Er is een nieuwe trend gaande in horecaland: de zogeheten dark kitchens ofwel virtuele restaurants. Deze restaurants bestaan alleen online. Op de fysieke locatie wordt alleen gekookt, de maaltijdbezorger doet de rest. Deze trend speelt in op de groeiende bezorgmarkt, het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt.

Restaurants uitsluitend voor de bezorgmarkt
Zoals Uber de taxi markt opschudde, zetten dark kitchens de horecawereld op zijn kop. Niet alleen in Nederland maar overal ter wereld verschijnen dit soort virtuele restaurants op centrale locaties in steden. Het idee is vrij simpel. Richt een professionele keuken in met horeca apparatuur, meld het restaurant aan via één van de vele maaltijdbezorging apps en koken maar.

Dit soort virtuele restaurants hebben geen duur pand met zitgedeelte of groot personeelsbestand nodig. Daarmee wordt een flinke kostenbesparing gerealiseerd. Maar ook bestaande restaurants kunnen met behulp van een virtueel restaurant de klantenkring of het aanbod uitbreiden. Een pizzarestaurant kan met behulp van een apart virtueel restaurant ook poké bowls gaan aanbieden die in dezelfde fysieke keuken worden bereid. Steeds meer bestaande horecazaken richtten ‘virtual brands’ op waarmee zij hun aanbod vergroten zónder veel extra kosten. De zaak, keuken en het personeel is er allemaal al. Loopt de virtuele zaak niet? Dan sluit je de tent net zo snel weer.

Hevige strijd in food
Uit eten doen we steeds vaker thuis. Waarom koken als je jouw favoriete restaurant ook bij jou thuis kunt laten komen? We bestellen er op los en maaltijdbezorging is booming. Vorig jaar was de bezorgmarkt goed voor een omzet van ongeveer 1,9 miljard euro. Dit maakt de bezorgmarkt het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt. Niet zo gek dat supermarktketens ondertussen ook inspringen op de bezorgmarkt. Het is eten of gegeten worden.

Voor horecaondernemers zorgt dit voor kansen en bedreigingen. De opkomst van virtuele restaurants maakt de keuze voor de consument groter. De concurrentie neemt toe. Daarnaast biedt het ook kansen. Bestaande horecazaken kunnen namelijk ook inspringen op deze trend en een vorkje meeprikken.