Stop Kindermarketing! Ja, helemaal mee eens, kinderhandel is al schandalig maar om die arme schapen dan ook nog te slijten aan dwangarbeid-slavendrijvers of prostitutiebazen doormiddel van een marketingcampagne, echt, waar moet het naartoe met de wereld.

Oh wacht.

Het gaat om marketing vóór kinderen, niet ván kinderen. Nou dat valt dan weer mede, maar waar moeten de tere bloempjes nu weer tegen beschermd worden dan? Reclames die het roken en drinken aanmoedigen zijn al decennia niet meer op de jeugd gericht. (Heeft enorm geholpen trouwens, al die overheidsbetutteling. Kuch.) Die doodenge clown van McDonald hoor je gelukkig ook weinig meer over, misschien dat de hamburgerketen hem heeft verkocht aan een zieltogend Roemeens circus ofzo.

Maar nu mag ongezond eten ook al niet meer met reclame en marketing worden aangeprezen. Want kinderen zijn allemaal te vadsig en dat komt door win-acties, tekenfilmfiguren die snoep aanprijzen en meer van zulke gemene paarsebroeken-trucjes. Uh-huh. Dus of de overheid even wil ingrijpen en dingen verbieden, want de branche blijft gewoon proberen om hun waren aan kinderen te slijten. Foei. Heel gek, snoepfabrikanten en frisdrankverkopers die een commercieel bedrijf runnen, winst moeten maken en dan zomaar hun afzetmarkt betrekken in hun reclames!

De activisten achter StopKindermarketing vinden dat marketing gericht op kinderen tot en met 13 jaar alleen voor gezonde producten mag zijn. En liefst trekken zij die grens op naar 16 jaar. “De marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen is één van de belangrijke factoren voor het ontstaan van een ongezond voedingspatroon – en daarmee overgewicht – bij kinderen. Het beïnvloedt voedingskennis, voedingsvoorkeuren, koopgedrag en consumptie door kinderen en hun ouders.

Hee. Die laatste 3 woorden. “En hun ouders.” Wacht es effe. Marketing van junkfood zorgt voor overgewicht, aldus de KapiteinKoek-haters. Maar ze vergeten dat ouders de boodschappen doen. Nou zijn kinderen die om snoep drammen reuze tergend. Maar het is niet een reclamespot of een kleuter die overgaat tot de aanschaf van een fles cola of zak chips, maar de ouder. Volgens mij zijn het nog altijd ouders die hun kinderen opvoeden en niet marketingcampagnes en/of de overheid. Zeker bij kinderen tot en met een jaar of 10 is de voedselinname vrij eenvoudig te controleren.

Moet je wel een beetje ruggengraat hebben om je niet te laten piepelen door een drenzend jong dat een Kindersuprise-ei blieft. Misschien moeten sommige ouders het idee laten varen dat kinderen een gelijkwaardige overlegpositie hebben in het huishouden in het algemeen en de boodschappen in het bijzonder. En het malle moderne idee afschaffen dat je de vriend(in) van je kroost bent die ze vooral aardig moeten vinden, in plaats van de opvoeder die ze min of meer heelhuids als volwaardig lid der maatschappij aflevert op hun 18e. Dan zou je dus kunnen stellen dat betuttelregeltjes voor reclame helemaal niet nodig zijn. Kleine kinderen zijn kleine kinderen, die willen baden in Nutella, ontbijten met kokosmakronen en voor het avondeten chips met fanta en zure matten toe. Ouders zijn er om ‘NEEN’ te zeggen. De overheid moet de industrie en ouders niet als kleine kinderen behandelen, en het gejengel van betuttelclubs bij het schap met aantrekkelijk uitgestalde wetgeving en verbodjes gewoon negeren.

Beeld cc: Thomas Rosenau