Zoekmachine marketing.. en Google.. hoe werkt het?

Er is een hoop te vinden over zoekmachine marketing op het internet. Door de jaren heen hebben de verschillende zoekmachines ook meerdere updates doorgevoerd, waardoor de informatie ook niet altijd meer up to date is welke je zult vinden op het internet. Er zullen echter altijd een paar basisvoorwaarden belangrijk blijven voor het inzetten van zoekmachine marketing. Belangrijk is om altijd in ieder geval te bepalen op welke woorden je gevonden wilt gaan worden. Verkoop je bijvoorbeeld schoenen voor dames en heren, dan is het logisch dat je op beide termen gevonden wilt worden en zet je daar de zoekmachine marketing op in. Verkoop je alleen herenschoenen, dan kan je het beter zo specifiek mogelijk gaan uitvoeren door dan niet op de term schoenen in te zetten, maar op herenschoenen. Of bijvoorbeeld met de plaatsnaam erbij. Dus herenschoenen Utrecht. Hoe specifieker je de doelgroep bepaalt, hoe sneller je resultaten zult zien.

Als je de zoekwoorden hebt bepaalt, dan is het belangrijk om te weten dat er verschillende vormen zijn van online marketing. Makkelijk gezegd heb je betaalde en niet betaald zoekmachine marketing. De niet betaalde marketing duurt vanzelfsprekend wat langer om resultaten te zien, maar kost dus ook geen geld. Je kan dit uitbesteden aan specialisten waardoor de dienstverlening geld kan kosten, maar je betaald niet voor je bezoekers. Deze vorm van zoekmachine marketing noemen we Search Engine Optimalisation (SEO). Iedere website eigenaar en iedere pagina van elke website zou hier mee bezig moeten zijn. Zonder een goede SEO tactiek is het zo goed als onmogelijk om resultaten te krijgen in de zoekmachines. Er zijn inmiddels zo veel websites met zoveel onderwerpen, dat iedere persoon die op internet gaat zoeken via zoekmachines eigenlijk alleen op de eerste pagina van de zoekresultaten gaat kijken. Als je naar jezelf kijkt is het waarschijnlijk ook zo dat je bijna nooit naar de tweede of zelfs derde pagina van de zoekmachine gaat. Daarom is het dus heel erg belangrijk om zoekmachine marketing van de pagina’s van je website zo in te richten dat je gevonden gaat worden op de voor jou belangrijk zoektermen. Je gaat daar niet van de een op andere dag resultaten in zien, het is een lange termijn planning.

De andere vorm van zoekmachine marketing noemen we Search Engine Advertising. In het Nederlands: zoekmachine adverteren. Ook wel Ads genoemd. De meest bekende zoekmachine’s zijn Google en Bing. Daarom zul je vaak de termen Google Ads en/of Bing Ads tegen komen. Dit zijn betaalde mogelijkheden om snel bovenaan de zoekmachine te komen. Omdat er erg veel concurrentie kan zijn op veel zoektermen, geldt ook hiervoor; hoe specifieker je de zoekwoorden bepaalt, hoe beter dit voor je resultaten zal zijn. Verkoop je bijvoorbeeld geen herenschoenen maar alleen maar damesschoenen, dan kan het dus heel duur en zonde van je geld zijn als je op schoenen in het algemeen gaat adverteren. Zorg er dus ook voor dat je een goede lijst hebt met welke woorden voor jou relevant zijn om daar de zoekmachine marketing op in te gaan stellen.