Erezaal van het Stedelijk Museum in Amsterdam, van vloer tot plafond. Met deze bonte tentoonstelling eert het museum postuum de Japanse grafische ontwerper Shigeru Watano (1937-2012), die in Nederland woonde en een onmisbare schakel was tussen het Stedelijk en vele Japanse ontwerpers. Mede door zijn hulp was het mogelijk om een groot aantal Japanse affiches te verwerven en werd er door Japanse ontwerpers ruimhartig geschonken een het museum. De tentoonstelling laat een dwarsdoorsnede zien van de rijke grafische vormgeving van Japan, met o.a. werk van Hiroshi Ochi, Kazumasa Nagai, Ikko Tanaka en Yusaka Kamekura. Het oudste affiche dateert van 1937 en het jongste is uit 2018. Te zien vanaf aanstaande zaterdag 7 september t/m 2 februari 2020.
Meer info? Kijk hier https://www.stedelijk.nl/nl/tentoonstellingen/japanse-affiches

THEATER

Theater of het echte leven
Al sinds jaar en dag is het de gewoonte om de opera’s ‘Pagliacci’ van Ruggero Leoncavallo (1857-1919) en ‘Cavalleria Rusticana’ van Pietro Mascagni (1863-1945) samen op te voeren -dus eentje vóór de pauze en de andere erna. Met dit beroemde tweeluik opent De Nationale Opera het nieuwe seizoen, dat op donderdag 5 september van start gaat. Het is een opening die meteen bol staat van het Italiaanse temperament, want liefde, (on)trouw, verraad, jaloezie en moord vormen de ingrediënten van ‘Pagliacci’ en ‘Cavalleria Rusticana’ -twee werken die typische voorbeelden zijn van de ‘verestische’ opera: realistische verhalen die over het ‘echte’ leven gaan van gewone mensen. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, zeker met al die moord en doodslag, maar hee, laten we niet vergeten dat we het hier over Italië hebben -dat licht ontvlambare zuidelijke temperament drijft de verhoudingen al snel op de spits. Bij Leoncavallo gaat het vooral over de confrontatie tussen het dagelijks leven en de kunstwereld (de clown die van binnen huilt maar toch de bühne op moet) en bij Mascagni draait het om ongetemde passie versus diep geloof. Te zien bij Nationale Opera & Ballet in Amsterdam t/m 28 september.
Meer info? Kijk hier https://www.operaballet.nl/nl/opera/2019-2020/voorstelling/pagliacci-cavalleria-rusticana