Cultuur met Karin. 

 

 

Theater

Beestachtige samenleving

Op 7 juni 2010 vond in onze hoofdstad de wereldpremière plaats van de indrukwekkende voorstelling A Dog’s Heart, de eerste opera van de Russische avantgardist Alexander Raskatov (geb. 1953) die zijn werk baseerde op de satirische novelle Hondenhart (1925) van landgenoot Michail Boelgakov. Het verhaal is al even fantasievol als absurdistisch en doet tevens dienst als aanklacht tegen het politieke Sovjetsysteem. We maken kennis met de straathond Sjarik (een prachtige creatie van het Blind Summit Theatre en tot overtuigend leven gebracht door poppenspelers) die onder erbarmelijke omstandigheden moet zien te overleven maar dan in huis wordt genomen door de professor/chirurg Filipp Filippovitsj, waar het beest het prima naar zijn zin heeft. De professor heeft echter een geheime agenda: bij wijze van experiment implanteert hij de hypofose en de zaadklieren van een zojuist overleden crimineel bij Sjarik, met als verbijsterend resultaat dat de hond langzaam vermenselijkt. Dit proces wordt op behoorlijk humoristische wijze in beeld gebracht, maar het eindproduct is een stuk minder lachwekkend; de hond Sjarik is de mens Sjarikov geworden, een verschrikkelijk nare en wanstaltige vent die zich een stuk beestachtiger gedraagt dan de hond ooit heeft gedaan. Kan de Russische dr. Frankenstein zijn eigenhandig gecreëerde monster nog een halt toeroepen? Dat moet u zelf maar gaan bekijken, want De Nationale Opera brengt de succesvolle productie opnieuw op de planken. A Dog’s Heart -wederom in de veelgeprezen enscenering van Simon McBurney- ging gisterenavond in première in Amsterdam en zal daar nog t/m 5 mei te zien zijn. Muzikale begeleiding komt van het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Martyn Brabbins en in de hoofdrollen zien we o.a. de vermaarde bariton Sergei Leiferkus, die net als in 2010 indruk maakt als professor Filippovitsj, en de tenor Peter Hoare, die vol overgave een heerlijk wanstaltige Sjarikov neerzet. Maar de échte ster is -hoe stom dat misschien ook klinkt- toch die pop, oftewel de hond Sjarik, die vanaf de eerste minuut ieders hart steelt.

Meer info? Klik hier http://www.operaballet.nl/nl/opera/2016-2017/voorstelling/dogs-heart.

get out

Film

Wat is er nieuw in de bioscopen deze week? Een van harte aanbevolen greep uit het aanbod:

-De horrorfilm Get Out van regisseur Jordan Peele heeft dit weekend de Silver Scream Award (oftewel de publieksprijs) in de wacht gesleept op het Imagine Film Festival, maar niet getreurd als u hem daar heeft gemist, want sinds deze week draait de lowbudgetproductie -die in Amerika record na record heeft gebroken- ook in de ‘gewone’ bios. Wat vooral zo opvallend is aan Get Out is de geslaagde mix van horrorelementen en ‘modern’ racisme, die een zeer komische maar tegelijkertijd confronterende film oplevert. Het verhaal? Ik zal niet teveel verklappen, behalve dan de opzet: de zwarte Chris (Daniel Kaluuya) maakt kennis met de ouders van zijn blanke vriendin, die er net iets teveel moeite voor doen om te benadrukken dat ze toch écht geen racisten zijn. Ben je gek, de tijden van Guess Who’s Coming to Dinner liggen toch écht ver achter ons hoor. Maar naarmate het weekend vordert gaat Chris zich toch steeds ongemakkelijker voelen…

-Wie liever naar een wat rustigere film gaat waarin vooral gepraat wordt, die zit goed bij 20th Century Women; een drama met een geweldige Annette Bening in de hoofdrol. We schrijven de jaren 70 en de alleenstaande moeder Dorothea (Bening) maakt zich zorgen over haar zoon, de 15-jarige Jamie (Lucas Jade Zumann). Aangezien ze geen partner heeft met wie ze kan overleggen vraagt ze hulp aan twee andere vrouwen die een belangrijke rol spelen in Jamies leven, te weten diens -platonische- vriendin Julie (Elle Fanning) en Abbie (Greta Gerwig), die een kamer huurt in het grote pand dat Dorothea bewoont. Regisseur Mike Mills, die tevens het scenario schreef, maakte van zijn film een integer coming-of-age verhaal dat een ode is aan zijn eigen jeugd en moeder.

05_robertmapplethorpe_kunsthalrotterdam.jpg__2000x2501_q85_crop_subsampling-2_upscale-696x870

Musea & exposities

Esthetische perfectie

In de Kunsthal Rotterdam is sinds gisteren een groot retrospectief van het leven en werk van Robert Mapplethorpe (1946-1989) te bewonderen. Hij was een van de meest invloedrijke kunstenaars en fotografen van de 20e eeuw; ruim twee decennia na zijn dood leidt zijn werk nog altijd tot controverse en schuurt het tegen de grenzen van wat artistiek mogelijk is. De tentoonstelling geeft een indrukwekkend overzicht van zijn carrière, die eind jaren 60 begon en zijn hoogtepunt beleefde in de jaren 80, toen hij doorbrak in de kunstwereld. Getoond worden ruim 200 foto’s en objecten die een nieuw licht laten schijnen op zijn favoriete genres, te weten (zelf)portretten, naakten en stillevens. Centraal staat zijn gedrevenheid om esthetische perfectie te bereiken en zijn vermogen om de grens tussen leven en kunst te laten verdwijnen. Robert Mapplethorpe, een perfectionist is nog te zien t/m 27 augustus.

Meer info? Klik hier https://www.kunsthal.nl/nl/plan-je-bezoek/tentoonstellingen/robert-mapplethorpe/.

Festival

100% Romeins?

Van 29 april t/m 7 mei vindt de vierde editie van de Romeinenweek plaats, waarin weer op diverse plekken in ons land d.m.v. allerlei activiteiten de aandacht wordt gevestigd op ons Romeinse verleden. Het thema van dit jaar is ‘100% Romeins?’ -inderdaad, met een vraagteken, want net zoals er niet zoiets bestaat als dé Nederlander, zo bestond ook dé Romein niet. En al helemaal niet in deze streken, rondom de grens van het Romeinse Rijk (de limes), waar in feite de eerste multiculturele samenleving van Noordwest-Europa ontstond. Immers, van de Romeinse overheid hoefde je echt niet per se ‘Romeins’ te worden. Zolang je maar trouw was aan de keizer en netjes je belasting betaalde kon je in principe leven zoals je dat wilde. Daarom bestonden er in het dagelijks leven veel culturen en identiteiten naast elkaar, maar ook mét elkaar; zeker aan het front, waar legionairs graag het bed deelden met inheemse vrouwen (waar ze ook kinderen mee kregen) en lokale jongemannen dienst namen bij de hulptroepen en zo deel uitmaakten van het Romeinse leger. Door alle interactie over en weer ontstond er een behoorlijk gemengde groep en was iedereen op de één of andere manier ‘Romeins’. Meer weten? Check het programma van de Romeinenweek en bezoek een expositie, doe mee aan een workshop, loop mee met een wandeling of ga naar een lezing!

Meer info? Klik hier https://www.romeinenweek.nl/.

verslaafd

Lezen

Digitale suiker

Wist u dat inmiddels meer dan de helft van de westerse bevolking minimaal één digitale verslaving heeft? Nee? Wel, werp eens een blik om je heen als je -ik zeg maar wat- in de trein zit; tel ze maar eens, de mensen die níet met hun smartphone in de weer zijn maar die ‘ouderwets’ naar buiten kijken, een krant of boek lezen of gewoon zitten te keuvelen met een medepassagier. Het worden er steeds minder. Welkom in het tijdperk van gedragsverslaving! In zijn revolutionaire boek Superverslavend: waarom smartphones, apps en social media zo verslavend zijn (en wat je eraan kunt doen) waarschuwt auteur Adam Alter tegen de onweerstaanbare aantrekkingskracht van de moderne technologieën en de geheime en doelbewuste trucs die enkel tot doel hebben om de gebruiker in no-time verslaafd te maken aan deze nieuwe speeltjes. Aanrader voor iedereen die zélf elke dag uren doorbrengt met mailen, instagrammen, whatsappen en/of facebooken, maar uiteraard ook zeer geschikt als cadeau voor die partner/zoon/dochter/vriend(in)/collega die alleen nog maar de hele dag naar een schermpje staart.

Meer info? Klik hier https://www.mavenpublishing.nl/boeken/superverslavend/.