Gisteravond was ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers bij Pauw om uit te leggen dat haatmisdrijven volgens hem strenger bestraft moeten worden. Hij noemde als voorbeeld het incident bij het joodse restaurant Hacarmel in Amsterdam. De Syrisch-Palestijnse man die verdacht wordt van het vernielen van een ruit wordt echter niet vervolgd voor terrorisme door het OM.

 

Waakzaamheid

Dat Segers en vele anderen zich zorgen maken over antisemitisme is natuurlijk een goede zaak. Europa kent een lange traditie van antisemitisme, culminerend in de Holocaust. De angst is dat de joden straks misschien weer zullen worden vervolgd. We moeten daarom waakzaam zijn.

Niettemin is er in de hedendaagse discussie iets bijzonders aan de hand. Niet zelden wordt de strijd tegen antisemitisme op één lijn geplaatst met kritiek op de islam en de komst van vluchtelingen naar Europa. We zouden het antisemitisme importeren door moslims toe te laten in ons land. De strijd tegen antisemitisme gaat in sommige gevallen dus hand in hand met xenofobie, moslimhaat en racisme. Dat is zeer kwalijk.

 

Lucassen en Van de Kamp

Migratiewetenschapper Leo Lucassen heeft ontdekt dat er helemaal geen verband bestaat tussen de komst van vluchtelingen naar Nederland en de groei van antisemitisme. Dat is een gevaarlijk rechts frame. Daarnaast komen islamofobie/moslimhaat en racisme tegen ‘mensen van kleur’ vaker voor. Antisemitisme krijgt echter buitenproportioneel veel aandacht.

Lucassen staat in deze analyse niet alleen. Rabbijn Lody van de Kamp is van mening dat de ophef na de ‘aanslag’ op het joodse restaurant sterk overdreven is. In Wenen, Brussel en Frankrijk zijn er terroristische aanvallen op joodse doelen geweest, maar in Nederland valt het volgens de rabbijn reuze mee. Van de Kamp vindt het verontrustend dat uitgerekend de PVV zich zo zorgen maakt over het antisemitisme. Dat kun je volgens Van de Kamp niet los zien van het islamdebat in Nederland. De PVV is pro-joods niet uit liefde voor de joden, maar vanwege haat tegen moslims.

 

Kritische vragen

Terug naar Gert-Jan Segers. Er valt wel wat voor te zeggen om hate crimes strenger te bestraffen. In onze samenleving mag er voor antisemitisme, moslimhaat, racisme enzovoort geen plaats zijn.

Toch blijft het lastig. Wie bepaalt of iets een haatmisdrijf is of niet? Zouden de activisten ‘Geen 4 mei voor mij’ zich schuldig hebben gemaakt aan een haatmisdrijf als zij de dodenherdenking daadwerkelijk hadden verstoord? Is Zwarte Piet een haatmisdrijf? Of alleen als Pegida-activisten zich als Zwarte Piet verkleden? En wat moet je doen als de dader straks ontkent dat hij doelbewust een joods doelwit heeft uitgekozen, maar beweert dat dit puur toeval was? Hoe krijg je het dan juridisch rond?

 

Afbeelding: Wikimedia / Wikipedia Commons