Met deze week o.a. white trash on ice, ’s werelds eerste duikboot en middeleeuwse miniaturen.

 

Film

Wat is er nieuw in de bioscoop deze week? Een van harte aanbevolen keuze uit het aanbod:

-Heel toepasselijk, zo net tegen het einde van de Olympische Winterspelen, verscheen deze week dan eindelijk de veelbesproken film ‘I, Tonya’ bij ons in de bios. Een biopic over de ‘ordinaire’ kunstrijdster Tonya Harding (geb. 1970), die jaren geleden wereldnieuws werd omdat ze ervan verdacht werd het brein te zijn achter de aanslag op haar brave rivale Nancy Kerrigan tijdens de Amerikaanse kampioenschappen van 1994. Een onverlaat sloeg Kerrigan op de knie met een stalen pijp, hetgeen haar een blessure opleverde. Saillant detail: de Olympische Winterspelen in Lillehammer stonden al voor de deur, dus hoe fijn was het voor Tonya als ze wat minder te duchten had van de concurrentie? Uiteindelijk bleek de ex-man van Harding iemand te hebben ingehuurd voor de klus, maar Tonya heeft altijd beweerd dat ze van tevoren niet op de hoogte was van de plannen van haar voormalige geliefde. Dit dramatische verhaal had een bloedserieuze film op kunnen leveren, maar in handen van regisseur Craig Gillespie werd het een soort ontspoorde zwarte komedie/mockumentary waarin alles wordt uitvergroot: zowel het ‘white trash’ milieu waarin Tonya opgroeit, inclusief vuilbekende, kettingrokende en tirannieke moeder en de onvermijdelijke echtgenoot-met-losse-handjes, als het personage van Harding zelf. Hoewel actrice Margot Robbie eigenlijk te mooi is voor de rol van Tonya Harding, slaagt ze er toch wonderwel in om op geloofwaardige wijze te transformeren tot vulgaire en onsympathieke ijsprinses die -volgens eigen zeggen- nooit een eerlijke kans heeft gekregen. Vanwege haar achtergrond hadden zowel de media als het publiek hun oordeel al klaar over haar. Of dat terecht is of niet, dat mag u zelf zeggen na het zien van deze knap gemaakte film die geen seconde verveelt.

frankenstein

Musea & exposities

Toekomstdromen

Sinds gisteren staat Museum TwentseWelle te Enschede helemaal in het teken van de toekomst, want toen werd de nieuwe tentoonstelling ‘Frankenstein, ik denk dus ik ben’ geopend. Een drieluik vol kunstmatige intelligentie, augmented reality en virtual reality dat zich nog t/m 25 mei focust op grote en abstracte vragen met betrekking tot de toekomst. Wetenschappers voorspellen immers dat in 2060 de technologie de mens in alle domeinen de baas zal zijn, dus hoe zal het zijn om als mens in die wereld te leven? En nu we het er toch over hebben: wat maakt ons eigenlijk tot mens? Is dat ons bewustzijn, ons vermogen om te kunnen leren? Maar wat als machines hun eigen bewustzijn ontwikkelen? Aan de hand van de thema’s ‘De mechaniek van het leven’, ‘De kunst van het leren’ en ‘Ik denk dus ik ben’ wordt anno 2018 -het jaar waarin we herdenken dat het precies twee eeuwen geleden is dat Mary Shelley haar nog immer actuele roman ‘Frankenstein’ publiceerde- een poging gedaan om een antwoord te geven op deze prangende vragen. Maak kennis met robotdieren, leer over neurale netwerken, stel vragen aan ‘Frankenstein’ (of liever gezegd: het monster van) en sta oog in oog met OSCAR, een levend organisme gemaakt van menselijke stamcellen.

Meer info? Klik hier https://www.twentsewelle.nl/content/2187/nl/verwacht-frankenstein-ik-denk-dus-ik-ben.

Maritieme innovaties

De wereld van de toekomst die in TwentseWelle wordt gepresenteerd mag dan vooralsnog voor velen een ver-van-mijn-bed-show lijken, de 25 aansprekende innovaties uit de tijdelijke tentoonstelling ‘Gamechangers / maritieme innovaties’ in Het Scheepvaartmuseum te Amsterdam zijn dat absoluut niet. Naast de scheepvaart hebben deze uitvindingen namelijk ook de Nederlandse samenleving al lang en breed veranderd -of gaan dat mogelijk doen, want ook potentiële baanbrekers komen aan bod. Zo is een reconstructiemodel van de eerste duikboot uit de 17e eeuw te zien naast de futuristische Ortega Submersible, de winnaar van de Piet de Jong Innovatieprijs in 2016. De expositie vertelt over verrassende, spectaculaire, maar ook jammerlijk mislukte inspanningen, die ontstonden vanuit het streven naar snellere, goedkopere, veiligere en duurzamere oplossingen. Want, van de eerste baggermolen tot de berging van de Koersk; Nederland is al eeuwenlang een land van maritieme innovatie. Zo zorgde bijvoorbeeld de ogenschijnlijk eenvoudige vondst van het haring kaken aan boord van schepen ervoor dat de Hollanders in de 16e eeuw de grootste leveranciers van haring werden, wat de economische groei ten goede kwam. En wat te denken van de uitvinding van de houtzaagmolen, zonder welke wij in de gouden Eeuw nooit de grootste koopvaardijvloot ter wereld hadden kunnen bouwen? ‘Gamechangers’ laat zien dat de geschiedenis van Nederland en maritieme innovaties onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, maar werpt ook de vraag op of innovatie hét recept is voor vooruitgang. Nog te zien t/m 1 juli.

Meer info? Klik hier https://www.hetscheepvaartmuseum.nl/ontdek/tentoonstellingen/gamechangers.

miniaturen

Middeleeuwse miniaturen

Geen zin in innovaties, baanbrekende uitvindingen of wilde toekomstplannen? Dan is een bezoekje aan Museum Catharijneconvent in Utrecht misschien een optie, waar bezoekers sinds dit weekend een oude, wonderlijke wereld binnen kunnen stappen: een magisch universum vol kleur, fantastische wezens, diertjes, figuurtjes en bloemen. We hebben het dan over de wereld van de middeleeuwse miniaturen; kleine schilderijtjes die dienden als illustratie van handgeschreven boeken. Elk minuscuul figuurtje is een portret, ieder landschapje een kijkje in het leven van toen. De tentoonstelling ‘Magische miniaturen’, te bezoeken t/m 3 juni, wordt georganiseerd in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek en is een bijzonder gebeuren; zelden zijn zoveel bijzondere manuscripten bij elkaar getoond. En in tegenstelling tot veel andere middeleeuwse objecten zien miniaturen er nog nagenoeg precies hetzelfde uit als toen ze gemaakt werden, simpelweg omdat ze weinig aan licht zijn blootgesteld. Kortom, ze de kleine kunstwerkjes zijn nog steeds een lust voor het oog. Mis het niet!

Meer info? Klik hier https://www.catharijneconvent.nl/bezoek-ons/tentoonstellingen/magische-miniaturen/.

De kerk van binnen en buiten

Alkmaars Grote of Sint-Laurenskerk bestaat in 2018 alweer 500 jaar; reden genoeg voor een feestje, dat vorige week alvast begon in Stedelijk Museum Alkmaar met de tentoonstelling ‘Ruysdael en Saenredam in Alkmaar – Meesterwerken van de Grote Kerk’. Hierin staat het werk van de kunstenaars Salomon van Ruysdael (1600/1603-1670) en Pieter Saenredam (1597-1665) centraal, die beiden de Grote Kerk meerdere malen geschilderd hebben: de eerste maakte enkele gezichten van buitenaf, terwijl de tweede vooral geïnteresseerd was in het interieur van het gebouw. De creaties van deze meesters van de Gouden Eeuw worden gecombineerd met nieuw werk van twee hedendaagse fotografen: Hans van der Meer en Karin Borghouts. Zo laat het museum zien dat de Grote Kerk nog steeds een inspiratiebron vormt voor kunstenaars. U wilt gaan kijken? Dat kan nog t/m 10 juni.

Meer info? Klik hier https://stedelijkmuseumalkmaar.nl/nu-te-zien/tijdelijke-tentoonstellingen/ruysdael-en-saenredam-in-alkmaar/.