Met deze keer o.a. clichés over moslims op de operabühne, ballonnen in het museum, dansen met Picasso en vrouwonvriendelijke taferelen in het Wilde Westen.

Theater

Oost versus west

In de film Amadeus (1984) zit een uiterst komische scène waarin de componist Mozart het nogal traditionele Weense hof, met keizer Jozef II aan het hoofd, enthousiast probeert te maken voor zijn nieuwe opera. En dat is even schrikken: niet alleen zal er in het Duits gezongen worden i.p.v. in het Italiaans (dé operataal in die tijd), maar het verhaal zal zich bovendien ook nog eens afspelen in het barbaarse Turkije -in een harem notabene! Kortom, consternatie alom. Tegenwoordig is het publiek wel gewend aan opera’s in verschillende talen en ook van een beetje pikante setting kijken we niet meer op, dus De Nationale Opera kan Die Entführung aus dem Serail (1782) met een gerust hart op de planken brengen. De productie van Johan Simons -die in 2008 voor het eerst op het programma stond- beleefde gisteren zijn première in Amsterdam en zal daar nog t/m 26 januari te zien zijn. En het werk is actueler dan ooit, zou je kunnen zeggen, want in Die Entführung (officieel trouwens een ‘Singspiel’) staan de vaak moeizame verhoudingen tussen ‘Oost’ en ‘West’ centraal. Het verhaal draait om de Spaanse edelman Belmonte die zijn verloofde Konstanze wil bevrijden uit de harem van Bassa Selim; wat volgt is een kleurrijk en humoristisch avontuur waarin de clichés en vooroordelen (met name over de Turken) bijkans over elkaar heen buitelen. Met als grote verrassing een nobele moslim die behoorlijk vergevingsgezind blijkt te zijn! Ja, daar keek de Weense aristocratie wel van op in de 18e eeuw. En laten we eerlijk wezen: het operapubliek van nu misschien stiekem ook wel.

Meer info? Klik hier.

Ode aan Pablo

pabloWie van dans houdt kan de komende tijd terecht bij Pablo, de nieuwste voorstelling van het Scapino Ballet die nog t/m 8 maart in verschillende Nederlandse theaters te zien is. Het ballet is een enerverend spektakelstuk -inclusief filmische enscenering en historische kostuums- over het Spanje van kunstenaar Pablo Picasso (1881-1873), gemaakt door de onderscheiden choreograaf Marcos Morau. Door de levensloop van Picasso te volgen wordt het publiek meegenomen in de ontwikkeling van de Spaanse maatschappij tijdens wereldoorlogen, dictatuur en hervormingen, maar er is (gelukkig) ook ruimte voor een intiem en ontroerend kijkje in de Spaanse ziel en temperamentvolle volksaard. De muziek (o.a. van Ravel en Tsjaikovski) wordt uitgevoerd door Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen en Benoit Fromanger.

Meer info? Klik hier.

Festival

Flamencofeestje

We blijven nog even in Spaanse sferen met de Flamenco Biënnale Nederland, die gisteren van start is gegaan op verschillende locaties in ons land. Het gaat hier om de zesde editie van dit tweejaarlijkse muziek- en dansfestival dat sinds 2006 de nieuwste ontwikkelingen in de flamenco spot en zowel de grote sterren als jong talent op het programma heeft staan. Ruim twee weken lang (nog t/m 29 januari) organiseert het festival in acht steden en op meer dan 20 locaties zo’n 40 voorstellingen en concerten, waarin de oude traditie gecombineerd wordt met andere genres en stijlen. Ook zal er zoals altijd weer een uitgebreid randprogramma te bezoeken zijn, barstensvol lezingen, workshops, films en masterclasses.

Meer info? Klik hier.

Film

brimstone_48050676_ps_1_s-high(1)Weerzinwekkend Wilde Westen

Deze week kunnen we niet om regisseur Martin Koolhoven heen, die met zijn Engelstalige western Brimstone nu -eindelijk- ook de Nederlandse bioscoopzalen hoopt vol te krijgen. In het buitenland werd de film redelijk positief ontvangen en ook de vaderlandse pers kan Koolhovens grimmige spektakelstuk wel waarderen. Het is zonde om teveel te vertellen over Brimstone; des te minder de kijker bij aanvang weet, des te beter, dus laat ik me beperken tot de mededeling dat deze film -met in de hoofdrollen Guy Pearce, Dakota Fanning, Kit Harington en Carice van Houten- niet geschikt is voor tere zieltjes. De western, waarin het geloof en vrouwenhaat belangrijke thema’s zijn, is een fascinerende doch duistere wraakfilm met heuse horrortrekjes waarin grof (lees: bij vlagen behoorlijk sadistisch) geweld niet wordt geschuwd. U bent gewaarschuwd!

Meer info? Klik hier.

Musea & exposities

Lachen met Creed

Vrolijker gaat het eraan toen in de tentoonstelling Martin Creed – SAY CHEESE! in Museum Voorlinden te Wassenaar, die vanaf aanstaande zaterdag 21 januari te bezoeken zal zijn. Het is de tweede tijdelijke soloshow in het nog vrij nieuwe museum (het werd afgelopen september geopend) en de sfeer zit er meteen goed in bij de eerste zaal, die gevuld is met ballonnen. Wat volgt is een ontdekkingsreis door het universum van kunstenaar Martin Creed, die persoonlijk betrokken was bij de totstandkoming van de expositie; zijn belevingswereld is er eentje vol humor en zelfspot, maar ook met een kritische blik op de maatschappij. Ruim 40 werken, variërend van installaties met cactussen, ballen en gloeilampen tot een wand vol met broccoli-schilderijen, geven een opmerkelijke impressie van Creeds veelzijdige oeuvre. Te zien t/m 7 mei.

Meer info? Klik hier.

Sieraden van nu

In het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, het museum voor hedendaagse kunst & design, kunnen bezoekers nog t/m 26 maart terecht bij de expositie CULT; deze presenteert eigentijds sieraaddesign van internationale ontwerpers en makers. Meer dan honderd nieuwe sieraden -geïnspireerd door o.a. manga, hiphop en (daar is ie weer) Picasso- zullen te zien zijn, in combinatie met topstukken uit de museumcollectie. Zeventien jonge ontwerpers presenteren in deze tentoonstelling bovendien recent gemaakte collecties, waarmee CULT laat zien welke trends actueel zijn in het sieraadontwerp.

Meer info? Klik hier.

Boeken

1001 vrouwenWomen only

1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis (2013) van Els Kloek is een lijvig werkje dat eind vorig jaar is uitgeroepen tot Beste Geschiedenisboek Aller Tijden. Zeker dus de moeite waard om in huis te halen. Het boek is een handzaam en monumentaal naslagwerk -prachtig vormgegeven door Irma Boom- dat eigenlijk een papieren versie is van het Digitaal Vrouwenlexicon van Nederland (DVN); deze website voorziet in biografieën van de opmerkelijkste vrouwen uit de geschiedenis van ons land, van de vroegste tijden tot nu. Drie jaar geleden werd het Vrouwenlexicon dus ook een boek (bij uitgeverij Vantilt), waarin niet minder dan 1001 bijzondere Hollandsche dames de revue passeren. Interessant én leuk om doorheen te bladeren! Even opzoeken wie Trijntje Keever, Judith Leyster of Maria Gartman ook alweer waren. Ook leuk: een opvolger is in de maak, want begin volgend jaar wordt 1001 vrouwen in de 20e eeuw verwacht.

Meer info? Klik hier.