Theater

Exotische driehoeksverhouding

Danscriticus Clive Barnes zei ooit: ‘Als je niet van La Bayadère houdt, dan houd je niet van ballet.’ En daar zit wel wat in, want deze ‘exotische’ spektakelproductie uit 1877 -op de muziek van Ludwig Minkus en de choreografie van Marius Petipa- heeft de tand des tijds zondermeer doorstaan en is een van ’s werelds geliefdste en fraaiste balletklassiekers. Zoals bij wel meer van die klassiekers wordt een dramatisch liefdesverhaal (in het oude India wordt de krijger Solor heen en weer geslingerd tussen twee vrouwen, te weten een tempeldanseres en de dochter van de Maharadja) gecombineerd met wonderschone en pure dans; met name de fameuze witte akte wordt gerekend tot een hoogtepunt in het genre. De versie van La Bayadère die Het Nationale Ballet vanaf vanavond weer op de planken brengt is de veelgeprezen productie van de Russische danslegende Natalia Makarova (die wederom persoonlijk naar ons land kwam om het werk in te studeren met de dansers) en zal nog t/m 13 november te zien zijn bij Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Muzikale begeleiding komt van Het Balletorkest o.l.v. Boris Gruzin of Ermanno Florio.

Meer info? Klik hier.

Manon op z’n Italiaans

Voor nog meer drama kunt u van 10 t/m 31 oktober terecht bij de opera Manon Lescaut (1893) van Giacomo Puccini, die zijn eerste echte grote succes boekte met dit stuk waarin de tragische titelheldin maar niet kan beslissen waar ze het meest om geeft: haar minnaar of haar sociale positie. Fransman en collega-componist Jules Massenet had het verhaal van Manon, dat is gebaseerd op L’Histoire du chevalier Des Grieux et de Manon Lescaut van Abbé Prévost, al eerder gebruikt voor een opera -simpelweg Manon genaamd- maar Puccini plakte de achternaam erbij en kwam doodleuk met zijn eigen Italiaanse (lees: gepassioneerde) interpretatie van het drama. Manon Lescaut komt bij De Nationale Opera in een regie van Andrea Breth en dirigent Alexander Joel zal aan het hoofd staan van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ook niet onbelangrijk: op het toneel zal nationale trots Eva-Maria Westbroek schitteren (daar twijfel ik niet aan) in de rol van de onfortuinlijke Manon die terugblikt op haar veelbewogen leven in de verzengende hitte van een Amerikaanse woestijn.

Meer info? Klik hier.

Film

Draak van een film

dragonDisney timmert de laatste tijd lekker aan de weg met zgn. live action versies van hun klassieke tekenfilms en sinds deze week kunnen we in de bioscoop dan de meest recente aanwinst gaan bekijken: Pete’s Dragon, oftewel een remake van de gelijknamige familiefilm uit 1977. Toegegeven, dat was ook al een film met ‘echte’ mensen, maar die guitige draak was toch echt met de hand getekend. Zo niet in de 2016-versie: daarin komt Elliot uit geheel de computer. Het maakt het geheel net even een tikje realistischer -voor zover dat kan natuurlijk in een film met een draak- maar de sprookjesachtige, ontroerende sfeer overheerst desondanks. In de hoofdrollen zien we Robert Redford en Bryce Dallas Howard die in het bossen van de Pacific Northwest de weesjongen Peter aantreffen; ze zijn verbaasd over het feit dat hij zich al die tijd heeft weten te redden in de wildernis, maar nóg verbaasder als ze zijn maatje Elliot ontmoeten…

Meer info? Klik hier.

Dansende pionier

Loie Fuller (1862-1928) was een Amerikaans-Franse danseres die algemeen wordt beschouwd als een pionier op het gebied van moderne dans en theaterbelichting. Met name de zgn. Serpentine-dans, die zij ontwikkelde, werd heel populair -zeker in films. Rond 1900 vestigde Fuller zich in Parijs, waar ze o.a. regelmatig optrad in de bekende Folies Bergère en zich aansloot bij de Art Nouveau-beweging. Over deze opmerkelijke dame gaat de film La Danseuse van regisseur Stéphanie Di Giusto; een fraai in beeld gebracht art house-drama dat helaas wat diepgang mist en zich niet helemaal aan de feiten houdt, maar ja, welke biopic doet dat eigenlijk wel… Een beetje een gemiste kans dus maar desondanks toch de moeite waard, met name dankzij de vertolking van hoofdrolspeelster SoKo. Deze Franse zangeres/actrice kruipt op formidabele wijze in de huid van vlindertje Fuller.

Meer info? Klik hier.

Musea & exposities

Koninklijke bagage

royal-bags-agendaVanaf vandaag te zien in Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam: de tentoonstelling Royal Bags – Tassen van Europese Royals, die -de naam zegt het al- uitpakt met een mooie verzameling spraakmakende tassen van Europese koningshuizen. Immers, eeuwenlang bepaalden de royals de mode -en dat geldt dus niet alleen voor de kleding, maar ook voor tassen. Sommige werden zelfs iconisch; denk aan de Kelly-bag die werd gedragen door prinses Gracia van Monaco. De expositie, die t/m 26 februari te zien zal zijn, toont verder tassen van o.a. Queen Elisabeth, keizerin Sisi en onze eigen Juliana. Niemand minder dan Máxima selecteerde drie tassen uit de nalatenschap van deze voormalige koningin.

Meer info? Klik hier.

Mensen kijken

De tentoonstelling Zie de mens – 100 jaar, 100 gezichten, die vorige week geopend werd in Museum de Fundatie te Zwolle, lijkt op het eerste gezicht lekker overzichtelijk: honderd portretten van honderd mensen uit de afgelopen honderd jaar -en dan uit elk jaar één, variërend van Oskar Kokoschka’s Zelfportret uit 1917 tot Neo Rauch’s Gewitterfront uit 2016. Maar Zie de mens is méér dan een willekeurige portrettengalerij, want het uitgangspunt van deze expositie is het idee dat juist een eeuw geleden -zo tussen 1910 en 1920- het artistieke mensbeeld drastisch veranderde. Binnen de kunst werd fotografie steeds belangrijker en tegelijkertijd beleefde de abstractie zijn grote doorbraak. Ook kwamen er een Wereldoorlog en een (Russische) Revolutie om de hoek kijken. Allemaal veranderingen die hun sporen achter lieten; Zie de mens draait om de vraag hoe kunstenaars er de afgelopen eeuw in zijn geslaagd via de schijnbaar overzichtelijke vorm van het portret de rijkdom en complexiteit van de moderne wereld op te roepen. Te zien t/m 15 januari.

Meer info? Klik hier.

Evenement

Opgegraven verleden

archeologiedagenDe Nationale Archeologiedagen zijn drie dagen in het jaar waarop iedereen die geïnteresseerd is in het land waar hij of zij op woont (inderdaad; op!) kennis kan maken met alle facetten van archeologie in Nederland. De dagen vinden altijd plaats in het eerste weekend van de vroegste herfstvakantie en deze keer zal dat zijn op 14, 15 en 16 oktober. Op deze data kan het grote publiek, ontdekken welke aspecten Nederlandse archeologie zo leuk maken. En dat is geen overbodige luxe, want laten we wel wezen; over het algemeen heeft de archeologie niet een al te hip imago. Tenzij Freek Vonk natuurlijk met een paar dinobotten aan komt zetten natuurlijk. Of wanneer Indiana Jones weer op pad gaat. Maar een dat een paar potscherven of munten, opgegraven op een Hollands boerenerf, óók een interessant verhaal vertellen, daar kunt u achter komen tijdens de Nationale Archeologiedagen. Verschillende instellingen zullen de deuren openen, dus check snel het programma en kom een kijkje nemen. Of mee graven, want dat kan uiteraard ook.

Meer info? Klik hier.