Met deze week o.a. terugblikken op de Russische Revolutie, lesbische liefde in Korea en de straatbeelden van Ed van der Elsken.

Musea & exposities

Tragische tsarenfamilie & de revolutie

Precies een eeuw na het uitbreken van de Russische Revolutie komt de Hermitage Amsterdam met de groots opgezette tentoonstelling Romanovs & Revolutie. Het einde van een monarchie, die vanaf vandaag voor het publiek is geopend. Bezoekers wanen zich bij binnenkomst in het Sint-Petersburg zoals dat er rond 1900 uit moet hebben gezien; een bloeiende mondaine stad waar alles verkrijgbaar was en die zich kon meten met andere Europese metropolen zoals Wenen, Londen, Berlijn en Parijs. Maar de sociale onrust is al voelbaar en zal weldra tot een uitbarsting komen die de Russische geschiedenis voor altijd zal veranderen. Bezoekers ervaren in woord en beeld hoe de keuzes en beslissingen van tsaar Nicolaas II de revolutie van 1917 en het einde van ruim 300 jaar Romanov-heerschappij nagenoeg onafwendbaar maken; aan de hand van zeven cruciale misstappen zien we hoe deze autocratische heerser het noodlot onherroepelijk over zichzelf en zijn gezinsleden afroept –met alle gruwelijke gevolgen van dien. Met meer dan 250 objecten is deze expositie, die zowel een historische snelcursus Russische Revolutie als een tragische familiegeschiedenis is, een niet te missen unieke bezienswaardigheid. Nog te zien t/m 17 september.

Meer info? Klik hier https://www.hermitage.nl/nl/tentoonstellingen/romanovs_en_revolutie/index.htm.

Verliefde camera elsken

Ed van der Elsken (1925-1990) is een van de grootste Nederlandse fotografen en met De verliefde camera presenteert het Stedelijk Museum Amsterdam het grootste overzicht wereldwijd van zijn werk in 25 jaar. Een bijzondere tentoonstelling die de nadruk legt op zijn kwaliteiten als fotograaf, boek- en filmmaker en op zijn experimenten in presentatievormen. En dat allemaal in een nieuwe multidisciplinaire ervaring die de actualiteit van zijn werk bevestigt. Ed van der Elsken staat vooral bekend als de straatfotograaf die in steden als Parijs, Amsterdam, Hong Kong en Tokyo plaatjes schoot van zelfbewuste mensen, mooie meisjes en tegendraadse jeugd. Zijn foto’s en films zijn sterk van vorm, onmiskenbaar geworteld in hun tijd –als geen ander wist hij de ‘Zeitgeist’ te vangen- maar tegelijkertijd tijdloos. In zijn werk ontwikkelde hij bovendien een directe, onconventionele en zeer persoonlijke stijl. Nog t/m 21 mei kunt u die gaan bewonderen in het Stedelijk.

Meer info? Klik hier http://www.stedelijk.nl/tentoonstellingen/ed-van-der-elsken-de-verliefde-camera.

Festival

Cultureel Rotterdam

Van 8 t/m 12 februari is het weer zover: dan zal de Art Rotterdam Week 2017 plaatsvinden. Dat betekent: museale tentoonstellingen, beurzen, open ateliers, performances en pop-up shows op diverse locaties in de stad. Kortom, een jaarlijks terugkerend feestje voor zowel kunstliefhebbers als professionals. Wat dacht u van de Art Rotterdam beurs in de Van Nelle Fabriek, waar meer dan honderd (inter)nationale galerieën de top van de hedendaagse en moderne kunst zullen vertegenwoordigen? Of de Kunstavond XL editie die voorziet in een gratis tour langs de verschillende instellingen rond Witte de With en die de bezoeker kennis laat maken met de veelzijdigheid van dit Rotterdamse kunstkwartier? Check de site voor het complete programma!

Meer info? Klik hier http://www.artrotterdamweek.com/users/130/content/home/index.html.

Film Denkbeeldige vriend amonstercallsposter

Het prachtige visuele drama A Monster Calls van de Spaanse regisseur Juan Antonio Bayona, nu te zien bij ons in de bioscoop, laat zien hoe fantasie een grote hulp kan zijn bij het accepteren van de keiharde realiteit. We volgen de 12-jarige Connor (Lewis MacDougall) die het niet kan verkroppen dat zijn moeder ernstig ziek is. Tot overmaat van ramp moet hij ook nog eens wonen bij zijn afstandelijke oma (Sigourney Weaver) en wordt hij ook nog eens gepest op school. Een vader? Ja, die is er wel maar woont duizenden kilometers bij hem vandaan. Om met zijn problemen om te gaan creëert Connor een kolossaal monster dat hem ‘s nachts bezoekt en de meest fantastische verhalen weet te vertellen. Een mooie en intieme film over verdriet, verlies en rouw.

Meer info? Klik hier https://www.biosagenda.nl/film_a-monster-calls_30735.html.

Monsterlijke invasie

Van een geheel andere orde is het spektakel The Great Wall; de peperdure Amerikaans-Chinese coproductie van regisseur Zhang Yimou (Hero, House of Flying Daggers) die de hooggespannen verwachtingen helaas niet helemaal waarmaakt maar desondanks een hoog entertainmentgehalte heeft. Wat kunt u verwachten? Nou, we hebben de Chinese Muur, Hollywoodster Matt Damon als westerse huurling op zoek naar ‘zwart poeder’ (buskruit!), een vrouwelijke Chinese generaal en een hele hoop lelijke en allesvernietigende monsters die het voorzien hebben op de Chinese hoofdstad. Dat wordt dus knokken geblazen. Wie zin heeft in een hoop vermakelijke onzin & actie die zit goed bij The Great Wall!

Meer info? Klik hier https://www.biosagenda.nl/film_the-great-wall_31253.html.

Erotische spelletjes handmaiden

Dat er uit Azië heus ook nog wel kwaliteitsfilms komen, dat bewijst de Zuid-Koreaanse regisseur Park Chan-wook (Oldboy) met de erotische thriller The Handmaiden. De film is een technisch hoogstandje dat gebaseerd is op de roman Fingersmith van Sarah Waters, maar met als grootste verschil dat we ons nu niet in Victoriaans Engeland bevinden maar in het koloniale Korea van de jaren 30 waar de Japanners de dienst uitmaken. Een vrouw infiltreert in het huishouden van een Japanse erfgename met maar één doel: ervoor zorgen dat deze dame als een blok valt voor een oplichter die op haar fortuin uit is. Alles lijkt gesmeerd te verlopen, totdat de dienstmeid en haar bazin elkaar wel héél leuk beginnen te vinden… The Handmaiden zit vol erotiek, zowel onderhuidse als pontificaal in beeld gebrachte, en weet de kijker voortdurend op het verkeerde been te zetten. Want wie speelt nou een spelletje met wie?

Meer info? Klik hier https://www.biosagenda.nl/film_the-handmaiden_31254.html.

Concert

Masterclassic

Altijd al meer willen weten over dat prachtige Requiem van Mozart? En er dan meteen van genieten? Op zaterdag 11 februari geven het Residentie Orkest en dirigent Jan Willem de Vriend in het Zuiderstrandtheater in Den Haag een zgn masterclassic over dit werk; de eerste masterclass van het seizoen. Het is een nieuw concept van het Residentie Orkest en het idee is om het grote publiek kennis te laten maken met een reeks klassiekers en meesterwerken die je toch minstens één keer in je leven live gehoord moet hebben. De masterclassics zijn prikkelend, laagdrempelig en niet lang; in ieder geval korter dan een regulier concert. Elke masterclassic concentreert zich één werk. Na een introductie van zo’n 20 minuten volgt het concert van het meesterwerk. Na Mozarts Requiem, de aftrap, staan voor de komende tijd o.a. klassiekers van Brahms en Bruckner op het programma.

Meer info? Klik hier https://www.residentieorkest.nl/concerten/mozarts-requiem/.