Met deze week o.a. een Hollandse maestro in Italië, humor in Hilversum en zwaantjes in Amsterdam.

MUSEA & EXPOSITIES

Verloren zoon
Caspar van Wittel (1653-1736) werd geboren in Amersfoort en vertrok rond het jaar 1673 naar Italië, alwaar hij roem verwierf als schilder van stadsgezichten. Gaspare Vanvitelli, zoals hij daar werd genoemd, schilderde Rome, Napels en Venetië tot in de kleinste details en beïnvloedde bekende Italiaanse collega’s als Canaletto en Bellotto. De Hollandse maestro keerde nooit meer terug naar Amersfoort (geef hem eens ongelijk), maar anno 2019 wordt Van Wittel als een soort verloren zoon weer verwelkomd in zijn geboortestad, waar Kunsthal KAdE en Museum Flehite deze vrijwel onbekende schilder eren met een groots retrospectief. ‘MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht’, nog te zien t/m 5 mei in Kunsthal KAdE, vertelt het hele verhaal: aan bod komen de plekken die hij schilderde, de stijl die hij ontwikkelde, zijn Nederlandse wortels, zijn adellijke opdrachtgevers en zijn invloed in Italië. De tentoonstelling ‘Stadsbeelden’ in Museum Flehite, te zien t/m 19 mei, laat de foto’s zien die de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut maakte van de plekken die Van Wittel veelvuldig met de penseel vastlegde.
Meer info? Kijk hier voor Kunsthal KAdE: https://www.kunsthalkade.nl/nl/tentoonstellingen/caspar-van-wittel-de-ontdekking-van-een-hollands-meester-in-italie en hier voor Museum Flehite: https://museumflehite.nl/tentoonstellingen/138209663/stadsbeelden

Oud en nieuw textiel
Wie niet alleen maar wil kijken maar graag zelf de handen uit de mouwen steekt, die zou een bezoekje kunnen brengen aan De Museumfabriek (voorheen bekend als TwentseWelle) in Enschede. Daar smelten oude textielambachten en de nieuwste technieken voor het bedrukken en verven van textiel samen in ‘De Tijdelijke Textieldrukkerij’, een tentoonstelling en werkplaats in één. Die tentoonstelling, die gaat over het verfraaien van textiel, toont -in samenwerking met de Textiel Factorij Amsterdam- ontwerpen van Nederlandse kunstenaars. Daarnaast zijn prachtige objecten uit de eigen collectie van De Museumfabriek te zien. In de Makersplace, die geheel is ingericht als werkplaats, kan elke bezoeker zelf aan de slag met bijzondere verf- en druktechnieken. Zin in? Het kijken naar en/of het knutselen met textiel kan nog t/m 9 juni. Voor de liefhebbers.
Meer info? Kijk hier https://www.demuseumfabriek.nl/content/2395/nl/de-tijdelijke-textieldrukkerij

Serieus grappig
Soms zijn tentoonstellingen onbedoeld lachwekkend, maar zo niet de nieuwe expo in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum; deze heet ‘Serieus grappig’ en wil de bezoeker zowel laten lachen als aan het denken zetten. Want wanneer is iets grappig? Waar mag je nu wél en waar mag je geen grappen over maken in satire? Van Lubachs launchpad tot aan het spijkerbed van Hans Teeuwen; een rijke collectie aan memorabilia, televisiefragmenten en unieke spotprenten passeren de revue. Wat willen de makers van satire nu precies overbrengen? En waar ligt de grens van spot? Ontdek het bij ‘Serieus grappig’. Dat kan nog t/m 15 september.
Meer info? Kijk hier https://www.beeldengeluid.nl/bezoek/agenda/serieus-grappig

THEATER

Alle zwaantjes verzamelen
Ha, fijn: het ballet der balletten is er weer. Dan hebben we het natuurlijk over die onverwoestbare klassieker ‘Het Zwanenmeer’ (1895), die samen met ‘The Sleeping Beauty’ en ‘De Notenkraker’ de Grote Drie vormt van het Russische 19e-eeuwse ballet. Niet geheel toevallig stonden dezelfde twee mannen aan de wieg van het succes van deze drie werken: Pjotr Iljitsj Tsjaikovksi (muziek) en Marius Petipa (choreografie). Het Nationale Ballet komt nu wederom met de enige Nederlandse productie van ‘Het Zwanenmeer’ (1988), die gecreëerd werd door choreograaf Rudi van Dantzig. Toer van Schayk tekende voor de decors en kostuums. In deze versie is de Witte Zwaan niet slechts een betoverde vrouw die door prins Siegfried gered moet worden uit de handen van een tovenaar; nee, zij is een symbool van de puurheid en oprechtheid van Siegfrieds idealen. Maar ja, dan is er natuurlijk altijd die vermaledijde Zwarte Zwaan, die in dit geval de materiële en sensuele verleidingen van het leven symboliseert… ‘Het Zwanenmeer’ is te zien in Nationale Opera & Ballet van 16 maart t/m 5 april en daarna nog van 9 mei t/m 2 juni. Muzikale begeleiding komt van Het Balletorkest.
Meer info? Kijk hier https://www.operaballet.nl/nl/ballet/2018-2019/voorstelling/zwanenmeer

BEURS

Kunst met de grote K
De miljonairs hebben hun slag al kunnen slaan, maar nu mag dan ook het ‘gewone’ volk een kijkje nemen op The European Fine Art Fair -beter bekend als TEFAF. De toonaangevende kunstbeurs beleeft dit jaar alweer haar 32e editie en wordt zoals gewoonlijk weer gehouden in het Maastrichts Expositie en Congres Centrum -beter bekend als MECC. Van 16 t/m 24 maart komen verzamelaars en vertegenwoordigers van musea hier shoppen bij ’s werelds meest toonaangevende galeries, die niet alleen Oude Meesters en antiek in de spreekwoordelijke aanbieding hebben maar ook moderne en hedendaagse kunst. Kortom, alles bij elkaar een fraaie -en behoorlijk kostbare- selectie uit zo’n 7000 jaar kunstgeschiedenis. Eén van de topstukken, het schilderij ‘Femme Nue Couchée (Gabrielle)’ van Renoir, is al verkocht. Als u dat werk ook op het oog had dan heeft u dus pech gehad, maar een ander leuk schilderijtje voor boven de bank is vast snel gevonden.
Meer info? Klik hier https://www.tefaf.com/fairs/tefaf-maastricht