Een zwarte agent infiltreert eind jaren zeventig in de Ku Klux Klan en leidt iedereen om de tuin. Dit waargebeurde verhaal is eerder dit jaar verfilmd en draait nu ook in de Nederlandse bioscopen. BlacKkKlansman is, met het oog op de racistische rellen in Charlottesville, helaas beangstigend actueel. Een must see voor iedereen dus. 

In 1979 is Ron Stallworth de eerste zwarte agent in Colorado Springs. Zijn eerste opdracht bestaat uit het infiltreren van een zwarte studentenvereniging, waar de Black Power-activist Kwame Ture (de zelfgekozen zwarte naam van Stokeley Carmichael) spreekt. Omdat Stallworth van mening is dat het allemaal wel meeviel wordt hij overgeplaatst op de afdeling inlichtingen. Nadat hij in een krant een KKK-advertentie leest besluit hij om ze te bellen, om zich aan te melden als lid. Zijn joodse collega Flip Zimmerman, die blank is, doet zich voor als de blanke Stallworth en via hun infiltratiewerk komt de politie veel te weten over de KKK en hun subversieve activiteiten. Het blijkt dat geradicaliseerde KKK-aanhangers een aanslag willen plegen op Patrice Dumas, de voorzitter van de zwarte studentenvereniging en love interest van de echte Stallworth. Ontdekt de KKK dat ze door een zwarte en een jood in het ootje worden genomen? Lukt het Stallworth en Zimmerman om de aanslag te voorkomen?

Het verhaal van BlacKkKlansman gaat natuurlijk niet alleen over hoe twee agenten de KKK voor de gek houden, maar ook over de de ingewikkelde rassenverhoudingen in de Verenigde Staten, het virulente racisme van de KKK en de sneaky pogingen van Grand Wizard David Duke om meer mainstream te worden, racisme bij de politie, het radicalisme van zwarte activisten en de meer subtiele aanpak van pragmaticus Stallworth en meer in het algemeen wat racisme met een samenleving doet. De film bevat een boel verwijzingen naar het heden en verleden. Verwijzingen (niet heel subtiel) naar Donald Trump en de Tea Party, maar ook naar de in de jaren zeventig zeer populaire Blaxploitation-films (Pam Grier!) en het blad The Crisis van W.E.B. du Bois die door Patrice wordt geraadpleegd in de bibliotheek. Een hele tragische gebeurtenis uit de Amerikaanse geschiedenis, de lynching van de zwakbegaafde zwarte jongeman Jesse Washington in 1916 door een blanke menigte, wordt verteld door een oude burgenrechtenactivist die hiervan getuige was. Dat verhaal maakte misschien nog meer indruk dan alle debiliteiten van de KKK-gekkies bij elkaar.

Ook voor Nederlandse kijkers is de film relevant. Ergens in de tweede helft van de film, als Zimmerman tot KKK-lid wordt beëdigd, spreekt David Duke over de superioriteit van het blanke ras. Niet alleen heeft het blanke ras gezorgd voor een superieure westerse cultuur, maar ook zijn blanke mensen volgens Duke gewoon intelligenter dan andere rassen. We horen hier de echo van de IQ-discussie die het Forum voor Democratie in ons land is gestart, en die terecht voor veel ophef heeft gezorgd. Daarnaast zijn KKK-leden bang voor ‘omvolking’ en hekelen ze de joden, die de media in handen zouden hebben en politici als marionetten gebruiken. Uiterst rechts in Nederland is niet antisemitisch, maar het geloof in een ‘partijkartel’ en een Lügenpresse lijkt heel erg op de complottheorieën over joden die in KKK- en alt-right-kringen populair zijn.

BlacKkKlansman eindigt met beelden van Charlottesville, waar extreemrechtse activisten met nazivlaggen en Confederatevlaggen demonstreerden en racistische leuzen riepen. Ook zijn de schokkende beelden te zien van de auto die op linkse tegendemonstranten inreed. Op het grote scherm maken die beelden extra impact. Het racistische spook is nog steeds niet verslagen.

Uitgelichte afbeelding: Screenshot Youtube