Met deze week o.a. de kunst van de joodse mystiek, het verhaal van Johan Maurits en de andere kant van Offenbach.

MUSEA & EXPOSITIES

Bron van (eeuwenoude) inspiratie
Kabbala is sinds de middeleeuwen de benaming van de duizenden jaren oude kennistradities waarmee joodse mystici het bestaan proberen te doorgronden. Letterlijk genomen betekent kabbala ‘ontvangst’ en men gaat ervan uit dat er een zekere ‘oerkennis’ bestaat over God, de schepping en over het functioneren van de mensheid. Velen hebben vast wel eens van kabbala gehoord, maar hebben verder eigenlijk geen flauw idee wat deze eeuwenoude joodse traditie precies inhoudt. Als u nou ook tot die categorie behoort en wel wat meer informatie zou willen, dan kunt u momenteel terecht in het Joods Cultureel Kwartier in Amsterdam; de tentoonstelling ‘Kabbala – De kunst van de joodse mystiek’ strekt zich uit over alle aangesloten locaties, maar het hoofdgedeelte bevindt zich in het Joods Historisch Museum. Hier wordt een eerste kennismaking geboden in een presentatie van oude teksten in relatie tot het werk van moderne en hedendaagse kunstenaars, zowel joods als niet-joods, die zich door kabbala lieten inspireren -denk bijvoorbeeld aan popsterren Madonna en David Bowie. Nog te zien t/m 25 augustus.
Meer info? Kijk hier https://jck.nl/nl/tentoonstelling/kabbala-de-kunst-van-de-joodse-mystiek

Hoe duur was de suiker
Het Mauritshuis in Den Haag, sinds 1822 een museum met voornamelijk schilderijen uit de Gouden Eeuw, dankt zijn naam aan de stichter van het gebouw: Johan Maurits (1604-1679), graaf van Nassau-Siegen. Maar wie was dat nou eigenlijk? Vanuit de kunsthistorische blik van het museum lag de nadruk steevast op de betekenis van Maurits voor de kunst, architectuur en wetenschap, maar het levensverhaal van de beste man is tevens verweven met koloniale geschiedenis -in het bijzonder met die van de trans-Atlantische slavenhandel. In dienst van de WIC (West-Indische Compagnie) bestuurde hij jarenlang de kolonie ‘Nieuw Holland’, een gebied in aan de kust in het noordoosten van Brazilië, waar een lucratieve suikerindustrie was opgezet -compleet met suikerrietplantages, suikermolens en de onvermijdelijke slaven. Maar alhoewel slavernij dus onlosmakelijk is verbonden met Nederlands-Brazilië, kwam dat nauwelijks tot uiting in de beeldvorming rondom Johan Maurits -tot nu dan, want de expositie ‘Bewogen beeld – Op zoek naar Johan Maurits’ onderzoekt hoe we zijn geschiedenis vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken. Nog te zien t/m 7 juli.
Meer info? Kijk hier https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/ontdek/tentoonstellingen/bewogen-beeld/

Rijkste dorp van Europa
We blijven nog even in de Hofstad, want op steenworpafstand van het Mauritshuis vinden we het Haags Historisch Museum, alwaar nog t/m 27 oktober de tentoonstelling ‘Glans, Glorie en Misère. De Gouden Eeuw in Den Haag’ te bezoeken is. Deze wordt georganiseerd in het kader van het themajaar ‘Rembrandt en de Gouden Eeuw’ en legt de nadruk op zowel de fraaie als minder fraaie aspecten van de 17e eeuw. Want ja, elk tijdperk heeft zijn voor- en nadelen; net zoals de spreekwoordelijke medaille zijn er altijd twee kanten. En hoe kwam dat tot uiting in Den Haag, dat in de Gouden Eeuw hét centrum was van de macht? De expo toont niet alleen de schittering van het ‘rijkste dorp van Europa’(want: Den Haag ontving nooit stadsrechten en was formeel gezien dus nog altijd een dorp), maar focust ook op de armoede, hoge kindersterfte en de schaduwzijde van het kolonialisme, die hand in hand gingen met culturele bloei en economische groei.
Meer info? Kijk hier https://www.haagshistorischmuseum.nl/tentoonstelling/glans-glorie-en-misere-de-gouden-eeuw-in-den-haag

THEATER

Lollige student
Anno 2019 draait het niet alleen om Rembrandt en de Gouden Eeuw, maar vieren we tevens het Offenbach-jaar! Dat u het even weet. Componist Jacques Offenbach (1819-1880), de ‘godfather’ van de operette en de cancan, zag exact twee eeuwen geleden het levenslicht en dat moet natuurlijk gevierd worden. Daarom brengt Opera Zuid vanaf volgende week ‘Fantasio’ op de planken; een opera waarvan de partituur bij een brand in de Opéra Comique te Parijs in 1887 in vlammen opging. Na een niet zo professionele poging tot revival in de jaren dertig werd pas in 2000 het verloren gegane werk op een historisch verantwoorde manier gereconstrueerd -en het resultaat is een romantische komedie over narren en dwazen, over liefde en zotheid, over oorlog en verkleedpartijen, die een andere kant laat zien van de gevierde operettekoning Offenbach: die van een gevoelig en buitengewoon geraffineerd musicus. In ‘Fantasio’ draait het allemaal om Henri, een jonge student die besluit om zijn leven een andere wending te geven; wanneer de nar van de koning sterft, besluit hij diens plaats in te nemen, in de hoop het hart te kunnen winnen van prinses Elsbeth… Te zien van 17 mei t/m 30 juni in diverse theaters.
Meer info? Kijk hier https://operazuid.nl/fantasio/

EVENEMENT

Brood & spelen
Op 18 mei gaat Nederland niet alleen (hopelijk) het Eurovisie Songfestival eindelijk weer eens winnen, maar is het ook tijd voor de Nacht van Rome: een inmiddels jaarlijks terugkerend evenement in De Balie te Amsterdam, dat deze keer in het teken staat van Brood en Spelen. Want: wie brood en spel beheerst, beheerst het volk. De vierde Nacht van Rome, wanneer mensen uit heel het land samenkomen uit liefde voor de ‘Eeuwige Stad’, keert terug naar de kern van het Romeinse leven en presenteert een bomvol programma vol sprekers uit de journalistiek, sport, academische wereld en culinaire sector die zich zullen buigen over de eeuwenoude sport- en spelcultuur die alle lagen van de bevolking zowel verbindt als verdeelt. Hoog en laag vinden en verliezen elkaar in een gezamenlijke passie voor wagenrennen, voetbal of lekker eten. Van overvloedige pauselijke banketten en graanuitdelingen tot de chaos van het Carnevale di Roma en strak geregisseerde sportfestijnen: brood en spel zijn politiek. Maar wie maken de regels en wie eten slechts mee?
Meer info? Kijk hier http://www.nachtvanrome.nl/