Met deze week o.a. de straatkatten van Istanboel, de onderwereld van Amsterdam en de badcultuur van het oude Rome.

Film

Wat is er nieuw in de bioscoop deze week? Een van harte aanbevolen greep uit het aanbod:

-Kattenliefhebbers opgelet! Laat die o zo leuke doch vluchtige filmpjes op YouTube even voor wat ze zijn en koop een kaartje voor de documentaire Kedi (Turks voor ‘katten’), die nu eindelijk ook in ons land te zien is. Regisseur Ceyda Torun volgt hierin een aantal zwerfkatten die de straten van Istanboel bevolken en de mensen die zijn uitverkoren om voor hen te mogen zorgen. Mogen zorgen? Ja, dat leest u goed; het zijn de eigengereide pluizige viervoeters die de mensen uitkiezen en niet andersom. En sommige katten zijn opvallende persoonlijkheden met toepasselijke bijnamen als ‘psychopaat’, ‘ritselaar’, ‘charmeur’ en ‘gentleman’. Deze laatste kat is door de eigenaars van het eetcafé waar hij ooit is komen aanlopen zo genoemd omdat hij manieren heeft; hij valt de klanten op het terras niet lastig en komt nooit naar binnen. Als hij honger heeft begint hij gewoon heel enthousiast met zijn poten op de ruit te slaan. Kedi levert aandoenlijke taferelen op en portretten op –niet alleen van de katten, maar ook van de mensen die hen toegewijd zijn. De kijker wordt meer dan eens duidelijk gemaakt dat Istanboel zonder de duizenden straatkatten een deel van zijn ziel zou verliezen en dat het voor sommigen bijna een religieuze roeping is om voor de dieren te zorgen. En dit allemaal terwijl we prachtige shots van Istanboel voor onze kiezen krijgen. Misschien net een tikje te romantisch allemaal, maar dat zal kattenliefhebbers een worst wezen. Gaat dat zien!

Nile_Hilton_Incident

-Van een heel andere orde is de grimmige thriller The Nile Hilton Incident, waarvoor regisseur Tarek Saleh zich liet inspireren door een geruchtmakende moordzaak uit 2008. Toen werd zangeres Suzanne Tamin in een hotelkamer in Dubai dood aangetroffen; haar keel was doorgesneden. Omdat er aanwijzingen waren dat iemand uit de hogere Egyptische kringen er iets mee te maken had, werd de zaak in eerste instantie angstvallig in de doofpot gestopt. In de film zien we hoe politieagent Nourdin (Fares Fares) geconfronteerd wordt met een soortgelijke zaak, alleen vindt de moord nu plaats aan de vooravond van de Arabische Lente en in een hotel in Caïro, vlakbij het inmiddels welbekende Tahrirplein. Bij het onderzoek loopt Nourdin vast in een corrupt systeem, terwijl hij tegelijkertijd te maken krijgt met de ontevreden geluiden van het volk dat het allemaal niet langer pikt. En aan welke kant staat hij eigenlijk? Een indrukwekkende kleine film, deze productie.

Televisie

Crimineel goed

Aan alle goede dingen komt een eind, dus ook aan de rauwe Nederlandse misdaadserie Penoza die ons al vier seizoenen lang een kijkje bood in de keuken van de vaderlandse onderwereld. De eerste aflevering van het slotseizoen (nummertje vijf dus) zal vanavond op NPO 3 om 20.45 worden uitgezonden, maar dat is misschien overbodige informatie voor de fans –al kan het natuurlijk aan uw aandacht zijn ontsnapt, zo vlak na de vakantie. Komen we er eindelijk achter hoe het verder gaat met het getroebleerde gezin van Carmen van Walraven –oftewel De Weduwe- en natuurlijk de criminele activiteiten. Het wordt vast weer smullen! Ook fijn: er gaan geruchten over een film, dus wie weet is dit toch niet het definitieve afscheid van Penoza

Meer info? Klik hier https://www.npo3.nl/breek-penoza-v-laatste-seizoen.

hermitage

Musea & exposities

Panoramisch uitzicht

Afgelopen donderdag is in de Hermitage Amsterdam de nieuwe permanente attractie Panorama Amsterdam, City Time Lapse geopend. Met animaties, historische beelden. Films en afbeeldingen van schilderijen laat dit multimediale panorama de bezoeker in acht minuten de historie van onze hoofdstad beleven. Ja, dat leest u (wederom) goed: acht minuten. Niks geen langdradige geschiedenisles dus. Ideaal voor toeristen en andere mensen die behoefte hebben aan een kort en overzichtelijk verhaal. Het 17e-eeuwse pand van de Hermitage, destijds een van de grootste gebouwen van de stad, speelt een hoofdrol en fungeert al een soort ‘uitkijkpost’. Zo kunnen bezoekers ervaren hoe Amsterdam in een ver verleden op duizenden palen in het moeras aan de Amstel verrees; via mijlpalen als de Gouden Eeuw en bezoekjes van velen groten der aarde (o.a. Peter de Grote, Rembrandt, Napoleon, Winston Churchill en Nelson Mandela) belanden ze dan uiteindelijk weer in het heden. En zo worden er dan zo’n negen eeuwen geschiedenis in acht minuten gepropt. Altijd leuk om even mee te pakken als u toch in de Hermitage bent.

Meer info? Klik hier https://hermitage.nl/nl/panorama-amsterdam/.

In je nakie

In het Thermenmuseum Heerlen, dat is opgericht rond de opgraving van een Romeins badhuis dat het grootste en best bewaarde antieke gebouw in ons land is, is vorige week de tentoonstelling Open en Bloot: de rol van het badhuis in het Romeinse stadsleven. Baden, borrelen, bieden en beppen geopend. Het is een hele mondvol, maar dat komt waarschijnlijk omdat er in die badhuizen van de oude Romeinen ook zoveel te doen was. De expositie neemt de bezoekers mee in het bruisende leven van het badhuis, dat een belangrijke rol speelde in het dagelijks leven. Het badritueel wordt uitgebreid onder de loep genomen; hoe zag dit eruit en welke attributen werden er gebruikt? Wie kwamen er naar het badhuis? Hoe ontwikkelde deze instelling zich, waar niet alleen werd gebadderd maar waar ook sport, sociale contacten en zelfs handel een grote rol speelden? Open en Bloot tracht de bezoeker een nieuwe kijk te geven op de Romeinen en het leven dat zij leidden.

Meer info? Klik hier http://www.thermenmuseum.nl/activiteit/expositie-open-en-bloot.

heyboer

Meer dan een cliché

Anton Heyboer (1924-2005), dat was toch die kunstenaar in dat zelfgebouwde huis met al die vrouwen? Voor André van Duin produceerde hij in luttele minuten een ‘kunstwerkje’, toen deze hem bezocht voor zijn tv-programma Thuis bij… Ja, dat klopt allemaal, maar het Gemeentemuseum Den Haag vond dat het hoog tijd werd dat deze niet-zo-heel-serieuze beeldvorming omtrent de Nederlandse kunstschilder een beetje werd bijgesteld. Vandaar de expositie Anton Heyboer, die sinds gisteren te bezoeken is. Zo weten velen niet dat Heyboer in de jaren 60 en 70 een gevierd kunstenaar was wiens werk werd aangekocht door het MoMa in New York en getoond werd op de Documenta in Kassel. Ook het Gemeentemuseum Den Haag en het Stedelijk Museum Amsterdam eerden hem met grote tentoonstellingen. In 1975 werd hij zelfs in Amerika gepresenteerd als een van de belangrijkste Europese schilders van dat moment! Tja, je gaat je dan toch afvragen waar het fout is gegaan… Veertig jaar na zijn laatste grote museale expositie wil het Gemeentemuseum de internationale kwaliteit van zijn oeuvre opnieuw voor het voetlicht brengen; de nadruk ligt op de periode 1956-1977, maar er is ook aandacht voor het ‘systeem’ waarmee Heyboer een manier vond om het leven voor zichzelf dragelijk te maken. Te zien t/m 4 februari.

Meer info? Klik hier https://www.gemeentemuseum.nl/nl/tentoonstellingen/anton-heyboer.