Weet je dat het rijden op een fiets er niet alleen voor zorgt dat je fitter wordt en gewicht verliest, maar dat het je ook slimmer kan maken en bijdraagt aan het opbouwen van zelfstandigheid? Afgezien van het feit dat er wordt aanbevolen wekelijks zo’n 150 minuten aan sport te doen, zijn er tal van andere gezondheidsvoordelen die je krijgt door meer tijd op het zadel door te brengen. Dit is wat er met je lichaam gebeurt als je fietst.

Je krijgt meer denkkracht
Allereerst zorgt lichaamsbeweging voor het vergroten van de hersencapaciteit en helpt bij het voorkomen van de ziekte van Alzheimer. Daarnaast worden kinderen positief beïnvloed door tijd te spenderen op een tweewieler. Lichaamsbeweging door middel van fietsen kan van invloed zijn op het onder controle houden van problemen zoals ADHD.

Fietsen verbetert je hartgezondheid
Fietsen is geweldig voor je hart, je belangrijkste levensorgaan. Uit onderzoek blijkt dat personen die dagelijks actief op de pedalen trappen tot zo’n 31 procent minder kans hebben op het ontwikkelen van een hoge bloeddruk. Een inspannende en zware training is trouwens eveneens een geweldige manier om je bloeddruk te verlagen. Het effect is nagenoeg hetzelfde als wanneer je een voorgeschreven medicijn zou innemen.
Wat minder goed voor je hart is het wanneer je tot de conclusie komt dat je fiets is gestolen, daar zit vanzelfsprekend niemand op te wachten. We raden je daarom aan om verschillende fietsverzekeringen naast elkaar te leggen en een keuze te maken uit het aanbod dat het best overeenkomt met jouw wensen en voorkeuren.

Fietsen zorgt voor een betere vetverbranding
Hoe zit het met gewichtsverlies? We kennen vrijwel allemaal advertenties die wijzen op voeding als enige manier om overtollig vet te verliezen. Natuurlijk is voeding hier van grote invloed op. Zonder een gedegen dieet kun je je letterlijk een slag in de rondte trappen, maar zul je weinig verschil merken. Het combineren van voeding met fietsen zet daarentegen wel zoden aan de dijk.
Heb je wat vrije tijd in het weekend en heb je het gevoel dat je een beetje in gewicht bent bijgekomen? Schroom niet de fiets te pakken en lekker naar het strand of bijvoorbeeld naar het park in de buurt te fietsen.

Verlaagd het risico op kanker
Het handhaven van een gezond gewicht, regelmatige lichaamsbeweging en een nauwgezet dieet dragen allemaal bij aan het verlagen van het risico op kanker. Naast fietsen is het aan te raden om veel bladgroenten, magere eiwitten en gezonde granen te eten. Hiermee zorg je dat je immuunsysteem op volle sterkte is en blijft. Ten overvloede wordt hier wederom de combinatie van sporten, fietsen, en gezonde voeding aangeraden voor een langer en gezonder leven.

Verlaagd het risico op de ziekte van Parkinson
De voordelen van ziektebestrijding die fietsen met zich meebrengen bestaan onder meer uit het afweren van de ziekte van Parkinson (PD). Nu zijn we voorzichtig met het trekken van conclusies, we zijn immers geen artsen, maar pak hem beet 20 uur per week fietsen draagt bij aan het verminderen (of zelfs uitbannen) van deze nare ziekte. Nu je dit weet is onze vraag aan jou: wat let je!?

Minder stress
Zo’n beetje Iedereen weet dat lichaamsbeweging kan helpen stress te verminderen. Als je online op zoek gaat naar informatie over deze combinatie, dan kun je daaruit opmerken dat fietsen een van de meest belangrijke stressverlagende activiteiten is. Heb je moeite met het verwerken van de dagelijkse stress op je werk en / of thuis? Maak er dan werk van om regelmatig te fietsen.

Natuurlijk moet het wel een beetje bij je passen. We bedoelen dat ongemotiveerd achter het stuur zitten je niet verder brengt. Aan de andere kant hoef je ook niet binnen een paar weken de Alpe d’Huez te kunnen beklimmen. Je houdt het een stuk langer vol wanneer je er plezier in hebt. Zet bijvoorbeeld een muziekje op, of plan een route langs bezienswaardigheden.

We hebben je inmiddels dusdanig veel voordelen voorgeschoteld, dat je er nu haast niet meer onderuit kunt. Of er ook nadelen zijn aan fietsen? Nul komma nul. Gaat je fiets kapot, doe dan een beroep op je verzekering. Heb je niet zo’n goede conditie? Oefening baart kunst.