Vrijwel iedereen weet dat vitaminen belangrijk zijn om je lichaam gezond te houden. Wat veel mensen echter niet weten is dat er wel dertien verschillende soorten vitaminen zijn, en dat iedere vitamine weer een andere cruciale rol vervult in je lijf. Lees hieronder meer over de belangrijkste vitaminen die je lichaam nodig heeft en hoe je zorgt dat je er voldoende van binnenkrijgt.

Vitamine A
De vitamine met de eerste letter van het alfabet houdt je huid en bloedvaten gezond. Daarnaast staat vitamine A bekend als een factor die bijdraagt aan een goed gezichtsvermogen. Dat wortels goed zouden zijn voor je ogen is dus geen fabeltje, aangezien vitamine A in hoge dosis voorkomt in wortels en andere felgekleurde groenten. Andere bronnen van vitamine A zijn onder andere melkproducten en vette vis.

Vitamine B1
Vitamine B1 zorgt ervoor dat je je fris en energiek voelt. De vitamine helpt namelijk bij de verbranding van koolhydraten in je voedsel, wat op haar beurt je lijf van energie voorziet. Wie een lange wandeltocht voor de boeg heeft of een uurtje intensief gaat sporten kan dus het beste een portie vitamine B1-rijk voedsel eten. Vlees en zuivel vallen hieronder, maar ook brood en andere graanproducten hebben een hoog vitamine B1-gehalte.

Vitamine B2
Vitamine B2 reguleert de gezondheid van je zenuwstelsel en kan daarom tot de meest essentiële vitaminen gerekend worden. Daarnaast zorgt vitamine B2 voor gezond, stevig haar. Gelukkig komt vitamine B2 voor in een breed scala aan voedingsmiddelen, waaronder vleeswaren, groenten, eieren en noten.

Vitamine B6
Wie vatbaar is voor hart- en vaatziektes kan maar beter zorgen dat hij of zij voldoende vitamine B6 binnenkrijgt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vitamine B6 het risico op veel van deze ziektes verlaagt. Daarnaast speelt ze een sleutelrol in de aanmaak van DNA en rode bloedcellen. Vitamine B6 komt van nature onder meer voor in vlees, vis en volkorenbrood.

Vitamine B11
Eiwitten in je lichaam worden opgenomen en afgebroken met behulp van vitamine B11. De vitamine is dan ook onmisbaar voor een gezonde spierontwikkeling. Verder is vitamine B11 cruciaal bij de opbouw van je DNA, wat deze vitamine voor zwangere vrouwen extra belangrijk maakt. Vitamine B11 is terug te vinden in groenten als broccoli en spruitjes, maar komt ook voor in eieren en vleeswaren.

Vitamine C
Een van de meest bekende vitaminen is Vitamine C. Vitamine C is met name belangrijk voor het afweersysteem van je lichaam en draagt eraan bij dat je niet ziek wordt. Daarnaast helpt deze vitamine bij de vorming van bindweefsel, wat je botten, bloedvaten en tanden sterk en gezond houdt. Vitamine C zit vooral in citrusvruchten en ander fruit, en komt daarnaast voor in verse groenten en aardappels.

Vitamine D
Net als vitamine C is vitamine D van belang voor de gezondheid van je botten en tanden. Vitamine D is een van de weinige vitaminen die je niet zozeer via voeding binnenkrijgt, maar die je huid opneemt uit zonlicht. Om die reden lopen met name mensen met een donkere huid in de bewolkte wintermaanden kans op een vitamine D-tekort.