Het aanhoudende personeelstekort is een serieus probleem in de horeca. Zo serieus zelfs, dat sommige restaurants genoodzaakt zijn om de deuren te sluiten. Steeds meer ondernemers hebben te maken met onderbezetting van het personeel. Na jaren van groei, is de verwachting dat het personeelstekort verdere groei in de horeca dit jaar zal belemmeren.

Banen liggen voor het oprapen
Horeca ondernemers staan te springen om personeel. De branche groeit al zes jaar op een rij dankzij de gunstige economische omstandigheden. We eten weer vaker buiten de deur waardoor de druk in de horeca toeneemt. Naar verwachting zijn er in 2025 bijna 100.000 extra mensen nodig. Die blijken knap lastig te vinden. Werken in de horeca wordt nog te vaak als bijbaan gezien waardoor het verloop groot is. Restaurants moeten ieder jaar 45% van hun personeel inwerken en hebben moeite met het vasthouden van personeel.

Volgens Robèr Willemsen, voorzitter van de KHN en horeca ondernemer, ligt de sleutel de komende jaren in het vasthouden van personeel. Hierbij moeten ondernemers inspelen op goed werkgeverschap, voldoende ontwikkelingsmogelijkheden bieden en samen met het onderwijs zorgen voor een grotere instroom. Geen makkelijke opgave blijkt uit de arbeidsmarktmonitor van Stichting Vakbekwaamheid Horeca. Per jaar komen slechts drieduizend nieuwe arbeidskrachten vanuit opleidingen de markt op.

Nog geen oplossing gevonden
Een mogelijke oplossing is vooralsnog niet gevonden. Het tekort aan handen dwingt de branche tot innovatie. Een mogelijk tegengeluid komt uit producenten van apparatuur. Hakvoort Professional, leverancier van professioneel keukenapparatuur, ziet een opkomende trend in slimme apparatuur. Deze apparatuur kan als het ware ‘zelf denken’ waardoor het werk uit handen kan nemen. Dit is o.a. terug te zien bij friteuses die zelf het frituurmandje uit het vet tillen of ovens met voorgeprogrammeerde bereidingsprogramma’s. Met één simpele druk op de knop wordt het gerecht perfect gegaard. Ook wordt er steeds vaker met maaltijdcomponenten gewerkt. Deze voorbereide onderdelen van een gerecht hebben slechts beperkte aandacht van de keukenbrigade nodig. De kwaliteit van deze maaltijdcomponenten wordt steeds hoger. Dat scheelt tijd en expertise maar toch blijven mensen nodig. Apparaten zullen de chef, barman of bediening nooit helemaal kunnen vervangen.