Wanneer je online adverteert, dan wil je natuurlijk graag weten hoe je advertenties scoren. Een manier om dat meetbaar te maken is door CTR: Click Through Rate. Een belangrijk begrip op het gebied van zoekmachine marketing. Het is een goede manier om te meten hoe effectief een online campagne is en een goede CTR kan ervoor zorgen dat je website hoger in Google komt.

Wat is CTR?
De Click Through Rate is het aantal keren dat er geklikt wordt op een online advertentie ten opzichte van het aantal keer dat deze vertoond wordt. Je start bijvoorbeeld een online campagne voor de zoekwoorden ┬┤yogales brabant.┬┤ Van de 10.000 keer dat de advertentie getoond wordt, zijn er 250 internetgebruikers die op de advertentie klikken. Wat inhoudt dat de Click Through Rate voor je advertentie 2,5% is.

CTR per branche
Een gemiddelde Click Throug Rate is 2%. Dit is de wereldwijde richtlijn die wordt aangehouden en bepaald door verzamelde informatie van het Google programma AdWords. De CTR varieert enigszins per categorie. Reizen scoort beter dan gezondheid en dating is een stuk populairder dan juridisch. Het is dus zeker zinnig om te vergelijken met anderen uit jouw categorie omdat het nogal uiteen kan lopen. De gemiddelde CTR zegt niet alles over het potentieel. Het is zeker mogelijk om hoger te scoren en meer te behalen uit je online advertenties. Er zijn altijd uitschieters die behoorlijk boven het gemiddelde zitten.

Hoe kan ik mijn CTR verbeteren?
Verkoop je een dienst of een product? Dan wil je focussen op de internetgebruikers die al bijna klaar zijn om te beslissen wat ze precies gaan aanschaffen en bij wie. Ze hebben bij wijze van spreken hun portemonnee al klaar, je hoeft ze alleen nog even over te streep te trekken. Dit kun je doen door bij het bepalen van je zoekwoorden in te zoomen op de mensen die al bijna hun beslissing hebben genomen. Een seo specialist kan jou ook altijd helpen met het verbeteren van de organische posities. Je kan hiervoor een online marketing bureau inhuren.

Aansprekende advertenties
Wanneer je iets wilt kopen, dan weet je heus wel dat je product op verschillende plaatsen voor zo goed als dezelfde prijs verkrijgbaar is. Toch is er iets dat je doet beslissen om tot aanschaf over te gaan. Wat dat is? Emoties! Het product is overal hetzelfde, de prijs ligt niet ver uiteen maar er is toch iets dat jou overtuigt. Zorg ervoor dat je die emoties aanspreekt in je advertenties. Een goede strategie is daarnaast om de druk op te voeren. Deze promotie is alleen nog vandaag en morgen geldig! Of geef aan hoeveel mensen al gebruik hebben gemaakt van de speciale aanbieding.