Met deze week o.a. hyperrealistische sculpturen, de grootste verzameling sieraden ooit en nieuwe Dutch Doubles.

Musea & exposities

Net echt

Al sinds de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw houden kunstenaars zich vanuit verschillende invalshoeken bezig met een vorm van figuratieve kunst die de werkelijkheid op een zo realistisch en neutraal mogelijke manier dient weer te geven. Deze kunststroming kennen we als het hyperrealisme. Schilders dragen hier hun steentje aan bij -zoals we begin vorig jaar konden zien in de tentoonstelling ‘Hyperrealisme. 50 jaar schilderkunst’ in de Kunsthal Rotterdam- maar ook beeldhouwers kunnen er wat van, zoals de nieuwe tentoonstelling ‘Hyperrealistische Sculptuur’ (wederom in de Kunsthal) aantoont. En geloof me, je weet niet wat je ziet; wie oog in oog staat met de 35 kunstwerken van 28 kunstenaars (zowel de vroege Amerikaanse pioniers als kopstukken van de internationale beweging), die zal getroffen worden door de levensechte verbeelding van de menselijke figuur. Met deze unieke expositie geeft het museum aan de hand van vijf thema’s een toonaangevend en indrukwekkend overzicht van de ontwikkeling van vijftig jaar hyperrealistische beeldhouwkunst, dus zorg ervoor dat u dit niet mist. Nog te zien t/m 1 juli.

Meer info? Klik hier https://www.kunsthal.nl/nl/plan-je-bezoek/tentoonstellingen/hyperrealisme-sculptuur/.

sieraden

Versierkunsten

Als de tentoonstelling ‘SIERADEN – makers & dragers’, nog t/m 3 juni te bezoeken in Museum Volkenkunde te Leiden, één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat de universele behoefte van de mens om zich te versieren al zou oud is als de mens zelf. Niet alleen gaat het hier om de grootste verzameling sieraden in een Nederlands museum ooit, maar de ruim 1000 tentoongestelde voorwerpen omvatten een periode van vele eeuwen en zijn afkomstig uit nagenoeg alle werelddelen; denk aan verfijnde gouden sieraden uit Azië en Zuid-Amerika, sieraden van natuurlijke materialen uit Oceanië, kralenwerk uit Afrika en zilveren sieraden uit Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Sieraden maken mensen mooier en hebben vaak een betekenis, maar de expositie is niet zozeer geïnteresseerd in de dragers van als dit fraais als wel in de sieradenmakers en hun werkwijze; eeuwenoude technieken vertellen een verhaal over cultuur, geschiedenis en identiteit. Naast de blingbling van weleer toont de expositie ook hedendaagse sieraden van ontwerpers uit de hele wereld, waarvan er vijf in een speciaal ingericht atelier ter plekke een sieraad zullen maken. Ook leuk: bezoekers kunnen zélf aan de slag -en mogen hun creatie mee naar huis nemen.

Meer info? Klik hier https://volkenkunde.nl/nl/tentoonstelling-sieraden-makers-en-dragers.

Ondoorgrondelijke geportretteerden

Fotografe Rineke Dijkstra, geboren in 1959 te Sittard, wist al snel dat ze niet gelukkig werd van het maken van foto’s in opdracht; ze wilde voor zichzelf beginnen. En dat lukte aardig: ze verwierf in de jaren 90 in één klap internationale bekendheid met haar ontroerende serie ‘Strandportretten’, waarmee Dijkstra de identiteit, kwetsbaarheid en waardigheid van de geportretteerden op onnavolgbare wijze in beeld wist te brengen. Haar werk, dat abstracte en universele onderwerpen aansnijdt, is nu in museum De Pont te Tilburg het onderwerp van een overzichtstentoonstelling die de titel ‘Werk in collectie’ heeft gekregen. Tijd dus voor een (hernieuwde) kennismaking met deze getalenteerde fotografe, die het liefst in series werkt waardoor verschillen en overeenkomsten tussen de diverse geportretteerden en hun culturele achtergrond subtiel aan het licht treden. Ook het thema transformatie komt terug in verschillende series; jongeren op de grens van volwassenheid op zoek naar hun identiteit. Maar hoe waarheidsgetrouw een foto ook lijkt, de geportretteerde blijft immer ondoorgrondelijk… De expositie is nog te zien t/m 22 juli.

Meer info? Klik hier https://www.depont.nl/tentoonstelling/detail/rineke-dijkstra/.

impressionism

Meer dan impressionisme

Met tijd, geld en een goede smaak kom je een heel eind als het gaat om het aanleggen van een fraaie en omvangrijke kunstcollectie. Zo toont museum Singer Laren momenteel een particuliere verzameling met werken van grote kunstenaars als Monet, Manet, Renoir, Van Gogh, Degas, Matisse, Bernard Gauguin en Picasso, die in het bezit zijn van een verzamelaarsechtpaar (te weten John Fentener van Vlissingen en zijn vrouw Marine comtesse de Pourtalès) dat ruim 45 jaar bezig is geweest om deze pareltjes te vergaren. De tentoonstelling ‘Impressionism & Beyond. A Wonderful Journey’ is dan ook het verslag van de ‘geweldige reis’ die deze gepassioneerde kunstverzamelaars achter de rug hebben en die geresulteerd heeft in deze bijzondere collectie, die nog t/m 6 mei te bewonderen is in het museum. Gekozen is voor een nieuwe selectie van de impressionisten en postimpressionisten, die in de expositie op ‘huiselijke’ wijze zijn ingedeeld; omdat bepaalde werken gewoon zo mooi bij elkaar passen. Volgens de persoonlijke smaak van de verzamelaars.

Meer info? Klik hier https://www.singerlaren.nl/agenda/190/impressionism_beyond_a_wonderful_journey/_van_16_januari_t_m_6_mei_2018/?maand=2018-03.

Theater

Nieuwe duo’s

In 2014 kwam Het Nationale Ballet met de voorstelling ‘Dutch Doubles’, een gevarieerd programma met vier wereldpremières waarin (Nederlandse) choreografen, dansers en kunstenaars uit diverse disciplines elkaar uitdaagden om het beste van zichzelf te laten zien. Memorabel was vooral de samenwerking tussen balletgrootmeester Hans van Manen en harpist Remy van Kesteren. Oh ja, en de opvallende outfits die het eigenzinnige modesetje Viktor&Rolf creëerde voor Het Nationale Ballet in het kader van hun samenwerking met choreograaf Jorma Elo. Anno 2018 is er dan opnieuw een ‘Dutch Doubles’-programma, waarin het deze keer draait om in Nederland gevestigde choreografen die de dialoog aangaan met vier beroemde musici. Wat het publiek te wachten staat? Wel, om te beginnen is daar het nieuwe werk ‘Impermanence’, van niemand minder dan choreograaf Ernst Meisner (tevens artistiek coördinator van de Junior Company) die de handen ineen sloeg met -daar is ie weer- harpist Remy van Kesteren, die deze keer niet alleen de muziek speelt maar deze ook zelf heeft geschreven. Voorts is de pas de deux ‘Two and Only’ te zien van choreograaf Wubkje Kuindersma, die samenwerkt met musicus Michael Benjamin (zang, gitaar en piano), gevolgd door ‘Déjà vu’, een bekend stuk van (daar is ie weer) Hans van Manen op muziek van Arvo Pärt die zal worden uitgevoerd door Olga Khoziainova (piano) en Hebe Mensinga (viool). Afsluiter is ‘Last Resistance’ van choreograaf Annabelle Lopez Ochoa, die wordt bijgestaan door zangeres Wende Snijders. ‘Dutch Doubles’ is van 24 maart t/m 15 april te zien in Amsterdam.

Meer info? Klik hier https://www.operaballet.nl/nl/doublebill/2017-2018/voorstelling/dutch-doubles.