Het was de week van social media op Jalta. De macht van de netwerksites werd verkend in al hun breedte, lengte, hoogte en diepte. 

Kunst en streamwerk

Dat social media het traditionele medialandschap danig hebben omgeploegd, moge genoegzaam bekend zijn. Live ontwikkelingen in het nieuw volgen doe je allang niet meer via ‘ouderwetse’ nieuwssites. Als er ergens in de wereld iets gebeurt, is de nieuwsfeed van Facebook of Twitter duizend maal actueler dan de snelst verversende liveblog. Tot voor kort wisten live televisieuitzendingen het gat met social media redelijk gesloten te houden. Of dat ook zo gaat blijven als gebruikers eenmaal het potentieel van live uitzenden vanaf de eigen telefoon gaan ontdekken, is een andere vraag. In zijn reportage wijst Jeroen Langelaar erop dat smartphone-enabled livestream sites als Meerkat en Periscope voorlopig nog niet het revolutionaire effect hebben dat Facebook en Twitter hebben gehad. Maar zoals het Chinese YY.com (300 miljoen unieke gebruikers) laat zien, hebben dergelijke sites wel degelijk een enorm potentieel. Niet alleen live nieuwsuitzendingen hebben concurrentie te vrezen, ook vermaak-tv zal zich moeten voorbereiden op verlies aan kijkers en dus uiteindelijk ook aan reclameomzet.

Zelfs de zo gezapige kunstwereld, die al sinds mensenheugenis wordt gerund door een oligarchie van kenners en handelaren, lijkt niet aan de democratiserende werking van social media te ontspannen. Karin Nullamento besprak dit proces van sluipend machtverlies aan de hand van het werk van het 15-jarige Instagramfenomeen Annegien Schilling. Zonder lovende recensies of forse investeringen van de gevestigde kunstorde wist zij met haar fotokunst toch in korte tijd een miljoenenpubliek te bereiken.

7500

Ook een site als Jalta is in grote mate afhankelijk van social media voor zijn bestaan. Onze artikelen krijgen alleen bij een breder publiek bekendheid als u, onze zeer geachte abonnees, besluiten ze met hen te delen. Het is de best denkbare vorm van reclame die we ons kunnen wensen – geen aanbeveling werkt immers beter dan die van mensen in uw eigen sociale netwerken. En anders dan traditionele vormen van reclame is deze nog gratis ook! Dat u dat delen ook inderdaad in grote mate doet, zagen we deze week weer. Het artikel van Adjiedj Bakas, waarin hij zijn tienpuntenplan voor de vluchtelingencrisis presenteerde, werd bijna 600 keer gedeeld. Bart Schuts column waarin hij vaststelde dat op Australische stranden nooit dode peuters aanspoelen, zelfs 7500 keer. Namens de hele redactie buitengewoon dank met deze blijken van steun voor ons werk. Ook voor volgende week geldt weer: blijf ons lezen. En vooral: blijf ons delen!