Voor insurgenten (en bijbehorende milities) is het van groot belang om meer steun te hebben dan van mannen met een AK47 alleen. Er zijn ook vrouwen nodig die opkomen voor “de goede zaak”. Zeker wanneer deze mannen zich regelmatig schuldig maken aan verkrachting, mishandeling, vrouwenhandel en het hele ABC aan oorlogsmisdaden, want daarmee win je geen harten en hoofden. Dat mogen de dames doen. Juist door de vrouwonvriendelijke inborst van ISIS lijkt dat op het eerste gezicht onbegrijpelijk: jonge meiden in de leeftijdscategorie van 13-22 die afreizen naar Syrië of Irak om zich bij ISIS te voegen. Het zogeheten Umm-netwerk op Twitter, Tumblr, Ask.fm en Kik laat zien hoe deze jonge meiden uitgebreid worden ge-groomed en klaargestoomd voor hun taak in het kalifaat.

Screen Shot 2015-02-07 at 14.11.21Veel van deze jonge meiden voeren hun digitale accounts onder de noemer “Umm”, een titel die vrouwen normaliter na de geboorte van hun eerste zoon krijgen. De mannelijke, en meer bekende, tegenhanger hiervan is “Abu”. Dit is met name bedoeld om zichzelf een “serieuzer” imago aan te meten, namelijk die van een vrome doch strijdbare moslim met oprechte intenties richting de radicale gemeenschap. De bekendste dames zijn de “senioren” binnen het netwerk, te weten Sham (een 26-jarige arts uit Malaysia) en Umm Layt (de 20-jarige Britse radiologie-studente Aqsa Mahmood). Zowel Sham als Umm Layt houden eveneens een “Diary of a Muhajira” (iemand die “hijrah”, de bedevaartsreis naar het kalifaat, heeft gemaakt) bij via Tumblr. Via instant messaging service Kik of Ask.fm kunnen would-be muhajira’s contact opnemen met de vrouwen. Het is namelijk niet zo dat iedereen zomaar kan afreizen naar het kalifaat: iemand van binnenuit zal garant moeten staan voor de goede intenties van de aspirant muhajira. Daarom waarschuwen de vrouwen ook dat nieuwelingen waarschijnlijk binnen 24u getrouwd zullen zijn en hun rol grotendeels binnenshuis zal zijn.

Screen Shot 2015-02-07 at 11.48.03Daar waar de propaganda voor mannen bestaat uit “stoere mannendingen”, proberen deze jonge vrouwen voornamelijk een heel warm, huiselijk beeld uit te dragen naar aspirant muhajira’s. Zeker de onderlinge band die vrouwen creëren in Makkar (een verzamelpunt van waaruit ze worden toegewezen aan een bepaalde stad of strijder) wordt vaak genoemd. De meiden wisselen foto’s uit van lekkernijen, zonsopgang, kittens (jazeker, kittens), designer schoenen en verzuchtingen van een gebrek aan passion for fashion binnen het kalifaat. Maar ook het huwelijk is een groot feest: romantische plaatjes van de dames met hun heldhaftige strijders passeren de revue, afgewisseld met Buzzfeed-achtige top 10’s van “weetjes en feitjes” uit het kalifaat. Wist je trouwens dat de Eufraat de favoriete plek is van verloofden om naar toe te gaan, en dat pasgetrouwde broeders zeven dagen vrij en $700 krijgen van het kalifaat. Tegelijkertijd wordt er ook volop geadverteerd met de offline vriendschappen: de meiden die in dezelfde steden wonen posten vaak selfies met elkaar of bloggen over het belang van vriendschap. Uiteraard voorzien van emoji’s en online slang: er wordt wat afge-#LOL’d in het kalifaat. Het is tenslotte een warm bad vol zusters en deze online propaganda moet vooral laten zien hoe “normaal” het leven daar eigenlijk is: Dat afreizen naar het kalifaat simpelweg een “lifestyle choice” is, en de barre boze verhalen die de ronde doen vooral niet op de werkelijkheid berusten.

Helaas voor de naïeve, aspirant jihad-bruidjes vertellen de ontsnapte vrouwen uit ISIS een heel ander verhaal: zo worden ook bruiden soms dermate gewelddadig seksueel misbruikt, dat zij naar het ziekenhuis moeten worden afgevoerd. Ook hebben enkele bruiden van jihadisten Yezidi-meisjes (soms zelfs leeftijdsgenootjes) geholpen om te vluchten uit het kalifaat. Tegelijkertijd is het angstvallig stil geworden rond twee ISIS-postergirls, de Oostenrijkse Samra Kesinovic (17) en Sabina Selimovic (15), nadat zij te kennen gaven spijt te hebben van hun reis. Samra is mogelijk omgekomen in Syrië, Sabina is verdwenen.

Screen Shot 2015-02-07 at 11.25.50Dit laat zien dat het noodzakelijk is voor Westerse veiligheidsdiensten zich niet enkel te concentreren op de Abu’s, maar tegelijkertijd oog te hebben voor bewegingen binnen het Umm-netwerk. Deze intelligente en universitair opgeleide vrouwen van half twintig die dergelijke propaganda verspreiden in de hoop jonge tieners de oversteek te laten maken, maken zich feitelijk schuldig aan kwaadaardige kinderlokkerij. Het zijn als de tantes die hun eigen nichtjes besnijden: onderdrukking in het kalifaat vindt niet alleen plaats door mannen, maar wordt ook zeker actief gepropageerd door een handjevol vrouwen die er zelf beter van worden. Want ook binnen het kalifaat draait het om macht. De lust hiernaar is, zo blijkt maar weer eens, niet sekse-afhankelijk.