De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is de oudste, nog onder haar eigen naam opererende luchtvaartmaatschappij in de wereld. Vandaag bestaat de KLM 98 jaar. 

 

Aan nationalisme doe ik niet, maar de KLM is wel iets waar we als Nederland trots op mogen zijn. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij verzorgde lijnvluchten in Europa en natuurlijk naar Nederlands-Indië. De route Amsterdam-Batavia was tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog de langste lijnvlucht die een luchtvaartmaatschappij verzorgde. Uiteraard zat deze route vol tussenstops. De KLM was in het interbellum de derde luchtvaartmaatschappij in de wereld, na Pan American Airways en Imperial Airways, een van de voorlopers van British Airways.

Aanvankelijk vloog de KLM met Fokkers, maar in de jaren dertig kwamen er ook Amerikaanse toestellen. Onsterfelijk werd de KLM in 1934, toen de Douglas DC-2 tweede werd in de MacRobertson Air Race, de grootste luchtrace aller tijden. De KLM deed mee niet om te winnen, maar om te laten zien dat de luchtvaartmaatschappij zonder problemen grote lijnvluchten kon maken. Omdat nogal wat vliegtuigen tijdens de race tussentijds uitvielen lukte het de Uiver om tweede te worden. Alleen de rode Havilland DH.88 Comet G-ACSS Grosvenor House van Charles William Anderson Scott en Tom Campbell Black was sneller. De Comet was dan ook speciaal voor de race gebouwd.

Spannend werd het toen de Uiver in de storm verdwaalde en nergens kon landen. Dankzij de burgers van de Australische stad Albury lukte het de bemanning om de Douglas DC-2 veilig aan de grond te krijgen. De burgers van Albury seinden via het lichtnet de plaatsnaam in morse en verlichtten met de koplampen van hun auto’s de plaatselijke renbaan als een landingsbaan. De volgende dag trokken de burgers van de stad het vliegtuig uit de modder, zodat de Uiver kon opstijgen en vlak voor de Amerikanen toch als tweede in de race kon eindigen. Eerste werd de Uiver in het handicapklassement.

Een Airbus A330-200 van de KLM

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel KLM-toestellen op tijd naar Engeland geëvacueerd. Na de oorlog en de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog richtte de KLM zich meer op Europa. Vanaf 1959 maakte de KLM ook gebruik van straalvliegtuigen. Sinds 2003 is KLM samengegaan met Air France, omdat beide luchtvaartmaatschappijen niet in elkaar vaarwater zitten: Air France heeft, gezien de Franse koloniale geschiedenis, veel vluchten op Afrika, de KLM zit weer op Indonesië. Op dit moment heeft de KLM een luchtvloot van 112 toestellen en is de luchtvaartmaatschappij de op twee na grootste werkgever van Nederland.

 

De Uiver stortte later in 1934 neer, waarbij alle inzittenden omkwamen. In 1983 maakte een tweede Uiver de historische vlucht van Londen naar Melbourne opnieuw. Het vliegtuig landde in 1984 op Schiphol en is sinds 1999 in het bezit van de KLM. Het vliegtuig, dat het oude kleurenschema kreeg van de eerste Uiver, valt nu te bezichtigen op het Aviodrome in Lelystad.

Afbeeldingen: Wikimedia / Wikipedia Commons