Wat gaan we de komende week doen? Vijf culturele tips!

1.Die gekke Ludwig toch

Kent u Neuschwanstein, dat sprookjesachtige kasteel in Beieren? Grote kans dat u er ooit een afbeelding van heeft gezien. Met ruim 1,3 miljoen bezoekers per jaar is het één van de populairste attracties van Duitsland. Het verhaal van de man die het bouwwerk neer liet zetten, koning Ludwig II van Beieren (1845-1886), is echter minder vrolijk; achter de pittoreske torens van het schilderachtige kasteel gaat de tragische geschiedenis schuil van een ongelukkige monarch -een neefje van de beroemde keizerin Sisi- die niet voor niets zijn eigen sprookjeswereld creëerde. De eenmansoperette LUDWIG, een productie van muziektheatergezelschap Groots en Meeslepend (die afgelopen zomer werd uitgeroepen tot de beste voorstelling van de Parade!) laat de bezoeker kennismaken met de excentrieke koning en slaagt erin om zowel onderhoudend als leerzaam te zijn. Steef de Jong tekent voor tekst, muziek én spel (jaja) en maakt gebruikt van vernuftig in elkaar geflanste decortjes om Ludwig tot leven te brengen. T/m 24 april dit jaar is de eenmansoperette nog op tournee door het land, dus een herkansing voor degenen die niet naar de Parade zijn geweest.

Meer info? Klik hier.

2.Geen afgesloten hoofdstuk

Nog een cultuurtip met een Duits tintje, zij het van iets andere aard. Het is altijd interessant om te zien hoe het musea verging tijdens de Tweede Wereldoorlog; konden ze open blijven of werd het gebouw voor andere doeleinden ingezet? En wat gebeurde er met de kunstvoorwerpen? Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft besloten om er een complete tentoonstelling aan te wijden, die vanaf 27 februari te zien zal zijn; de toepasselijke titel luidt ‘Het Stedelijk in de Oorlog’. De expositie bestaat uit werk uit de eigen collectie en bevat uniek, nooit eerder vertoond beeldmateriaal. Er is aandacht voor de periode vóór de bezetting, waarin de kunst die in Duitsland ‘entartet’ was verklaard centraal staat, maar natuurlijk ook voor het lot van het Stedelijk onder het bewind van de Nazi’s; het museum was toen ‘gewoon’ open, al zal iedereen begrijpen dat men qua programmering naar Duitse pijpen diende te dansen. Ook de bunker in Castricum, waar behalve het Stedelijk meerdere musea en particuliere verzamelaars hun kostbare kunstobjecten (o.a. een netjes opgerolde Nachtwacht) hadden ondergebracht, komt aan bod; inclusief de nasleep toen alle ellende voorbij was, want van een aantal werken uit die bunker is nog steeds niet bekend wie de rechtmatige eigenaars zijn…

Meer info? Klik hier.

3.Salto mortale

Altijd leuk wanneer het Cirque du Soleil weer in het land is, al is het dan voor slechts drie dagen. Van 27 februari t/m 1 maart strijkt het internationale gezelschap neer in Ahoy te Rotterdam en zal daar de dynamische voorstelling Quidam opvoeren; een ‘gouwe ouwe’ inderdaad (de première was in 1996), maar dan wel in een nieuw, eigentijds jasje gestoken. Cirque du Soleil werd alweer ruim 30 jaar geleden in Canada opgericht door twee straatartiesten en is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd optredend samenwerkingsverband van groepen artiesten; hun shows staan bekend om de combinatie van circusnummers met muziek, zang en dans. Ook het ontbreken van de traditionele (wilde) dierenacts is altijd een opvallend aspect geweest van Cirque du Soleil, al hadden ze in ons land sowieso niet meer aan hoeven komen met leeuwen die door hoepels springen, want dat is sinds 1 januari bij wet verboden.

Meer info? Klik hier.

4.Pikante schilderijen

Vanaf vandaag is in het Utrechtse Centraal Museum ‘Liefde en Lust’ te zien, een tentoonstelling met werken van Joachim Wtewael. ‘En wie mag dat dan wel zijn’, hoor ik u nu denken. Niet heel vreemd (ik dacht hetzelfde), maar daarom is het juist goed dat deze schilder een eigen expositie heeft gekregen, want Wtewael (1566-1638) wordt toevallig wél beschouwd als de belangrijkste Noord-Nederlandse maniërist. Het maniërisme is een stroming (late renaissance) die zich kenmerkt door de weergave van een extreem geïdealiseerde natuur: denk aan prachtige naakte lichamen in gekunstelde houdingen, die centraal staan in -licht erotische- mythologische scènes. Een mooi voorbeeld is het overspel van Mars en Venus; duidelijk een geliefd onderwerp bij Wtewael, aangezien hij het tafereeltje maar liefst vier keer schilderde. En hoewel de compositie elke keer anders is, wordt op elk schilderij de expliciete (goddelijke) vrijpartij hetzelfde uitgebeeld- deze werken behoren dan ook tot de zeldzame voorbeelden van 16e en 17e eeuwse schilderkunst waarin ‘de daad’ zichtbaar plaatsvindt. Het moge duidelijk zijn: liefde en lust spelen een belangrijke rol in de schilderijen van Utrechtse kunstenaar, die in zijn eigen tijd op veel waardering kon rekenen maar die nu niet meer bekend is bij een groot publiek. Wellicht door zijn on-Hollandse stijl? Wie zijn werk graag eens wil ontdekken kan nog t/m 25 mei terecht in het Centraal Museum, waar zo’n 40 schilderijen en 10 tekeningen van Wtewael bij elkaar zijn gebracht.

Meer info? Klik hier.

5.Lawinegevaar

Stel je voor: je bent met je gezin op wintersport in Frankrijk en terwijl je met z’n allen lekker zit te relaxen op een terrasje komt er opeens een lawine op je af. Wat doe je dan? In de Zweedse film Turist, sinds donderdag in de bioscoop, hoeft de vader van het gezinnetje hier niet lang over na te denken: met zijn telefoon en handschoenen maakt hij zich spoorslags uit de voeten, zijn vrouw en twee bloedjes van kinderen achterlatend. Gelukkig blijkt het loos alarm, want de lawine komt vlak voor het terras tot stilstand, maar ja… hoe gaat daddy dearest zich hier uit lullen? Ontkenning van zijn laffe daad wordt vaders strategie, maar daar laat zijn gedesillusioneerde echtgenote hem natuurlijk niet mee wegkomen… Regisseur Ruben Östlund maakt van Turist een droogkomisch drama, dat op pijnlijke doch grappige wijze het menselijke gedrag analyseert. Kan een huwelijk, dat door deze gebeurtenis op scherp wordt gezet, nog gered worden?

Meer info? Klik hier.