Met deze week o.a. een uitwisseling van fashion statements, Vlaamse expressionisten en de schoonheid van Art Nouveau-boeken.

MUSEA & EXPOSITIES

Modieuze identiteit
De kleding die we dragen onthult iets over onze persoonlijkheid. Mode geeft uiting aan onze identiteit, wat we belangrijk vinden of waar we voor staan. In het Amsterdam Museum is net de tentoonstelling ‘Fashion Statements’ geopend, waarin zes toonaangevende hedendaagse ontwerpers hun creaties naast en tegenover items uit de historische collectie van het museum zetten. Het gaat dan voornamelijk om kleding uit de 18e en 19e eeuw. Het resultaat is een dialoog tussen heden en verleden, een uitwisseling van statements. Aan de hand van de ouderwetse en moderne creaties komen de volgende thema’s aan bod: lichaamsvormen (en dan vooral de slanke taille), schoenen, volume, uitbundigheid, de kleur zwart en heupen. Nog te zien t/m 8 september.
Meer info? Kijk hier https://www.amsterdammuseum.nl/tentoonstellingen/fashion-statements

Vlaamse voormannen
In Museum Kranenburgh te Bergen (NH) worden momenteel de drie voormannen van het Vlaams expressionisme in het zonnetje gezet. Dan gaat het om Gustave de Smet (1877-1943), Constant Permeke (1886-1952) en Frits van den Berghe (1883-1939). Meer dan zestig werken worden gepresenteerd rondom de topstukken van dit illustere drietal, in een tentoonstelling die de simpele doch alleszeggende titel ‘Vlaamse expressionisten’ heeft gekregen. Vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw ontwikkelden De Smet, Permeke en Van den Berghe een eigen vorm van het expressionisme dat gekenmerkt wordt door een krachtig en aards realisme. Hun plompe en ploeterende boeren en vissers zijn heuse odes aan de band tussen mens en natuur, met dynamisch penseel neergezet in typisch-donkere ‘Vlaamse bruinen’. Dit Vlaamse expressionisme sloeg aan en verwierf in korte tijd een eigen plek te midden van al die vernieuwende kunststromingen die van de vroege 20e eeuw zo’n belangrijk moment in de kunstgeschiedenis maken. Ook zien? Dat kan nog t/m 10 juni.
Meer info? Kijk hier https://www.kranenburgh.nl/tentoonstelling/64/vlaamse-expressionisten

Art Nouveau in Meermanno
Drie andere pioniers komen we tegen in het oudste boekenmuseum ter wereld -en dat vinden we gewoon in ons land, in Den Haag om precies te zijn. Museum Meermanno I Huis van het boek presenteert nog t/m 23 juni de schoonheid van Art Nouveau-boeken en stelt daarbij het werk van Gerrit Willem Dijsselhof, Carel Adolph Lion Cachet en Theo Nieuwenhuis centraal. Deze mannen hebben -samen met een aantal collega’s die ook aan bod komen in de expositie- van circa 1890 tot 1910 gezorgd voor de hoogtijdagen van het boek als esthetisch object. De ontwikkeling van dit drietal liep enige tijd gelijk op; ze kenden elkaar van de opleiding in Amsterdam en waren vrienden. In een tijd van toenemende industrialisatie nam de belangstelling voor ambachten en vakwerk toe en de getoonde boeken werden dan ook vervaardigd met ongekende aandacht voor detail en schoonheid. Speciaal voor de tentoonstelling ‘De Bijzondere Band. Art Nouveau-boeken van Dijsselhof, Lion Cachet en Nieuwenhuis’ zijn topstukken uit eigen huis aangevuld met prachtige boeken en toegepaste grafiek uit diverse collecties, zoals de Koninklijke Verzamelingen.
Meer info? Kijk hier https://www.meermanno.nl/

Intieme collageschilderijen
In de collageschilderijen van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Neo Matloga (geb. 1993) draait het allemaal om liefde, intimiteit en het gezinsleven. Matloga woont en werkt momenteel in Amsterdam, maar laat zich voor zijn kunstwerken inspireren door huiselijke scènes uit zijn jeugd. In zwart, grijs en wit toont hij het gezinsleven na de Apartheid: op zijn schilderijen, tekeningen en collages zijn mensen te zien die samen eten, dansen of elkaar liefhebben in roerige tijden. Sociale uitingen die universeel zijn -Matloga plaatst dan ook vraagtekens bij de visie op wat normaal en exotisch is, een standaard die sterk beïnvloed is door de westerse beeldvorming. Gisteren opende in het Fries Museum te Leeuwarden ‘Neo Matloga: neo to love’, zijn eerste museale solotentoonstelling. Speciaal voor deze gelegenheid maakte Matloga nieuwe werken, geïnspireerd door een bezoek aan de vorige grote tentoonstelling in het Fries Museum; ‘Rembrandt & Saskia. Liefde in de Gouden Eeuw’. Voor deze werken verdiepte hij zich in de thematiek van intimiteit van de 17e eeuw en fantaseert Matloga welke impact hij zou hebben gehad als schilder in de tijd van Rembrandt. Te zien t/m 18 augustus.
Meer info? Kijk hier https://www.friesmuseum.nl/te-zien-en-te-doen/tentoonstellingen/neo-matloga/

THEATER

Met ere sterven
De eerste uitvoering van ‘Madama Butterfly’ van Giacomo Puccini (1858-1924) was niet bepaald een succes. Wat nu één van ’s werelds meest geliefde opera’s is, werd bij de première in 1904 in La Scala in Milaan van begin tot eind meedogenloos uitgejoeld. Nu moet ik toegeven dat het ook niet mijn favoriete opera is, maar zó’n slechte ontvangst wens je toch niemand toe. Zeker niet een genie als Puccini, die zelf van mening was dat ‘Madama Butterfly’ zijn meest doorvoelde en expressieve opera was. Het is allemaal nog goed gekomen: vandaag de dag staat het melodrama steevast in de top 10 van meest uitgevoerde opera’s. In 2002 gooide de wonderschone en strakke enscenering van regisseur Robert Wilson hoge ogen en daarom keert deze productie nu terug bij De Nationale Opera. Van 23 april t/m 13 mei kunnen liefhebbers weer een traantje wegpinken wanneer de Japanse Cio-Cio-San verliefd wordt op de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, met hem trouwt, een kind van hem krijgt -en vervolgens in de steek wordt gelaten. Het leven als alleenstaande moeder is al zwaar genoeg, maar wat gebeurt er als haar echtgenoot drie jaar later opeens weer opduikt? Mét zijn westerse echtgenote? Dat is natuurlijk al niet tof, maar als Pinkerton dan ook nog eens duidelijk maakt dat hij is gekomen om zijn kind op te halen, dan is het drama natuurlijk compleet…
Meer info? Kijk hier https://operaballet.nl/nl/opera/2018-2019/voorstelling/madama-butterfly