theme-sticky-logo-alt
belangrijke-tips-thuiswerkers

8x Belangrijke Tips die Thuiswerkers Moeten Weten!

Thuiswerken is het nieuwe normaal – hoe gedij je in deze nieuwe werkomgeving? Met familieleden, huisdieren en zoveel andere afleidingen thuis, kan het moeilijk zijn om over te stappen op deze nieuwe werkstijl. Je zult merken dat je die wandelingen naar je favoriete koffiehuis, lunches op kantoor met je collega’s of zelfs persoonlijke vergaderingen in de directiekamer mist. Het is een heel andere dynamiek die een beetje lastig kan zijn om naar over te stappen, maar als je het goed doet, kan het leiden tot meer succes in je werk.

Hier zijn onze 8 tips om succesvol thuis te werken:

1. Handhaaf je ochtendroutine

laptop-werken-thuis

Een ochtendroutine aanhouden is de sleutel tot het beginnen van je werkdag. Houd een routine aan door op dezelfde tijd wakker te worden, te douchen en je aan te kleden alsof je elke ochtend naar kantoor gaat. Door je gewoon klaar te maken, begin je beter aan je dag. Als je thuis in je pyjama blijft werken, kun je uiteindelijk ongemotiveerd raken om je werk af te krijgen. Houd je aan je dagindeling en vergeet niet tijd vrij te maken voor lunch en pauzes voor een productieve dag.

2. Installeer hoogwaardige technologie

Slechte technologie, zoals een verouderd computersysteem of een zwakke internetverbinding, kan je werkdag frustreren. Ze kunnen je in verlegenheid brengen tijdens videogesprekken wanneer je stem of video uitvalt of het missen van belangrijke updates die je productiviteit verlagen. Daarom moet je investeren in hoogwaardige technologie die je thuiswerkbehoeften volledig ondersteunt, zoals een Macbook met een glasvezel internetverbinding.

3. Richt een thuiskantoor in

Je thuiswerkplek moet ergens zijn waar je je afgescheiden voelt van de afleidingen van je niet-werkende leven. Idealiter heeft je werkplek een deur om ongewenst geluid buiten te sluiten. Als je op een laptop werkt, is het misschien een goed idee om te investeren in een tweede monitor voor je computer. Met twee schermen verdubbel je je virtuele werkruimte en kun je veel taken efficiënter uitvoeren. Het is ook essentieel dat je thuiswerkplek natuurlijk licht heeft. Natuurlijk licht stimuleert de vitamine D opslag in je lichaam en is goed voor je geestelijke gezondheid en productiviteit.

4. Neem meer pauzes

In eerste instantie zou je kunnen denken dat thuiswerken betekent dat je minder moet werken. Recente studies hebben echter aangetoond dat mensen thuis vaak twee tot drie uur meer werken dan op kantoor. Toen je op kantoor werkte, nam je waarschijnlijk meer pauzes dan je je realiseerde: lopen om koffie te halen, praten met je collega’s, van je kantoor naar een ander deel van het gebouw lopen voor vergaderingen en nog veel meer.

Het is belangrijk dat je af en toe opstaat en een pauze neemt, of dat nu een wandeling is, iets te eten maken, een vriend of familielid bellen, of iets anders, zolang je je hersenen voor een korte periode actief loskoppelt van je werk. Als je blijft zitten en 5 dagen per week 8 uur per dag op één plek werkt, zul je snel een burn-out krijgen.

5. Sta op en beweeg

werken-van-laptop-thuis

Als je kantoor aan het einde van de gang is, is het nog belangrijker om op te staan en te bewegen tijdens je werkdag. Als je tussen vergaderingen door tijd inplant om te staan, te stretchen en rond te lopen, verhoog je je energie, maak je je hoofd leeg en dat is goed voor je gezondheid!

6. Kijk waar ruimte is voor verbetering

Denk na over manieren waarop je de manier waarop je thuis werkt, zou kunnen verbeteren. Als je een kamer hebt met een comfortabelere temperatuur of met een raam dat veel licht binnenlaat, zou je dan daar kunnen werken? Onderzoek hoe je met anderen samenwerkt. Zijn er andere manieren om online contact te maken of nieuwe software die je kunt gebruiken om het proces te helpen?

7. Blijf verbonden

Hoewel thuiswerken voordelen heeft, kun je je ook meer geïsoleerd voelen. Maar er zijn veel manieren om in contact te blijven met de mensen die belangrijk voor je zijn, zodat je hun geestelijk welzijn en dat van jezelf een boost geeft. Zowel op als buiten het werk is menselijke interactie belangrijk, dus plan videogesprekken en pak de telefoon in plaats van te e-mailen. Als je het moeilijk vindt om thuis te werken, praat dan met je collega’s of manager over je zorgen. En vergeet niet dat je collega’s waarschijnlijk hetzelfde voelen als jij. Vraag hoe het met hen gaat en of er manieren zijn waarop jullie elkaar kunnen steunen.

8. Gebruik je vakantiedagen om een mentale gezondheidsdag op te nemen

Gebruik je vakantiedagen om hele dagen vrij te nemen en je hersenen tot rust te laten komen. Mentale gezondheid wordt gemakkelijk beïnvloed door plotselinge veranderingen in routine – zoals werken buiten kantoor – het is belangrijk om prioriteit te geven aan je welzijn, hoe dat er voor jou ook uitziet. We raden je aan om je vakantiedagen op vrijdag of maandag te gebruiken, vlak voor het weekend, om die vrije dagen optimaal te benutten.

15 49.0138 8.38624 arrow 0 bullet 1 4000 1 0 horizontal https://jalta.nl 300 0 1