Met deze week o.a. genezingstradities wereldwijd, de kleinste tentoonstelling ooit en de droom van Cornelis Chastelein.

MUSEA & EXPOSITIES

Kwestie van gezondheid
Nagenoeg ieder mens streeft naar geluk en gezondheid, maar de manier waarop we dat (denken te) bereiken verschilt nogal -achtergrond, religie en cultuur spelen hierbij een belangrijke rol. De groots opgezette tentoonstelling ‘HELENDE KRACHT’, momenteel te bezoeken in Museum Volkenkunde te Leiden, duikt in de diverse genezingstradities wereldwijd. De bezoeker gaat mee op een spirituele reis en komt o.a. magische buidels vol geneeskrachtige stoffen, betekenisvolle sieraden, amuletten en sjamanenmantels tegen. Ook valt er werk te bewonderen van kunstenaars die zich met dit thema bezighouden, zoals Damian Hirst, Remy Jungerman, Joseph Beuys en Marina Abramovic. ‘HELENDE KRACHT’ is nog te zien t/m 5 januari 2020.
Meer info? Kijk hier https://www.volkenkunde.nl/nl/helendekracht

Larger than life
Het universum van de Portugese kunstenaar Joana Vasconcelos (geb. 1971) is verleidelijk, humoristisch, uitbundig en soms behoorlijk absurdistisch. Ze staat bekend om haar scherpe gevoel voor verhoudingen, meesterlijk gebruik van kleur en bijzondere materiaalkeuze -wat dacht u bijvoorbeeld van een zes meter hoge kroonluchter gemaakt van tampons, een verlovingsring van whiskyglazen of een paar reusachtige naaldhakken samengesteld uit roestvrijstalen pannen? Wie dat wel eens met eigen ogen wil zien, die kan nog t/m 17 november terecht bij de tentoonstelling ‘I’m Your Mirror’ in de Rotterdamse Kunsthal. Getoond worden ruim dertig iconische sculpturen en installaties, die laten zien hoe Vasconcelos -activistisch, feministisch en met een diepgeworteld respect voor de Portugese cultuur- haar eigen draai aan de werkelijkheid geeft.
Meer info? Kijk hier https://www.kunsthal.nl/nl/plan-je-bezoek/tentoonstellingen/vasconcelos/

Klein maar fijn
Van groots en meeslepend gaan we naar piepklein, want in de Beurs van Berlage is momenteel een wel heel bijzondere tentoonstelling te zien: ‘Micro Art Amsterdam’. Ja, de naam zegt het al: de kunst die we hier kunnen aanschouwen is microscopisch klein. Er staan dan ook daadwerkelijk microscopen, want anders zou het wel heel moeilijk worden om het werk van de artiesten Mykola Syadristy en Hasan Kale te bewonderen. De werken van Mykola, die voornamelijk bestaan uit edelmetalen als goud en platina, zijn bekend over de hele wereld en een aantal van de meest aansprekende objecten vinden we in de Beurs van Berlage -denk aan de kleinste windmolen ter wereld (1,8 millimeter!), een roos gebouwd van ragfijn haar in een uitgeholde mensenhaar en een driedimensionaal portret van Rembrandt gemaakt uit een pit van een sleedoorn. Hasan Kale is schilder van miniatuurschilderijen en de expositie laat vijftig van zijn werken zien, o.a. micro-uitvoeringen van de Nachtwacht en micro-portretten van onze koninklijke familie. De kleine kunstwerkjes van de heren zijn voor het eerst samen te bewonderen, dus grijp deze kans! ‘Micro Art Amsterdam’ is nog te bezoeken t/m 31 december.
Meer info? Kijk hier https://beursvanberlage.com/nl/tentoonstelling/micro-art-amsterdam/

Bijzonder testament
Cornelis Chastelein (1657-1714) was zijn tijd ver vooruit. Toen deze hoge VOC-beambte op Java zijn testament opmaakte, besloot hij namelijk -in het kader van een sociaal experiment- om zijn landgoed Depok én zijn kapitaal na te laten aan de slaven die daar voor hem werkten. Het gevolg was dat zo’n 150 mensen, na zijn dood in 1714, niet alleen hun vrijheid kregen maar ook een landgoed, geld en goederen. In zijn testament beschreef Chastelein tot in detail hoe de kolonie als gemeenschappelijk bezit moest worden bestuurd en volgens welke leefregels. Benieuwd hoe dat is afgelopen? Neem dan een kijkje in het Westfries Museum in Hoorn, bij de tentoonstelling ‘Depok: de droom van Cornelis Chastelein’. Deze volgt het wel en wee van de gemeenschap in het koloniale Nederlands-Indië tot vandaag de dag en raakt tevens aan uiterst actuele thema’s, zoals dat van de slavernij, identiteit en het Nederlandse koloniale verleden.
Meer info? Kijk hier https://wfm.nl/depok

Hij is er weer
We eindigen deze week in Museum De Pont in Tilburg, dat in 1995 de eerste tentoonstelling in Nederland organiseerde van het werk van de Belgische schilder Luc Tuymans (geb. 1958). Nu is de inmiddels wereldberoemde kunstenaar weer even terug in Tilburg met een tweede overzichtstentoonstelling, die de toepasselijke naam ‘The Return’ heeft gekregen. De expo is in zeer nauwe samenwerking met Tuymans samengesteld en omvat zo’n vijftig schilderijen uit de periode 1975 tot nu, waaronder enkele recente werken die niet eerder te zien waren. Ook leuk: ‘The Return’ is een van de twee grote Tuymans-tentoonstellingen die momenteel in Europa te zien zijn. Die andere heet ‘La Pelle’ en kunt u nog t/m 6 januari 2020 bezoeken in het Palazzo Grassi in Venetië. Dat u het even weet, mocht u nog die kant op gaan. Anders houdt u het gewoon bij Tilburg, waar ‘The Return’ nog te zien is t/m 17 november.
Meer info? Kijk hier https://depont.nl/tentoonstelling/detail/luc-tuymans-1/