Je zou het bijna denken: in een tijd waarin internet hoogtij viert, zetten bedrijven alleen nog maar in op online marketing. Immers, een gerichte reclame op Facebook of voor een YouTubefilmpje is toch veel effectiever dan een ouderwetse geprinte reclame? Toch niet. Hoewel bedrijven natuurlijk óók investeren in online, is de drukkerij nog lang niet dood. In tegendeel, steeds meer bedrijven beseffen dat online reclame gedrukte reclame nooit kan vervangen.

Een brede doelgroep

Het lijkt een loze constateringen: niet iedereen is even actief op internet. Toch wordt het door marketingmensen nog wel eens vergeten. De doelgroep die echt alleen maar op internet zit, is niet zo heel groot, er zijn ook veel mensen die aandacht besteden aan gedrukte reclame. Voor een kleine groep ouderen geldt zelfs dat ze helemaal geen internettoegang hebben of het nauwelijks gebruiken: zij zien niet te bereiken via online campagnes.

Print is anders

Online marketing kan nooit een vervanging zijn voor drukkerijen om de simpele reden dat mensen anders kijken naar iets dat ze op papier zien dan iets dat ze op een scherm zien. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat gedrukte informatie intensiever wordt bekeken en beter wordt onthouden. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste geeft een scherm ligt, wat vermoeiend is voor de ogen waardoor ze minder lang en minder goed kunnen kijken. Ten tweede zijn beeldelementen op een beeldscherm niet ‘fixed’, dat houdt in dat ze niet vast op een bepaalde plek staan. Wanneer informatie van plek verandert, is het moeilijker die informatie te onthouden. Een derde reden is het feit dat geprinte objecten ‘fysiek’ zijn, dat je ze kunt vasthouden, wat ervoor zorgt dat de informatie beter bijblijft.

Geen adblocker

Dat er weer meer ingezet wordt op gedrukte reclame en informatie heeft er ook mee te maken dat je om gedrukte informatie moeilijker heen kunt. Op hun computer installeren veel mensen een adblocker, waardoor een groot deel van de online marketing al niet meer zichtbaar is. Wanneer je echter in de stad loopt en een flyer krijgt aangeboden op een poster ziet hangen, is de kans veel groter dat je het daadwerkelijk bekijkt.

Veel bedrijven maken de verstandige keus in te zetten op een combinatie van online marketing en gedrukte informatie. Zij begrijpen dat je niet om online heen kunt en dat online veel mogelijkheden biedt, maar dat gedrukte informatie tegelijkertijd alles behalve dood is.