Met deze week o.a. een vervloekte zeekapitein, Californisch design en de jurk van Máxima.

Theater

Het ultieme offer

De sage van De Vliegende Hollander heeft ons niet alleen een leuke Eftelingattractie opgeleverd; het beroemde verhaal over de vervloekte kapitein en zijn spookschip is al eeuwenlang een populair thema in muziek, film, toneel en literatuur. Het gruwelijke lot van Willem van der Decken, die tegen elke prijs Kaap de Goede Hoop wil passeren en daarmee zichzelf, zijn bemanning en zijn schip overlevert aan de duivel en gedoemd is om voor eeuwig te blijven varen op zee, spreekt nou eenmaal erg tot de verbeelding. Niemand minder dan componist Richard Wagner (1813-1883) wijdde er een complete opera aan en legde daarin de nadruk op de kracht van de ware liefde -eentje die zó sterk is dat er een vloek mee verbroken kan worden. In de nieuwe enscenering van ‘Der fliegende Holländer’ van De Nederlandse Reisopera, die afgelopen vrijdag in Enschede in première ging, draait het dan ook allemaal om de vraag of je bereid zou zijn om je leven te geven voor de ware liefde. De Hollander, die eens in de zeven jaar voet aan wal mag zetten, ontmoet op het vasteland de koopmansdochter Senta -en wat blijkt, deze is al jaren stiekem verliefd op de legendarische zeeman! En dat ondanks het feit dat ze hem nog nooit heeft ontmoet. Het doet een beetje denken aan van die mensen die hoteldebotel zijn op hun idool, zoals een film- of popster, maar goed, in het geval van Senta gaat het toch écht om ware liefde. En aangezien alleen de onvoorwaardelijke liefde van een vrouw De Vliegende Hollander kan verlossen van zijn vloek, is ze bereid om het ultieme offer te brengen om te bewijzen dat ze oprecht is… Hoe dat afloopt, dat kunt u zelf gaan bekijken; de productie, onder regie van Paul Carr en met dirigent Benjamin Levy aan het hoofd van het Noord Nederlands Orkest, is nog t/m 9 juni in diverse theaters in het land te zien.

Meer info? Klik hier http://www.reisopera.nl/producties/der-fliegende-hollander/.

the-color-purple-musical

Zonder Whoopi

Het boek ‘The Color Purple’ van Alice Walker won in 1983 de Pulitzer-prijs, maar is toch vooral bekend dankzij de veelgeprezen gelijknamige film uit 1985 van Steven Spielberg, met in de hoofdrollen Whoopi Goldberg, Oprah Winfrey en Danny Glover. (Saillant detail: het drama werd genomineerd voor elf Oscars, maar ging uiteindelijk zonder één enkel beeldje naar huis…) En nu is er dan de -haast onvermijdelijke- gelijknamige musical, die sinds 2005 een grote hit is in Amerika en Engeland en die de afgelopen week ook ons land heeft bereikt. De Nederlandse versie van ‘The Color Purple’ wordt gebracht door het theatergezelschap OpusOne, dat sinds 2008 een thuisbasis heeft in theater ’t Zonnehuis maar speciaal voor deze productie tijdelijk is verkast naar een loods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord waar het stuk t/m 15 mei te zien zal zijn. Klinkt misschien een beetje ongezellig, maar ze hebben hun best gedaan om er een sfeervol pop-up theater van te maken met comfortabele stoelen. Toch liever naar een andere locatie? Dat kan ook, want vanaf 12 oktober gaat de musical op tournee door het hele land. Voor wie het niet weet, het verhaal in een notendop: we volgen de levens van drie zwarte vrouwen in het zuiden van Amerika aan het begin van de 20e eeuw, waarbij de focus ligt op de jonge Celie (Whoopi in de film) die een leven leidt dat gedomineerd wordt door armoede, misbruik en geweld. Met de hulp van haar schoonzusje en een vriendin (de minnares van haar man nota bene) leert ze uiteindelijk om voor zichzelf op te komen.

Meer info? Klik hier http://colorpurplemusical.nl/.

Musea & exposities

The Californian Way

In Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, een museum voor hedendaagse kunst & design, is momenteel een overzicht te zien van Californisch design. Immers, wat in Californië wordt bedacht, dat heeft wereldwijd enorme impact; denk bijvoorbeeld aan Uber, iPhones, Facebook en Google Earth. Om er maar een paar te noemen. De tentoonstelling ‘California: Designing freedom’ toont voor het eerst hoe de dominante hightech-cultuur van Silicon Valley is voortgekomen uit de tegencultuur van de jaren 60. Van The Summer of Love en Easy Rider tot Burning Man en Tesla, de Californische ‘way of life’ stond aan de wieg van vele technologische en sociale vernieuwingen. De expositie bestaat uit meer dan 200 objecten, verdeeld in vijf thematische secties. Gezamenlijk vertellen ze het succesverhaal van design in Californië, met de nadruk op individuele vrijheid. De thema’s zijn: GO WHERE YOU WANT (over bewegingsvrijheid), SEE WHAT YOU WANT (over nieuwe manieren om naar de wereld te kijken), SAY WHAT YOU WANT (over de vrijheid van meningsuiting), MAKE WHAT YOU WANT (over de hulpmiddelen die het ‘maken’ eenvoudiger en toegankelijker hebben gemaakt) en tenslotte JOIN WHO YOU WANT, waarin het draait om de vrijheid om (online) je eigen gemeenschap te creëren. Allemaal nog te zien t/m 17 juni.

Meer info? Klik hier http://www.sm-s.nl/exhibitions/detail/320/california-designing-freedom.

jan taminiau

Topstukken van Jan

Wie zal hem ooit vergeten, die prachtige blauwe jurk die Máxima droeg op de dag dat ze onze koningin werd. Jaja, het draaide natuurlijk allemaal om haar man Willem-Alexander die toen werd gekroond, maar niemand die het nog heeft over zíjn outfit; alle ogen waren gericht op de vrouw die schitterde in de creatie van modeontwerper Jan Taminiau (geb. 1975). Geheel terecht dus dat het Centraal Museum te Utrecht besloten heeft om een tentoonstelling te wijden aan het werk van deze kunstenaar, die met ‘Jan Taminiau: Reflections’ zijn eerste solo-expositie te pakken heeft. Deze is sinds dit weekend te bezoeken en toont nog t/m 26 augustus aan de hand van tientallen topstukken de rijkdom en diepte van het werk van Taminiau, die inmiddels is uitgegroeid tot een van de belangrijkste en toonaangevendste modeontwerpers van Nederland. Uiteraard is de beroemde kroningsjapon van Máxima van de partij, net zoals bijvoorbeeld haar bekende postzakjasje. Tip: koop van tevoren online een kaartje om wachtrijen te voorkomen én om een time slot te reserveren.

Meer info? Klik hier https://centraalmuseum.nl/bezoeken/tentoonstellingen/Jan-Taminiau/.

Tussen dorp en stad

Samen met het Von der Heydt-Museum in Duitsland (Wuppertal) organiseert Rijksmuseum Twenthe in Enschede een tentoonstelling over kunstenares Paula Modersohn-Becker (1876-1907) en de internationale invloeden op haar werk. Op 31 december 1899, de laatste dag van de 19e eeuw, verruilde Paula het landelijke kunstenaarsdorp Worpswede (nabij Bremen), waar zij zich niet verder kon ontwikkelen, voor het immer bruisende Parijs. Hier kwam zij in aanraking met de progressieve kunst van mensen als Cézanne en Rodin en ze wist de invloeden van haar geliefde Worpswede -waar ze altijd naar bleef terug verlangen- op geheel eigen wijze te verbinden met de kunst van de avant garde in Parijs, waardoor ze zich ontpopte als voorloper van het expressionisme. Haar fascinerende verhaal wordt in de expositie ‘Paula Modersohn-Becker: tussen twee werelden’ verteld aan de hand van zo’n 50 schilderijen van Paula en tijdgenoten uit Worpswede en Parijs. Te zien t/m 12 augustus.

Meer info? Klik hier https://www.rijksmuseumtwenthe.nl/content/2123/nl/paula-modersohn-becker-tussen-worpswede-en-parijs.