Open Instagram en scroll maar eens even naar beneden, en je kunt waarschijnlijk niet meer dan een paar seconden scrollen zonder iemand te zien die je volgt die bezig is met een merk promoten, of het nu een beroemdheid is, een wannabe BN’er, of dat willekeurige meisje die je vroeger kende en op de een of andere manier een beroemde modeblogger is geworden. Sommige mensen verdienen hun geld in een roulette simulator, anderen kiezen er voor om op sociale media alles te delen.

Volgens het onderzoek zegt 72 procent van de grote merken een aanzienlijk deel van hun marketingbudget te besteden aan influencers – mensen met een sterke relatie tot een publiek dat beslissingen zoals koopgewoonten sterk kan beïnvloeden. Modebloggers en fitness iconen zijn volgens hen de volgende stap in de reclame. Ze maken meer contact met mensen dan een pagina in een tijdschrift en kunnen daardoor potentiële klanten beïnvloeden.

Een influencer heeft verschillende inkomstenbronnen, en het is belangrijk voor een merk om te begrijpen waar een blogger haar geld verdient en waar haar sterke punten liggen. Hoe kan een influencer dan geld verdienen?

Gesponsorde content, sponsoring
Gesponsorde content op sociale media is inmiddels wel bekend bij de meeste doelgroepen, merken en makers, en het blijft een van de belangrijkste manieren waarop influencers geld verdienen.

Met product placement, reviews, informatie over evenementen en meer, werken influencers samen met merken om de merkbekendheid te vergroten en specifieke producten en diensten te promoten via sociale media in ruil voor betaling of producten. Het is vaak inderdaad wel belangrijk dat er netjes wordt vermeld dat het daadwerkelijk over een gesponsorde advertentie gaat en dat iemand niet gewoon een bepaalt horloge draagt omdat ze het zo mooi vinden.

Affiliate links
Affiliate links zijn vaak wat passiever dan de meeste vormen van samenwerken met merken. Deze links geven volgers en publiek de mogelijkheid om aanbevolen producten te kopen, apps te downloaden, specifieke webpagina’s te bezoeken of zich in te schrijven voor diensten. Merken en marketeers gebruiken deze links om bij te houden waar het verkeer vandaan komt en wie ergens op klikt, en belonen dan vaak die mensen die ervoor zorgen dat het verkeer aangestuurd wordt.

Amazon’s affiliate link programma is waarschijnlijk het meest bekende, en geeft influencers een deel van de inkomsten uit de verkoop gegenereerd via affiliate links. Door het plaatsen van affiliate links voor producten die relevant zijn voor de interesses van hun volgers op sociale media of naast hun reguliere content, kunnen influencers producten promoten zonder volledige berichten of video’s aan de producten zelf te wijden. Affiliate links kunnen overal worden geplaatst waar links kunnen worden geplaatst, maar ook hier is het belangrijk dat er netjes wordt vermeld dat er reclame wordt gemaakt.

Fooien, giften
Sommige inkomstenstromen zijn veel directer. Platforms zoals Twitch en Super Chat binnen YouTube Live stellen gebruikers in staat om de makers direct financieel te tippen via de platforms. Veel blogs hebben ook opties om een fooi te geven als je bepaalde content interessant vindt en kunt vaak zelf aanpassen hoeveel je iemand wilt geven.

Deze zijn vaak ontworpen om fans contentmakers te steunen door kleine bedragen voor interessante posten, video’s, en streams te geven. Deze zijn voor veel influencers vaak niet enige vorm van inkomsten maar zijn wel onderdeel van de inkomsten. Vooral als je veel trouwe fans hebt dan is het geen slecht idee om een dergelijke optie beschikbaar te maken.

Advertentie inkomsten
Veel influencers halen ook een aanzienlijk deel van hun inkomsten uit aandelen van de advertentie inkomsten. Diensten zoals Google’s AdWords stellen bloggers in staat om een deel van de reclame inkomsten uit bijvoorbeeld banneradvertenties te halen. Met voldoende verkeer kunnen bloggers een behoorlijke hoeveelheid geld verdienen via AdWords.

Op dezelfde manier stelt AdSense YouTubers in staat om een deel van de inkomsten uit programmatische advertenties vast te leggen YouTubers houden zelf 55% van de advertentie inkomsten gegenereerd door hun pagina’s en video’s.

Deze advertenties zijn al lang het fundament van internetreclame. Maar ze zijn de laatste jaren minder effectief geworden, omdat de ad-blockers veel meer gebruikt worden en ook geavanceerder zijn geworden. Maar toch zijn er voor de meeste influencers nog genoeg manieren om op deze manier geld te verdienen.