Mooi stuntje van de SGP, een groot billboard dat de schade van buitenechtelijk seksueel vertier onder de aandacht moet brengen. De mannenbroeders hebben het project gecrowdsourced en haalden genoeg eurootjes binnen om de campagne mee te bekostigen, dus gelukkig is er geen overheidsgeld gemoeid met anti-vreemdgaanborden.

Kunnen we die malle gristenen met hun suffe moraal uitlachen om hun betutteling, en meewarig grapjes maken over hun hypocrisie omdat bijvoorbeeld incest nog altijd een bible belt-familiespel is (maar dat is geen vreemdgaan, in huiselijke kring mag dat gewoon), maar dat is te makkelijk.

Er is best iets te zeggen voor het opkomen voor bepaalde principes. Als commerciële partijen reclame maken voor sites die nadrukkelijk niet zijn opgezet voor het opdoen van contacten, maar voor het faciliteren van vreemdgaan, mag je daar iets van vinden en openlijk een andere moraal uitdragen. Ik ga er van uit dat dergelijke sites nauwelijks of in minderheid benut worden door mensen die een eerlijke open relatie hebben, en vooral hun geld verdienen door mensen te helpen hun geliefde te bedriegen. Dat is niet erg chic, hoewel de hoofdverantwoordelijkheid voor zulks natuurlijk bij de gebruiker van de site ligt.

Als buitenechtelijke amourettes uitkomen (en dat doen ze meestal), leidt dat tot een hoop ellende in een relatie, in gezinnen en uiteindelijk, als de schade te groot is en de relatie kapot, ook in de maatschappij. De politiek, in casu de SGP, heeft zich niet te bemoeien met het seksleven van mensen en dat doet zij in dit geval ook niet. De SGP waarschuwt slechts voor de gevolgen van het bedriegen van je geliefde. Dat is overigens iets anders dan buiten de deur neuken per se, er zijn relaties waarin partners daar afspraken over hebben. Het is slim van de SGP om in te zetten op een aanval op (het faciliteren van) bedrog, en niet van de seks op zich.

Dus, we hebben een zelfbetaalde campagne die een standpunt uitdraagt dat past bij de SGP. De partij maakt zich niet schuldig aan al te middeleeuwse verbodsretoriek. En het probleem dat zij aankaarten is inderdaad een verwoestende factor in relaties. Niet buitenechtelijke seks per se, maar bedrog wel.

Toch wringt er iets.

En wel dit. De hele operatie riekt nogal naar een zeer geslaagde PR-stunt voor de SGP. Het gehoofdschud over het besodemieteren van je geliefde en daarbij onder andere via DWDD opzichtig meeliften op de bekendheid van avontuurtjessites is meer een kapstokje dan Het Grote Issue. Wat betreft publiciteit voor de SGP en haar standpunten is de campagne top. Maar qua effectiviteit voor het zogenaamde doel, namelijk jokkende schuinsmarcheerders op andere gedachten brengen, slaat dit geen deuk in een pakje boter. En dat weten de slimme grefo’s best.