Leon Korteweg over religiekritiek en valse racismebeschuldigingen. 

 

Laten we het nogmaals rustig uiteenzetten, ok?

“Moslim” is geen huidskleur of iets anders waarmee je wordt geboren. Het hebben van een religie is een keuze. Je bent er misschien als kind met eentje opgevoed en verboden om een andere aan te hangen, maar als volwassene is het je eigen verantwoordelijkheid om een religie aan te nemen, te houden of te verlaten.

“Hijab” is geen huidskleur of iets anders waarmee je wordt geboren. Het dragen van een hoofddeksel is een keuze. Je bent er misschien als kind met het dragen van eentje opgevoed  en verboden om een andere te dragen, maar als volwassene is het je eigen verantwoordelijkheid om een standaard hoofddeksel aan te nemen, te houden of te laten.

Gezien het feit dat beide keuzes zijn, kan kritiek erop strikt gesproken onmogelijk een vorm van “racisme” zijn. Die term wordt veel te vaak gebruikt als een debate stopper, en om de individuele verantwoordelijkheid van mensen in deze kwesties te proberen op te heffen.

Je KIEST ervoor om moslim te zijn of een hijab te dragen, elke dag; je zou er in principe vandaag mee kunnen stoppen. Net zoals ik nu meteen zou kunnen besluiten atheïsme te verlaten en, zeg, me te bekeren tot het christendom en de hele dag en kruisje of rozenkrans om mijn nek te dragen. En mensen zou het volkomen vrij staan om die keuze uit te dagen, net zoals ze vandaag de dag mij mogen bekritiseren dat ik atheïst ben of als bijv. een atheïstisch T-shirt of kettinkje zou dragen.

Zeker in een vrije samenleving zouden we allemaal de vrijheid moeten hebben om onze religieuze affiliatie en daarmee geassocieerde kledij te veranderen, ondanks sociale druk van onze (on)geloofsgenoten om ermee door te gaan.

Maar zelfs in een onvrije samenleving zoals Iran (zie foto van de “My Stealthy Freedom”-campagne, waar Iraanse vrouwen tegen de verplichte hoofddoek protesteren) is het mogelijk om opgelegde dress codes aan te vechten. Ook in Saoedi-Arabië kun je verplichte geloofsregels trotseren; hoewel het streng-islamitische koninkrijk atheïsme als terrorisme ziet en dit met de doodstraf bestraft is het atheïsme in opkomst en is 5% van de Saoedische bevolking ongelovig.

Because they could change them, it would still not be “racist” to question even Saudi and Iranian people’s faith or clothing. So let’s quit saying as if it is.

Let op: de rationele islamkritiek die ik hier lever met filosofische argumenten, is natuurlijk heel wat anders dan xenofobie. Zeggen dat moslims hier niet mogen wonen (ik vind uiteraard van wel) of spreken van ‘kopvod’ e.d. is verwerpelijk; moslims lastig vallen of hoofddoeken afrukken (wat helaas gebeurt) is absoluut onacceptabel. Dan laat je moslims – al dan niet hoofddoekdragend, want dat doen miljoenen moslimvrouwen niet, het hóeft namelijk niet – die keuze niet. Kritiek dient enig intellectueel niveau te hebben en er zou geen oppervlakkige vreemdelingenhaat achter moeten worden verscholen.

 

Afbeelding: © My Stealthy Freedom