Grote bedrijven zoals Unilever en Mars dreigen te stoppen met advertenties op sociale media zoals YouTube en Facebook. Dat maakte de bedrijven respectievelijk vandaag en een paar maanden geleden bekend. Dat kan erg nadelig zijn voor Google, die eigenaar is van YouTube.

De reden voor de terugtrekking is het feit dat haatdragende en gevoelige content op de media verscheen. Reclames van de multinationals stonden bijvoorbeeld naast video’s waarin schaars geklede kinderen te zien waren met daaronder seksueel getinte reacties.

Het is verbazingwekkend en haast moeilijk te geloven dat een groot bedrijf als Google deze misstanden niet heeft gezien. De zoekmachine moet beter op zijn passen letten, zeker omdat het een toonaangevend bedrijf is met onmetelijk veel bezoekers. Het signaal van Unilever en Mars is uitmuntend. Mores boven winstbejag, zo zou elk bedrijf moeten zijn.

Het is te hopen dat Google en Facebook beter op hun content letten. Dat is niet alleen beter voor henzelf, ook voor hun bezoekers. Met het besluit van Unilever en Mars hebben ze eigenlijk weinig keus.

Afbeelding: Wikimedia, Wikipedia Commons