Op een mooie vrijdag besluit Peter van der Vorst, roddel- en achterklapspecialist van RTL Boulevard, dat het genoeg is. Hij is helemaal klaar met de Katholieke Kerk en besluit zich uit te laten schrijven. Net zoals velen is van der Vorst teleurgesteld in de kerk. Dat kan…

 

Maar de aanleiding van zijn besluit is wel heel erg bizar. Dat is namelijk het interview met Antoine Bodar. Vergeet even alle schandalen waarmee de kerk te kampen heeft, voor Van der Vorst was dit interview echt een druppel te ver.

Wat heeft Bodar nu precies gezegd wat zo erg was? Het gaat om deze passage:

Het feit alleen al dat wij in Nederland gezamenlijk de ziektekosten betalen voor het ­toenemend aantal mensen dat van geslacht wenst te veranderen – het aanbod schept de vraag: dat is een krankzinnig thema. Als je vindt dat je in het verkeerde lichaam zit, moet je niet naar een ­psycholoog, maar naar een psychiater.

Deze uitspraken lijken op die van Johan Derksen in februari, die de zijn gewraakte uitlatingen deed naar aanleiding van de hype rond Bo van Spilbeeck. Voor Bodar en voor de meeste Nederlanders is de plotselinge aandacht voor transgenders en transseksualiteit een beetje overdreven. Dat wij daaraan meebetalen via onze ziektekosten beschouwt de katholieke geestelijke als een teken van decadentie. Maar goed, iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin aan heeft. Ik vind het ook prima, maar misschien moet er eens wat meer begrip komen voor de mensen die niet mee willen doen aan de laatste mode op moreel gebied.

Verder heeft Bodar ook gelijk als hij stelt dat wij egocentrisch geworden zijn. Ons leven bestaat uit selfies en zelfpijperij op facebook. We willen constant gelukkig zijn op Facebook. Op dit sociale medium hebben we ook honderden virtuele vrienden. In het echte leven echter maar een paar. Niemand schijnt dat te deren totdat op een kwade dag depressies en burn-outs hun kop op steken. Je hele leven is een selfie en als het puntje bij paaltje komt zijn er maar weinig mensen die zich echt om je bekommeren. Want we hebben het te druk met ons eigen geluk. Kortom het al oude adagium “Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken” geldt nog steeds.

Ook materialisme en status hebben de naastenliefde en het gezonde verstand laten varen. We staan in de rij voor de nieuwste gadgets en we zijn bereid om ons daarvoor in de schulden te steken. Want we moeten de nieuwste I-phone hebben of de nieuwste sneakers. We willen trendsetters zijn… We willen genieten en het leed van de ander staat daarin in de weg. Dat werd ook door Bodar aangekaart en hij heeft hierin volkomen gelijk.

Natuurlijk is er veel mis in de katholieke kerk. Twitterpastoor Jan Jaap van Peperstraten heeft hier onlangs nog een mooie preek over gehouden. In het “Bloedende Lichaam van Christus” ging van Peperstraten in op de jongste misbruikschandalen. Hoe dat in de kerk overkomt verwoordde hij zo:

Alles wat wij in het leven hebben is ons uiteindelijk gegeven: gezondheid, talenten, een opvoeding, een stabiele gemeenschap, een land waar we mogen wonen – we moeten natuurlijk hard werken om voor die dingen te zorgen, maar we mogen nooit denken dat we recht hebben op die dingen, alsof we ze zelf gemaakt hebben.  

Dát is de boodschap van de Kerk: op aarde en in de Hemel vinden we alle goeds omdat ze ons gegeven worden, en daar mogen we dankbaar om zijn.

 

Elke keer dat een bisschop, of een priester, deze werkelijkheid ontkent – door zich in het ergste geval in de Kerk – meester te maken van andermans vlees en bloed, van het lichaam en ziel van een onschuldig mens, dan verscheurt die daad de Kerk zelf. Dan krijgen we geen Lichaam en Bloed, maar een Bloedend Lichaam, een kerk die lijdt onder diepe verwondingen.

Niet iedere geestelijke in de katholieke kerk probeert dus de misstanden te verdoezelen.

Niet iedere geestelijke kijkt de andere kant op. Ja, er moeten dingen veranderen in de katholieke kerk. Hoe verander je die? Door in de kerk te blijven. Ben ik teleurgesteld in het moderne christendom? Ja. Ook ik heb met onbarmhartige herders te maken gehad. Maar daarom geef ik nog niet iedere pastoor of dominee de schuld. Dus heb ik mij niet zoals Peter van der Vorst uit de katholieke kerk geschreven. In grote lijnen heeft Antoine Bodar, net zoals Jan Jaap van Peperstraten, gelijk. Net zoals vele andere onbekende priesters en dominees. Wij zijn ongelukkiger geworden. We zijn egoïstischer geworden en de normen van de Grachtengordel zijn ons tot evangelie geworden. Wie niet denkt zoals Claudia de Breij of Peter van der Vorst die is conservatief, behoudend en waarschijnlijk een homofobe racist.

De waarheid is anders. Christenen staan vaak ook midden in de wereld. De kerken dragen behoorlijk hun steentje bij aan ontwikkelingssamenwerking en ook aan de zorg van eenzamen, ouderen en zieken in de buurt. Al die lui waar de BN’ers geen tijd voor willen hebben. Het is dus ongepast om gelovigen te behandelen alsof het idioten zijn. Wentel je frustratie op je eigen jeugd, je eigen geestelijke leven niet af op hen die wel geloven. Geloven wat je wil is een recht. Dat betekent dat iedereen dat op zijn of haar manier moet kunnen doen zonder dat er een heksenjacht op een religie wordt gedaan.

PS: Dat geldt uiteraard voor alle geloven. Niet alleen de christelijke…