Met deze week o.a. een ode aan een clown en een acrobaat, de rijkdom van Groningers en de nieuwste Spider-Man.

 

Voor alle vriendjes en vriendinnetjes

Wat, nog nooit in Familietheater Flamingo in Vlaardingen geweest? Okee, ik beken: ik ook niet. Maar de komende tijd ga ik er zeker een keer een kijkje nemen, want dit weekend opent daar de tentoonstelling Bassie & Adriaan – Voor alle fans. Jazeker: ’s lands beroemdste clown en acrobaat (wie van ons is er niet groot mee geworden?) krijgen eindelijk de eer die ze toekomt, namelijk een eerbetoon in de vorm van een uitgebreide expo die een kijkje biedt in hun wereld. Wat de fans kunnen verwachten? Wel, denk aan vele rekwisieten (o.a. de kroon, de schatkist en de steen), de enige echte Robin de Robot en uiteraard de bekende auto plus caravan. Ook leuk: aandacht voor het begin van hun carrière, toen Bas (geb. 1935) en Aad (geb. 1942) van Toor nog door het leven gingen als het acrobatenduo ‘The Crocksons’. Tip voor degenen die niet bekend zijn met die periode uit hun leven: check eens een filmpje van hun optredens op YouTube. Je herkent in die lenige jongens nauwelijks het olijke tweetal dat jaren later ons land zou veroveren als Bassie & Adriaan. En ook al zijn ze inmiddels met pensioen, ze blijven een begrip. Zeg maar gerust: een stukje jeugdsentiment. Een bezoek waard dus, dat Familietheater Flamingo -of in elk geval t/m 3 september, want tot dan is de tentoonstelling te zien. Bassie en Adriaan zullen er bovendien geregeld hoogstpersoonlijk rondlopen!

Meer info? Klik hier. 

Kunst met humor

Wat zeiden Bassie en Adriaan ook alweer steevast? Oh ja: wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen. Mooi bruggetje naar het volgende agendapunt, want lachen kunt u nog bijna de hele zomer in het Frans Hals Museum en De Hallen Haarlem; op deze locaties is nog t/m 10 september de omvangrijke tentoonstelling Humor. 101 jaar lachen om kunst te zien. Deze illustreert hoe kunstenaars humor als inspiratiebron hanteerden. Humor die -sinds de komst van dada in 1916- heeft gezorgd voor een frisse wind in de vaak serieuze en hoogdravende kunstwereld. In De Hallen Haarlem is de expositie helemaal opgezet in de geest van dada, die rebelse kunstbeweging die met veel rumoer en humor protesteerde tegen de burgercultuur en de Eerste Wereldoorlog. Getoond worden werken van o.a. J.H. Moesman, Pieter Engels, Wim T. Schippers, Woody van Amen en Teun Hocks. In het Frans Hals Museum, een stukje verderop, staan karikaturen van en parodieën op beroemde kunstwerken centraal. In navolging van Marcel Duchamp -die ooit de Mona Lisa van een snor en baardje voorzag- lieten Herr Seele & Kamagurka, Ger van Elk, Lucassen, Peter Pontiac e.v.a. zich ook inspireren tot geestige varianten op de klassiekers.

thumbnail_humor

Meer info? Klik hier.

Wie het breed heeft

Zeg ‘Groningen’ en velen denken tegenwoordig vast direct aan aardbevingen en scheuren in de muren van monumentale boerderijen, maar van dat soort problemen hadden de vooraanstaande Groningse families uit de 17e en 18e eeuw nog geen last. Zij woonden in betrekkelijke rust op borgen (versterkte kastelen) en in stadspaleizen. De bewoners van de zgn. Ommelander borgen hadden bovendien vaak ook nog een riant huis in de stad en de rijke burgers hadden buitenverblijven in Haren of langs de diepen in de veenkoloniën. De meeste van deze panden zijn inmiddels helaas verdwenen, maar wie toch graag wil weten hoe de wereld van de welgestelde Groningers van weleer eruit zag, die kan hun rijkdom nog terugvinden in bewaard gebleven afbeeldingen, bouwfragmenten en allerhande huisraad, dat vervaardigd werd door de beste kunstenaars, zilversmeden en meubelmakers. De tentoonstelling Rijk in Groningen – Borgen en Stadspaleizen 1600-1800 in het Groninger Museum (te zien t/m 12 november) brengt de grootste schatten uit deze periode samen.

Meer info? Klik hier.

Eigen mode

Dit jaar viert het Centraal Museum dat het precies een eeuw geleden is dat in Utrecht de eerste betaalde modeconservator werd aangenomen -wereldwijd een bijzonder feit! Deze jonkvrouw Carla de Jonge wist in korte tijd een heuse vaste kostuumopstelling te realiseren en breidde de modecollectie al snel behoorlijk uit. Het begin van een prachtige eigen verzameling voor het Centraal Museum, al is de focus van het verzamelbeleid gedurende 100 jaar wel behoorlijk veranderd: van het vergroten van de historische kostuumcollectie naar de nadruk op conceptuele en hedendaagse (inter)nationale mode. Anno 2017 is het de hoogste tijd voor een nieuwe modetentoonstelling die ruim 100 hoogtepunten uit de eigen depots in de spotlights zet; van 18e-eeuwse robes tot moderne experimentele herenpakken. Uit de Mode, vanaf dit weekend te zien t/ 22 oktober, toont de rijkheid en diversiteit van de collectie, maar vooral ook die van de mode zelf.

thumbnail_uit de mode

Meer info? Klik hier.

Van New York naar Maastricht

Het Bonnefantenmuseum, het museum voor beeldende kunst in Maastricht, presenteert momenteel het omvangrijke retrospectief van Raymond Pettibon (geb. 1957), een van de belangrijkste hedendaagse Amerikaanse kunstenaars. Zijn hele oeuvre -dat bestaat uit ruim 20.000 werken, variërend van tekeningen en kunstenaarsboeken tot platenhoezen en installaties – wordt gekenmerkt door de onlosmakelijke verbinding tussen tekst & beeld en laat zich moeilijk in een hokje plaatsen; het vormt op zichzelf haast een buitencategorie binnen de kunst. De tentoonstelling A Pen of All Work, die tot begin april nog in New York te zien was en nu t/m 19 oktober in Limburg is neergestreken, omvat ruim 700 creaties uit de periode van de jaren 60 tot heden en toont het uitzonderlijke en invloedrijke oeuvre van Pettibon  met een accent op de literaire en intellectuele kwaliteiten in zijn werk.

Meer info? Klik hier.

Wat is er deze week nieuw in de bioscoop? Een van harte aanbevolen greep uit het aanbod:

In het superheldenvehikel Captain America: Civil War (2016) mocht de jonge acteur Tom Holland zijn opwachting maken als de nieuwe Spider-Man. In een bijrolletje weliswaar, maar nu heeft de nieuwbakken spinnenman dan zijn eerste eigen film, genaamd Spider-Man: Homecoming. Waarmee de zoveelste Spider-Man film van deze eeuw een feit is, want na Tobey Maguire en Andrew Garfield -die de rol van de superheld respectievelijk drie en twee keer vertolkten- is dit inderdaad alweer de derde poging om Spider-Man een frisse herstart (lees: reboot) te geven.

Spider-Man2

Grote verschil is dat de avonturen van de scholier Peter Parker, die er een interessant dubbelleven op nahoudt, deze keer vooral heel luchtig worden gehouden. Regisseur Jon Watts zadelt zijn protagonist in het bekende blauw-rode pakje (nog) niet op met teveel drama en/of epische gevecht-scènes. Nee, deze Spider-Man mag vooral lekker puberen en een beetje overmoedig klooien met zijn superkrachten. Natuurlijk is er wel een slechterik die verslagen moet worden (een heerlijke Michael Keaton als The Vulture) en is er een ‘wijze’ mentor die de onstuimige tiener in toom probeert te houden (Robert Downey Jr. als Iron Man), maar verder is Spider-Man: Homecoming verfrissend weinig hoogdravend en lekker amusant. Kom maar op met deel twee!