Met deze week o.a. een klassiek liefdesverhaal in een nieuw jasje, de sleutel tot een rijker leven en de best bewaarde geheimen van Amsterdam.

Theater

Liefdesdood op spitzen

Het middeleeuwse verhaal over de tragische liefde tussen Tristan en Isolde inspireerde de componist Richard Wagner al tot het schrijven van de opera ‘Tristan und Isolde’ (1865), maar goed nieuws voor de mensen die niet van opera houden en tóch in het theater van dit klassieke drama willen genieten: van 13 juni t/m 26 juni kunnen zij in Amsterdam gaan kijken naar het ballet ‘Tristan + Isolde’. Moet je wel van dans houden natuurlijk, maar dan krijg je ook wat: een eigentijdse, abstracte versie van de legende, uitgevoerd door Het Nationale Ballet -in het kader van het Holland Festival- en gecreëerd door de hedendaagse choreograaf David Dawson. Hij maakte ‘Tristan + Isolde’ voor het balletgezelschap van de Semperoper Dresden, waar de voorstelling in 2015 in première ging, en nu al mag ‘ons’ Nationale Ballet de veelgeprezen liefdestragedie aan hun repertoire toevoegen. Geroemd om de grote poëtische en fysieke schoonheid, zal het ballet -over de gepassioneerde doch gedoemde aantrekkingskracht tussen twee jonge mensen uit historisch en sociaal tegengestelde kampen- hier ongetwijfeld ook de harten van de dansliefhebbers weten te raken. De muziek werd gecomponeerd door Szymon Brzoska en zal worden uitgevoerd door Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe.

Meer info? Klik hier https://www.operaballet.nl/nl/ballet/2017-2018/voorstelling/tristan-isolde.

art nouveau nederland

Musea & exposities

‘Echte’ Art Nouveau

‘’We zijn kinderen van de eeuw der stoommachine, der telegraaf en der elektriciteit. We hebben ons afgewend van het schoone en daarom begrijpen we het niet meer’’, aldus de Nederlandse sierkunstenaar Johannes Ros, die rond 1900 de grote veranderingen in de maatschappij niet bepaald toejuichte. En hij was niet alleen: net als in omringende landen werd in Nederland de nieuwe industriële samenleving verantwoordelijk gehouden voor ‘het verval der kunsten’ en dit leidde bij veel ontwerpers en (sier)kunstenaars tot tegenreacties, zoals een (her)waardering van de natuur, het platteland en het ambachtelijke. Je kunt je afvragen hoe deze melancholische club vandaag de dag naar ons zou kijken -kinderen van de eeuw der digitalisering, der computer en der smartphone- maar gelukkig beschikten ze niet over een glazen bol. Op de veranderende samenleving van hun eigen tijd werd gereageerd met een artistieke zoektocht naar het authentieke; deze ging weliswaar hand in hand met vernieuwingsdrift en idealisme, maar de art nouveau in ons land onderscheidde zich door toch vooral te streven naar het ‘ware’, het ‘echte’ en het oorspronkelijke. Wie graag wil weten hoe dat er in de praktijk uitzag, die kan nog t/m 28 oktober terecht in het Gemeentemuseum Den Haag bij de tentoonstelling ‘Art Nouveau in Nederland’. Deze maakt d.m.v. een interdisciplinaire presentatie van zo’n 350 objecten de dynamiek van die periode (1884-1914) inzichtelijk en herkenbaar in onze tijd, waarin authenticiteit en vakmanschap opnieuw hoog in het vaandel staan.

Meer info? Klik hier https://www.gemeentemuseum.nl/nl/tentoonstellingen/art-nouveau-nederland.

Expressieve alleskunner

In het Kröller-Müller Museum, gelegen in Nationaal Park De Hoge Veluwe, werd vorige week de tentoonstelling ‘Odilon Redon. La littérature et la musique’ geopend, die geheel is gewijd aan de Franse kunstenaar Odilon Redon (1840-1916). Misschien niet heel bekend bij het grote publiek, maar juist daarom een goede reden om eens kennis te maken met de beste man en te gaan kijken naar zijn vele schilderijen, pastels, tekeningen en litho’s, die vooral aantonen hoe groot de rol was die literatuur en muziek speelden in het leven van Redon. Het museum wil een nieuw licht op de Fransman laten schijnen, voor wie muziek, literaire thema’s en beeldende kunst onlosmakelijk met elkaar waren verbonden; al in zijn eigen tijd kreeg hij veel lof voor de zeer eigen manier waarop hij deze verschillende expressieve krachten in zijn werk wist te verbinden. Dat kwam doordat hij ze ook allemaal beheerste: Redon was niet alleen schilder, pastellist, tekenaar en lithograaf, maar speelde ook piano en viool en was actief als schrijver. Kortom, een zeer getalenteerde kunstenaar die het absoluut verdient om deze zomer de show te stelen op De Hoge Veluwe. In ieder geval nog t/m 9 september, dus combineer binnenkort eens een dagje natuur met een uurtje cultuur.

Meer info? Klik hier https://krollermuller.nl/odilon-redon-la-litterature-et-la-musique-1.

Sparta-1

Een (kleur)rijker leven

Welbeschouwd is de nieuwe expositie in het CODA Museum te Apeldoorn eigenlijk één grote reclame voor het merk Sparta, maar ach, wat geeft dat als het resultaat tevens een interessante en kleurrijke trip down memory lane is. We gaan terug naar het jaar 1917, toen in Apeldoorn de firma ‘Verbeek en Schakel, grossierderij in rijwielen en onderdelen’ werd opgericht. Dit bedrijfje zou van lokale fietsenmaker uitgroeien tot één van de belangrijkste producenten van fietsen, brommers, motoren en (recentelijk) e-bikes in Nederland. Nog t/m 26 augustus brengt CODA (afkorting voor Cultuur Onder Dak Apeldoorn) een eeuw Sparta in beeld in de tentoonstelling ‘Sparta, de sleutel tot een rijker leven’, waarin vanzelfsprekend die bekende fietsen, brommers en motoren van het merk te zien zijn, maar ook voorwerpen als affiches, reclamemateriaal en foto’s. Er wordt uitvoerig ingegaan op de geschiedenis van Sparta, de ontwerpers en de gebruikers van de rijwielen en de context waarin dat gebeurde. Door de bijzondere combinaties met beeldende kunst en vormgeving worden de bekende Sparta-ontwerpen bovendien in een verrassend artistiek daglicht gezet. Ook leuk: de activiteiten die rondom de expo worden georganiseerd. Denk aan rondleidingen en lezingen, maar ook aan een workshop sieraden maken met gerecyclede binnenbanden.

Meer info? Klik hier https://www.coda-apeldoorn.nl/nl/agenda/sparta.

Evenement

Groene oases

Ze worden wel de best bewaarde geheimen van de hoofdstad genoemd: de vele tuinen achter de statige huizen van de grachtengordel. Ze vormen een oase van rust in de drukke Amsterdamse binnenstad, maar helaas zijn de meeste van deze groene paradijsjes (lees: die van particulieren) nooit toegankelijk voor het publiek. Dat verandert echter allemaal tijdens de Open Tuinen Dagen, die dit jaar gehouden worden op 15, 16 en 17 juni en het thema ‘tuinontwerpen’ hebben gekregen. Let dus deze editie extra op de ontwerpen van bekende tuinarchitecten als Piet Oudolf, Robert Broekema, Arend Jan van der Horst en Els Proost, die vele tuinen hebben omgetoverd tot ware lusthoven. Waren vroeger de geometrische figuren belangrijk (omdat de bewoners van de grachtenhuizen het vooral leuk vonden om in de winter lekker naar hun fraaie tuinen te kunnen kijken), de laatste decennia vormt de tuin meer een eenheid met de architectuur en het interieur van het huis. Zo’n 30 tuinen zullen te bezichtigen zijn, dus neem vooral de tijd; koop een passe-partout online of bij één van de vijf startadressen en maak er een groen weekend van.

Meer info? Klik hier https://www.opentuinendagen.nl/.