Met deze week o.a. alle aandacht voor de zonnebloemen van Vincent, de invloed van Bauhaus op Nederlands textiel en de paradox rondom dierlijke sterfelijkheid.

MUSEA & EXPOSITIES

Rembrandt tussen de lakens
Museum De Lakenhal is hét museum voor kunst, kunstnijverheid en geschiedenis van de stad Leiden. Mocht u denken: goh, daar ben ik al een tijdje niet geweest, dan kan dat kloppen; de afgelopen jaren werd het historische stadspaleis -dat eeuwenlang dienst deed als keurhal voor wollen lakense stoffen- namelijk flink gerestaureerd en uitgebreid, maar sinds twee weken is het museum weer geopend voor het publiek. De voormalige ‘Laecken-Halle’ pakt direct uit met een tijdelijke tentoonstelling die gretig inhaakt op het momenteel erg populaire ‘Rembrandt en de Gouden Eeuw’-thema; het gaat om een presentatie uit de eigen collectie, met twee vroege schilderijen van Rembrandt als stralend middelpunt -te weten ‘De Brillenverkoper’ (ca. 1624) en ‘Historiestuk met zelfportret van de schilder’ (ca. 1626). Ze worden getoond naast werken van beroemde tijdgenoten als Jan Lievens, Jan van Goyen, Jan Steen en Gerrit Dou. ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’ in Museum De Lakenhal is nog te zien t/m 3 oktober.
Meer info? Kijk hier https://www.lakenhal.nl/nl/verhaal/rembrandt-de-gouden-eeuw

Alleen maar zonnebloemen
‘Zonnebloemen’ (1889) behoort zonder twijfel tot de bekendste schilderijen van Vincent van Gogh (1853-1890), samen met meesterwerken als ‘De aardappeleters’, ‘Het gele huis’, De slaapkamer’ en ‘De sterrennacht’ -om er maar een paar te noemen. Vincent schilderde maar liefst vijf versies van de grote bos zonnebloemen in een vaas; en zoals hij dat deed, had nog niemand voor hem dat gedaan. Wie graag wil weten hoe hij tot zijn beroemde creatie is gekomen en geïnteresseerd is in de vraag hoe dit schilderij optimaal kan worden bewaard voor de toekomst, die kan deze zomer terecht in -waar anders- het Van Gogh Museum te Amsterdam, alwaar de tentoonstelling ‘Van Gogh en de Zonnebloemen’ helemaal in het teken staat van… juist. Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar het schilderij, waardoor er nu meer bekend is over de fascinerende ontstaansgeschiedenis en de materiaal-technische conditie van het werk. Ook leuk: zowel de voor- als de achterkant van ‘Zonnebloemen’ kan bekeken worden. Te zien t/m 1 september.
Meer info? Kijk hier https://www.vangoghmuseum.nl/nl/plan-je-bezoek/zien-en-doen/tentoonstellingen/tentoonstelling-van-gogh-en-de-zonnebloemen

Zomers briesje
De komende maanden waait er een frisse wind door het Gemeentemuseum in Den Haag. Dat heeft alles te maken met de zomertentoonstelling, die de bezoekers als het ware mee naar buiten neemt, aan de hand van schilderijen van kunstenaars die er graag op uit trokken -weer of geen weer. Denk aan Jozef Israëls, Jacob en Willem Maris, Hendrik Willem Mesdag en Jan Hendrik Weissenbruch, die tussen 1860 en 1900 op weergaloze wijze vastlegden wat ze in en om Den Haag zagen. Ze waren stuk voor stuk meesters in het vangen van licht en atmosfeer en dat resulteerde in werken met een uitzonderlijk samenspel tussen licht, lucht en water. De onderwerpen die ze kozen waren typisch Hollands (denk: koeien, rivierlandschappen en visserstaferelen) en mede dankzij deze kunstenaars van de Haagse School kunnen we ons nog altijd een perfect beeld vormen van die tijd. ‘Frisse Wind’ is nog te zien t/m 29 september.
Meer info? Kijk hier https://www.gemeentemuseum.nl/nl/tentoonstellingen/haagseschool

Bauhaus & textiel
Omdat het anno 2019 precies een eeuw geleden is dat in Duitsland het Bauhaus is opgericht, kunnen we nu op diverse plekken genieten van speciale evenementen en exposities die aandacht besteden aan dit jubileum. Niet alleen bij onze oosterburen, maar ook in eigen land wordt uitgebreid stilgestaan bij het 100-jarige bestaan van de vooruitstrevende school voor ontwerpers, kunstenaars en architecten, waarvan de ideeën en de lesmethoden tot op heden wereldwijd doorwerken. In de tentoonstelling ‘Bauhaus& I Modern Textiel in Nederland’, nog t/m 3 november te bezoeken in het Tilburgse TextielMuseum, kunnen we zien hoe de moderne en idealistische ontwerpopvattingen van de opleiding hun sporen nalaten in de Nederlandse textielvormgeving. Er wordt ingezoomd op de invloed van Bauhaus en de lijn van het verleden naar het heden wordt getoond.
Meer info? Kijk hier https://www.textielmuseum.nl/nl/tentoonstelling/bauhaus-modern-textiel-in-nederland

Dag lief dier
Uitvaartmuseum Tot Zover (absoluut één van de beste namen ooit voor een museum) vinden we in Amsterdam, vlak naast de hoofdingang van begraafplaats De Nieuwe Ooster in de Watergraafsmeer. Het zal niet snel de prijs winnen voor het gezelligste uitje, maar een bezoekje is desalniettemin zeker de moeite waard. De exposities weten de bezoeker altijd te raken; zo ook ‘De Laatste Aai’, waarin overleden huisdieren centraal staan. Want waar dierenliefde bloeit, daar is ook steeds meer aandacht voor hun sterven. De gemiddelde hond of kat wordt beschouwd als beste vriend of gewaardeerd gezinslid en de impact is dan ook groot als het dier komt te overlijden. Maar tot hoever reikt ons verdriet? En is rouwen om een dier vergelijkbaar met rouwen om een mens? De tentoonstelling brengt een eerbetoon aan dode dieren en biedt inzicht in de rouwcultuur, rituelen en narratieven, maar belicht ook de ingewikkelde paradox rondom de dierlijke sterfelijkheid -want tegenover onze compassie met geliefde huisdieren staat onze onverschilligheid voor het verdwijnen van diverse diersoorten en het wegkijken van de instrumentele omgang met dieren in de bio-industrie…. Kortom, genoeg om over na te denken. Nog te zien t/m 19 januari 2020.
Meer info? Kijk hier https://totzover.nl/ontdek-de-dood/exposities_en_events/de-laatste-aai/